Byggahus.se
A
Hej, vänder mig till byggahus då jag behöver en åsikt om detta är en acceptabel rördragning till bergvärmen som precis installerats. Kommer bli svårt att dölja de vertikala kopparrören och de är vad jag tycker rejält skeva vilket jag stör mig väldigt på. Vad tycker ni?
 
  • En värmepumpsanläggning med kopparledningar, installationsutrustning och elektriska komponenter mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Varför ska du dölja rören? Står pannan i vardagsrummet eller?

Men ja det ser väldigt skevt ut.
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
ullet
Hade nog sett snyggare ut med en klammerrad uppe och en nere istället för en på mitten. Tror du kan hitta hänvisningar till hur många klammer per längdenhet som man bör sätta i någon typ av normdokument om du vill ha nåt att hänvisa till.
 
Förutom att det var lite skevt så såg ju dragningen rätt ok ut. Det skulle ju ha suttit en rörhållare uppe och en nere så hade det nog blivit rakt.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
R
A arpearp skrev:
Hej, vänder mig till byggahus då jag behöver en åsikt om detta är en acceptabel rördragning till bergvärmen som precis installerats. Kommer bli svårt att dölja de vertikala kopparrören och de är vad jag tycker rejält skeva vilket jag stör mig väldigt på. Vad tycker ni?
Han kunde gått på väggen o svängt höger för att sedan svänga ut ifrån väggen in mot anslutningspunkterna..
i detta fallet så är det av ingen betydelse då ytorna inte lämpar sig för något…
 
A
M Modski skrev:
Varför ska du dölja rören? Står pannan i vardagsrummet eller?

Men ja det ser väldigt skevt ut.
Nej, inte tänkt att dölja dem, men om de ska vara så skeva så vill man ju det :/ Där nere blir det inbyggt med skåpöppning.
 
P
R Rejäl skrev:
Han kunde gått på väggen o svängt höger för att sedan svänga ut ifrån väggen in mot anslutningspunkterna..
i detta fallet så är det av ingen betydelse då ytorna inte lämpar sig för något…
Nja... Man vill ha avluftningen lite lättare tillgängligt än längs väggen.
Sen är det ju att som sägs tidigare.. Den står ju inte i vardagsrummet.
Och värre har jag sett. Det är väl inte heller helt klart. Ser ut som de fyller/cirkulerar vätska på den kalla sidan.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ser ju inte bra ut tycker jag å även om som nån skrev att den inte står i vardagsrum så tycker jag det tillhör att man kan få det någorlunda rakt. Finns både vattenpass, lasrar å tumståck. Jäklar vilket liv det blivit om en snickare hade satt upp dörrlisterna lika snett.....
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H
Inget magnetitfilter?
Om så, det skulle oroa mig mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.