1 604 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Abs05 vad gäller
Jag skulle vilja veta vad som gäller,jag har diskuterat med lb-hus om en totalentrepenad.Dom säger att kontraktet är ABS05.Min fråga är är det ABS05 man skall använda eller är det ABS09 vad är skillnaden mellan dessa.
Jag tackar,det är märkligt att försäljaren inte är uppdaterad om detta.
Det är mycket vanligt i flera branscher att man nyttjar "gamla" versioner av standardavtal inom entreprenadjuridiken. Många av entreprenörerna kan den specifika versionen av avtalet som ett rinnande vatten och håller fast vid den. Givetvis fasas det över tids nog men något/några års släptid kan man räkna med ibland.
ABS 05 och ABS 09 är sk standardkontrakt, som är avsedda att användas vid uppförande av småhus. Det är upp till entreprenör och konsument att avtala vad som skall gälla.
Det finns inget formellt krav att använda varken ABS 05 eller ABS 09.
Däremot får man inte avtala någonting som är sämre för konsumenten än Konsumenttjänstlagen, tex AB 04, ABT 06 eller något hemsnickrat kontrakt.
Gör man det så gäller Konsumenttjänstlagen ändå, då den är tvingande.
Om inget avtalas för en entreprenad mellan enskild konsument och näringsidkare (entreprenör) gäller konsumenttjänstlagen.
Det finns inget formellt krav att använda varken ABS 05 eller ABS 09.
Däremot får man inte avtala någonting som är sämre för konsumenten än Konsumenttjänstlagen, tex AB 04, ABT 06 eller något hemsnickrat kontrakt.
Gör man det så gäller Konsumenttjänstlagen ändå, då den är tvingande.
Om inget avtalas för en entreprenad mellan enskild konsument och näringsidkare (entreprenör) gäller konsumenttjänstlagen.
Redigerat:
Skillnaden mellan ABS 05 och ABS 09 finns i tråden:
http://www.byggahus.se/forum/juridik/125945-skillnad-pa-abs-05-och-abs-09-a.html
Det är inte säkert att det är bäst för konsumenten att använda ABS 09.
http://www.byggahus.se/forum/juridik/125945-skillnad-pa-abs-05-och-abs-09-a.html
Det är inte säkert att det är bäst för konsumenten att använda ABS 09.
Klicka här för att svara