Byggahus.se

90% luftfuktighet på kallvind

1. O
    Medlem Nivå 2
    Under denna långdragna höst som fortfarande pågår i början av februari i södra Sverige med regn och temperatur mellan 5 - 10 grader sedan november har luftfuktigheten på vinden legat konstant runt 90%. Inte så bra med tanke på mögel. Ingen synlig påväxt ännu men vi har problem med fukt och mögellukt i huset. Vad gör man?

upload_2020-1-30_22-5-51.png

2. mattias1jonsson
    Allvetare · Nivå 6
    Om det bara är en tillfällig lösning så ställ dit en avfuktare.
    Får ni upp någon värme på vinden? Menar är det ett bjälklag med spån eller rejält isolerat? Behöver vara välventilerat om det är rejält med isolering.

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar. Jag är osäker på vilken typ av isolering då tidigare ägare lagt golv över allt men ganska säker på att det är mineralull. Troligtvis isolerskiva eller liknande, dvs inte jättemycket. Ventilerat via ventiler i gavlarna samt luftspalt i takfoten. Vindslucka saknar isolering men tätad med tätlist.

4. mattias1jonsson
    Allvetare · Nivå 6
    Låter helt okej utan att ha sett och undersökt det. Jag hade inte brytt mig så mycket om det bara är tillfälligt och inga uppenbara problem med fukt. Alltid hög relativ fuktighet på kallvindar vintertid.

• Laddar…
  5. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det är inte bra med >75% RH längre tid, dvs ngn månad eller mer.

Det låter som att du kanske har ett vettigt värmeläckage upp på vinden. Då bör det hjälpa att stänga takfotsventilationen. Det minskar ventilationen och bör göra så att temp stiger ngt, vilket i sin tur sänker RH.

Nu är ju detta med kallvindar och fuktproblem ett komplext område, där det inte finns ngn fungerande universallösning. Särskilt inte extremår som detta tycks vara. Det finns alltså inga garantier, utan du får göra en ändring och logga temp och RH kontinuerligt för att se vad som händer (orsak=>effekt).

Det är naturligtvis viktigt att ingen luft (=mkt fukt) från bostaden kan smita upp på vinden genom otätheter/springor.

6. J
    Medlem · Nivå 23
    Det är som redan påpekats ett komplext område med många parametrar. Dessutom är det ett extremår i södra Sverige. Utan en närmare beskrivning av ditt hus är det svårt att ge annat än generella råd. Avfuktare är ett bra sätt att få lite andrum. På grund av ökade isoleringsmängder i vindsbjälklaget och att man samtidigt har slutat att elda i murstocken blir vindstemperaturen så låg att RH värdet sticker upp. Takfotsventilationen gör ingen nytta, snarare tvärtom. Den sänker temperaturen och släpper in mer fukti utifrån. En långsiktig lösning brukar ofta landa i igensatt takfotsventilation samt fuktstyrda värmeslingor vid takfoten.

Den relativa luftfuktigheten, RH, är ett mått på luftens innehåll av vattenånga i relation till vad den maximalt kan innehålla vid den aktuella temperaturen. Luftens möjlighet att binda vattenånga är starkt temperaturberoende. Den fuktmängd som ger 90% RH vid 5° motsvarar 65% RH vid 10°.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej, jag kan tänka mig att det behövs radikalare åtgärder.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/rapport-fran-en-klimatvind.161090/
    Nu, kl 00.15 2020-02-02 har vi
    • 10,1°C och 62% RH på vinden.
    • Ute är det 6,7°C och HI (= över 95%) RH.
    Till stor del beror ju faktiskt möjligheten att få kontroll över miljön på vinden att man stoppar den helt okontrollerade uteluftsventilationen dit.

8. T
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle inte göra nånting förutom att hålla koll på vinden. Finns ingen anledning att börja åtgärda innan man vet den specifika orsaken.

Du skriver att ni har problem med fukt och mögellukt i huset, kommer det problemet från vinden eller någon annanstans?

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 20
    Var sitter din mätare?
    Är det i närheten av ventiler där uteluft kan cirkulera runt mätaren så är det nog inte ovanligt att se dessa värde.

• Laddar…
  10. O
    Medlem Nivå 2
    Mätaren sitter ungefär mitt i vindsutrymmet, långt ifrån ventiler, så det borde vara ett ganska ok mätvärde.

Nu under "vintern" har tempen på vinden legat ett par grader över utetemp och i paritet med RH luftfuktigheten utomhus.

Här är grafer för de senaste 60 dagarna: Röd är temp och blå relativ luftfuktighet (RH):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-2-3_22-27-34.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-2-3_22-29-46.png

Det som förvånar mig lite är att RH går ner när tempen sjunker - tvärt om mot vad man skulle kunna tro. Men det måste helt enkelt bero på att högtryck ger kallare men torrare luft på vintern.

Redigerat 3 feb 22:31
  11. J
    Medlem · Nivå 23
    Det ser onekligen väldigt skumt ut. Hur högt i tak är det på vinden?

12. O
    Medlem Nivå 2
    Vi har ännu inte hittat källan till lukten. Syll är väl alltid en kandidat då den är delvis tryckt men förvisso konstaterad torr vid mätning. Lukten kan dock även kännas utanför huset vilket kanske tyder på tak eller yttervägg? Väntar på att syllexperter ska komma och undersöka om några veckor.

13. O
    Medlem Nivå 2
    Cirka 200 cm från golv till taknock.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är säkert naturliga variationer.
    När vi har klar himmel sjunker temperaturen nu vintertid, och även RH% utomhus.
    Och när det är molnigt stannar den "varma" luften kvar, och RH går upp mot >95%.
    Och vindsluften, om det är en ventilerad vind, följer uteluften så klart.

• Laddar…
  15. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    En sak man bör ha i åtanke är att elektroniska hygrometrar ökar i felvisning med ökande RH och med sjunkande temperatur. De brukar vara ganska dåliga över 80%RH och väldigt usla över 90%.