Hej!
Vad för slags kabel skall jag ha om jag vill lägga en 5G2,5mm i mark? Skall ha den till ett 400V spabad.
Kollade på EKLK på Jula men den finns bara i 3G2,5mm
Tänkte lägga den i ett gult plaströr.

Vad skall jag välja?
 
Se på N1XV kabel den är lämplig där på alls sätt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Och "bara för att"...

Som Du säkert vet är detta arbete (både förläggning och installation) något som kräver auktorisation(det som förr hette behörighet).

Du skall alltså anlita en elektriker, och jag är övertygad om att den kan handla på fler ställen än Jula, och därför kan köpa lämplig kabel.
 
E
S Soltorp40 skrev:
Och "bara för att"...

Som Du säkert vet är detta arbete (både förläggning och installation) något som kräver auktorisation(det som förr hette behörighet).

Du skall alltså anlita en elektriker, och jag är övertygad om att den kan handla på fler ställen än Jula, och därför kan köpa lämplig kabel.
Den som låter en butik diktera villkoren för hur ens installation ska se ut kommer bli en dålig hempulare.
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Och "bara för att"...

Som Du säkert vet är detta arbete (både förläggning och installation) något som kräver auktorisation(det som förr hette behörighet).

Du skall alltså anlita en elektriker, och jag är övertygad om att den kan handla på fler ställen än Jula, och därför kan köpa lämplig kabel.
Och då kommer denna elektriker lägga på 300% på sitt inköpspris. Inget bra tipps. Om TS vet vad han ska och kan göra så ska han göra det.
 
Jag vet att jag kan köra i 200 km/h. (Det funkade fint på Autobahn...).

Så då skall jag göra det på E4:an i Östergötland?

Mitt inlägg är för att TS skall veta om att det han tänker sig göra inte är lagligt.

Att få "bra tekniska råd" av forumet, är att göra sin olagliga inkoppling mindre fel - men ingen här har ännu sagt ett ord om kontroll av exempelvis jordkontinuitet efter installation.
Eller något om jordfelsbrytare.

Eller hur anslutningarna bör göras/kapslas.

Arbetsbrytare, kanske?

Och hur det lämpligen kopplas in i matande ände...

Frågan är VÄLDIGT långt från det man som lekman får göra i sin elanläggning.
Om man sedan väljer att vara olaglig - det är ett eget val, det är ju bara sitt eget liv man spelar med, och barnens, och kanske grannarnas barn...

Det kanske kan vara värt att betala en yrkesman om man jämför med skadeståndet till de efterlevande... Kostnaden för inkopplingen är väl något man räknar med när man köper en kapitalvara som det här handlar om. Varför skall installationen inte tillåtas kosta så att en yrkesman kan göra den när man haft råd att köpa ett utespa?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E
S Soltorp40 skrev:
Jag vet att jag kan köra i 200 km/h. (Det funkade fint på Autobahn...).

Så då skall jag göra det på E4:an i Östergötland?

Mitt inlägg är för att TS skall veta om att det han tänker sig göra inte är lagligt.

Att få "bra tekniska råd" av forumet, är att göra sin olagliga inkoppling mindre fel - men ingen här har ännu sagt ett ord om kontroll av exempelvis jordkontinuitet efter installation.
Eller något om jordfelsbrytare.

Eller hur anslutningarna bör göras/kapslas.

Arbetsbrytare, kanske?

Och hur det lämpligen kopplas in i matande ände...

Frågan är VÄLDIGT långt från det man som lekman får göra i sin elanläggning.
Om man sedan väljer att vara olaglig - det är ett eget val, det är ju bara sitt eget liv man spelar med, och barnens, och kanske grannarnas barn...

Det kanske kan vara värt att betala en yrkesman om man jämför med skadeståndet till de efterlevande... Kostnaden för inkopplingen är väl något man räknar med när man köper en kapitalvara som det här handlar om. Varför skall installationen inte tillåtas kosta så att en yrkesman kan göra den när man haft råd att köpa ett utespa?
Detta är en viktig poäng, ja.
I detta forum ställs frågan på ett visst sätt och får svar därefter.

Helhetsbilden kan bara TS få fram och svaren bilr därmed därefter.

Men förhoppningsvis vi TS nu en till pusselbit av många för att nå sitt slutmål.
 
Elbutik.se säljer n1xv till oss hemska konsumenter.
Köp inte elmaterial på jula.
 
S Soltorp40 skrev:
Jag vet att jag kan köra i 200 km/h. (Det funkade fint på Autobahn...).

Så då skall jag göra det på E4:an i Östergötland?

Mitt inlägg är för att TS skall veta om att det han tänker sig göra inte är lagligt.

Att få "bra tekniska råd" av forumet, är att göra sin olagliga inkoppling mindre fel - men ingen här har ännu sagt ett ord om kontroll av exempelvis jordkontinuitet efter installation.
Eller något om jordfelsbrytare.

Eller hur anslutningarna bör göras/kapslas.

Arbetsbrytare, kanske?

Och hur det lämpligen kopplas in i matande ände...

Frågan är VÄLDIGT långt från det man som lekman får göra i sin elanläggning.
Om man sedan väljer att vara olaglig - det är ett eget val, det är ju bara sitt eget liv man spelar med, och barnens, och kanske grannarnas barn...

Det kanske kan vara värt att betala en yrkesman om man jämför med skadeståndet till de efterlevande... Kostnaden för inkopplingen är väl något man räknar med när man köper en kapitalvara som det här handlar om. Varför skall installationen inte tillåtas kosta så att en yrkesman kan göra den när man haft råd att köpa ett utespa?
Att leka med någon liv är inte ju mindre bra så jag tänker alltid på säkerheten. Sedan är jag inte proffs på vilka kablar man använder överallt så därav min fråga, men tack för omtanken.
Jag har en separat jordfelsbrytare för ändamålet med tre-polig 16A säkring samt en arbetsbrytare inkopplad redan. Nu är det bara kabeln kvar.
Och jag är inte jätterik så därför har jag köpt ett begagnat Viskan spa på blocket för 25.000kr och kopplar in allt själv eftersom jag inte vill slänga iväg ~10.000kr på att bara få inkopplingen gjord.
 
tommib
  • Gilla
Joeng38 och 1 till
  • Laddar…
En fördel med Jula tycker jag är att de anger tillverkare för en del av produkterna.
 
RV-K borde vara lättare att dra i rör eftersom det är många tunna kopparledare istället för en stel ledare i varje tråd (om ni förstår hur jag menar). Den blir alltså mer böjlig och flexibel medan EK-kablar blir stela som pinnar.
RV-K finns också på Bauhaus och kallar ofta Aceflex. Om man har tur på Bauhaus så finns den som metervara så man slipper köpa tio meter för mycket.
https://www.bauhaus.se/kabel-aceflex-rv-k-5g2-5-10m
 
Tack för era svar.
Det blev en RV-K (y)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
RV-K borde vara lättare att dra i rör eftersom det är många tunna kopparledare istället för en stel ledare i varje tråd (om ni förstår hur jag menar). Den blir alltså mer böjlig och flexibel medan EK-kablar blir stela som pinnar.
RV-K finns också på Bauhaus och kallar ofta Aceflex. Om man har tur på Bauhaus så finns den som metervara så man slipper köpa tio meter för mycket.
[länk]
Aceflex låter som en rappare från 90-talet :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.