Byggahus.se
Hej alla!

Som många andra så läser även jag ett gäng trådar på detta forum för att lära mig mer.

Nu är jag dock i behov av lite rådgivning.

Utrymmet är beläget nere i källaren (suteränghus). Husets väggar står på egna sulor, därav beslutet att blia bort hela plattan i utrymmet och isolera under.

Jag ska mura upp en ny vägg innan jag isolerar och gjuter nytt golv. När jag sedan gräver vid innerväggen så stöter jag på avloppet där sulan för nya väggen ska gjutas (dock på lägre nivå än själva röret).

Nu till min farhåga. Om jag gräver mer under röret så känns det som att det kan vara risk för sättningsskador. Gräver jag åt vänster så känner jag att närmaste stenen har ett "överhäng". På mursten ovanför röret finns sedan tidigare en spricka.

Hur borde jag göra? Armera och undergjuta med expanderbetong i hålrummet ovanför rören innan jag gräver mer?

En till fråga. Jag vill skarva på en ny förgrening på avloppet. Vilken lösning hade ni valt? Expanderande gumminippel (faluplast)? Och går det att trä in gjutjärnsände in i en plastmuff?

Sen skickar jag även med några extra ångest bilder.
Det är som många säger. Det lättaste är det faktiska bilningsjobbet. Sen börjar det jobbiga.
 
  • 3D-modell av källare i ett suteränghus med markerad avloppsrör och planerad ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrenovering med markerade delar: spricka, befintligt avlopp, ny förgrening och sula för ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett pågående arbete i en källare med synligt avloppsrör, grus, och delvis rivet betonggolv markerat med färgade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i källare med borttaget golv och samlade betongrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med väggöppning och framträdande rör, arbetsmaterial på golvet och en vägg med kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med bilat betonggolv i källare, väggar av tegel, trasiga murstenar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.