Byggahus.se
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Köp en mile. Bra kvalitet men dyra
 
H hempularen skrev:
Men då bör det väl vara lönt att reparera? Eller får du lika stor ersättning om du köper en ny istället?

Jag tror som sagt att du har haft lite otur med denna maskin. Vitvaror i största allmänhet, brukar väl börja gå sönder efter 4 - 5 år, alltså enstaka exemplar håller inte längre. Och sedan ökar felfrekvensen upp till 10 - 12 år. En tumlare med värmepump är klart mer komplicerad, än en vanlig kondenstumlare som bara har en värmeväxlare.

jag roade mig att jämföra deklarerad förbrukning mellan en kondenstumlare och en med värmepump. Ser ut som man sparar ca 3 kwh per körning med värmepump.

Om man då tänker sig en familj med småbarn, så kör man nog mer än en gång per dag, säg 400 ggr per år?

Då skulle man spara drygt 1000 kwh per år. Om man tänker sig 2 kr/kWh (inkl. nätavgiften). Så skulle man vara på breakeven vad gäller inköpspriset efter ca 3 år. Å andra sidan så brukar man kanske inte ha "småbarnstvätt" mer än i 3 - 5 år, sedan brukar man väl klara sig med kanske 2 - 3 körningar i veckan.

Och så kompliceras det av att värmen som kommer ur en kondenstumlare även värmer huset. Så det minskar uppvärmningskostnaden.
Använder man kondenstumlare t.ex. i källare så behövs restvärmen men en värmepumpstumlare kan vara bättre i varma utrymmen som t.ex. i badrum.
 
electroluxaren skrev:
men varför köpte du en NEFF då? det är ju bara ett stylingmärke! går ju lika bra med en enkel vit ehe
Det ingick i det köpet av köket, jag hade ingen aning om NEFF märket. Men ersattes nu av en "en enkel vit". Nu ska jag byta ut ugnen också. Då blir det den enklaste. Man lär sig!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Sten O Sten O skrev:
Du ska vara glad att du fick betalt av försäkringsbolaget.
Vi repade våran Electrolux som var 4 år inköpt på Elgiganten. Borde ha varit 5 års garanti, men stod inte på kvittot, så det gällde inte.
Försäkringsbolaget skulle betala upp till 3500 vid första samtalet. Men sedan la de till nedskrivning även på reparationskostnaderna så det blev ingenting.
Typiskt försäkringsbolag. Man borde kunna köpa utan garanti och försäkring.
 
Mats-S
Vi har en Cylinda 2000 från sent 70-tal, har gått problemfri i typ 45 år nu. Tror att det är någon typ "tvättstugetorktumlare", för den är betydligt större än "normala" torktumlare. Vi var på G att byta ut den när elkrisen slog till för två år sedan, men frugan vill ha kvar den eftersom den fungerar så bra och är så stor trumma i. Den enda reparationen var ett byte av värmeelementet, gjordes i början på 80-talet. Efter det inte en enda reparation 👌

Har kopplat frånluften från den till ventilationen (extra dammfilter innan) så att FTX:en återvinner den varma luften som den producerar. Så den drar nog inte så enormt mycket extra ström mot en modernare variant, och när jag läser att normala livslängden numera ligger på 5-6 år så behåller jag hellre den här antika tumlaren än att lägga massa pengar på en ny 😎

Vit, äldre modell diskmaskin, svart kontrollpanel, reglage, Cylinda 2000, knappar, köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
B Boek skrev:
Kanske är så enkelt att bara köpa den allra billigaste maskinen på marknaden?
Skulle inte jag rekommenderar! Jag säger att ni skulle köpa en kondestorktumlare.
 
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Satsa på en Bosch/Siemens så blir ni glada över tid
 
A
Gert .S Gert .S skrev:
Köp en mile. Bra kvalitet men dyra
miele har usel garanti och fruktansvärt dyra reservdelar
dagens modeller går sönder minst lika ofta som övriga tillverkares. i synnerhet om man köper de tjekiska modellerna
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
M Megaforce skrev:
Använder man kondenstumlare t.ex. i källare så behövs restvärmen men en värmepumpstumlare kan vara bättre i varma utrymmen som t.ex. i badrum.
och garderober
 
S SifVerT skrev:
Helt sjukt att 4-6 år anses som en normal livslängd. En maskin bör förväntas tuffa på i 10-15 år innan den kastar in handduken vid regelbunden användning med barnfamilj bör noteras, håller den längre är det en bonus och ett tecken på bra kvalitet. Självklart beror det på mängden av användning och skötseln av maskinen.
Då får du nog hålla dig till kvalitetsprodukter. Som Miele.
Gert .S Gert .S skrev:
Köp en mile. Bra kvalitet men dyra
Våra Miele tvättm och torkt höll för barnfamiljsanvändning i 18 år. Var tvungen att byta en del i tvättmaskinen eftersom det flytande tvättmedlet geggade igen ledningarna.
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Man kan ha samma otur med alla märken/modeller :/

Jag räknar inte med att nån vitvara håller mer än 5 år (när de flesta ”extraförsäkringar” gått ut..). Så det har jag i åtanke när jag tittar på nya hus , samt när något börjar bete sig konstigt här.. (jag drar alla märken över kam!)

Dock ska jag tillägga att det alltid övervägs att laga för det (men bor man på landet så kostar det 1500-2000 kr för att bara felsöka.. behöver man köpa en del och rep måste återkomma.. ja då kostar det ju lika mycket till!)

Vi köpte typ.. alla vitvaror nya inom de tre första åren vi bodde här (har bott 10 år).. torktumlare (kondenstumlare m vp-tek) håller än, även om tvättmaskinens dörr dummar sig lite.(whirpool).. kylskåpet utbytt två gånger (somras sist - men det ena bytet var för att vi valde inbyggnad ist..nu har vi dock fristående igen.. elctrlux, bosch.. hm Husqvarna ..tror jag de tre märkena var) .. diskmaskin likaså (den första var dessutom lagad en gång inom garantitiden - Electrolux / Ikea ).
 
A
-Björn- -Björn- skrev:
Då får du nog hålla dig till kvalitetsprodukter. Som Miele.

Våra Miele tvättm och torkt höll för barnfamiljsanvändning i 18 år. Var tvungen att byta en del i tvättmaskinen eftersom det flytande tvättmedlet geggade igen ledningarna.
idag håller inga miele längre än andra tillverkares
 
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Min Miele tumlare är gissningsvis från slutet av 90talet. När förra ägaren av mitt hus (som jag känner) inredde sitt hus fick han sina föräldrars gamla torktumlare. Det var 2003.

Vi kommer köra den till det bittra slutet, sådana maskiner görs inte längre.
Miele är bäst, inte ovanligt med 20-25 års hållbarhet.
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men då bör det väl vara lönt att reparera? Eller får du lika stor ersättning om du köper en ny istället?

Jag tror som sagt att du har haft lite otur med denna maskin. Vitvaror i största allmänhet, brukar väl börja gå sönder efter 4 - 5 år, alltså enstaka exemplar håller inte längre. Och sedan ökar felfrekvensen upp till 10 - 12 år. En tumlare med värmepump är klart mer komplicerad, än en vanlig kondenstumlare som bara har en värmeväxlare.

jag roade mig att jämföra deklarerad förbrukning mellan en kondenstumlare och en med värmepump. Ser ut som man sparar ca 3 kwh per körning med värmepump.

Om man då tänker sig en familj med småbarn, så kör man nog mer än en gång per dag, säg 400 ggr per år?

Då skulle man spara drygt 1000 kwh per år. Om man tänker sig 2 kr/kWh (inkl. nätavgiften). Så skulle man vara på breakeven vad gäller inköpspriset efter ca 3 år. Å andra sidan så brukar man kanske inte ha "småbarnstvätt" mer än i 3 - 5 år, sedan brukar man väl klara sig med kanske 2 - 3 körningar i veckan.

Och så kompliceras det av att värmen som kommer ur en kondenstumlare även värmer huset. Så det minskar uppvärmningskostnaden.
Man behöver ta hänsyn till storleken på rummet som tumlaren står i. Om tumlaren värmer upp rummet till 30 grader så är det inte mycket kondenstumlare kvar.

Värmepumpstumlare fungerar i små utrymmen.

Så det är ofta ingen ekonomisk kalkyl, utan frågan om vilken lösning som fungerar.

Har man en tvättstuga på 30kvm så finns det helt andra möjligheter än i ett utrymme på 3.5kvm.
 
P P-o Assarsjö skrev:
Miele är bäst, inte ovanligt med 20-25 års hållbarhet.
För 30-40 år sedan. Hur är det idag? Dessutom när man läser det finstilta, så kan det behövas någon reparation under de 20-25 åren.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.