Byggahus.se
Det ska installeras ett trefasuttag som ska ligga på separat jordfelsbrytare och jag vill absolut inte ha en 3-polig dvärgbrytare utan varje fas ska brytas för sig vid överlast. Det går ju utmärkt att sätta en vanlig 4-polig jordfelsbrytare följt av tre enpoliga dvärgbrytare men det finns inte plats i centralen så en personskyddsbrytare hade varit perfekt.

Problemet är att alla personskyddsbrytare för 3-fas verkar ha allpolig brytning. ABB, Schneider, etc. tillverkar bara såna. Hager har en modell, ADZ3xxD, som är 3x1p+N men det står explicit i manualen att den inte får användas för 3-faslaster. Varför förstår jag inte eftersom summatransformatorn enligt deras skiss ligger innan neutraldelningen till de tre dvärgbrytarna, men står det så får man ju respektera det.

Är det någon som vet om det finns 3-fas personskyddsbrytare som bryter per fas vid överlast? Enda skillnaden mot att sätta jordfelsbrytare följt av enpoliga dvärgbrytare är ju att de skulle ta mindre plats i centralen.
 
Har för mig att hager har det. Bryter allt vid jordfel, men en säkringsvippa per fas. Varför är det viktigt?
 
Du får helt enkelt tänka om. Ett trefasuttag ska ha ett trepoligt skydd. Om du avser att ta ut enskilda enfaslaster så ska du alltså inte ha ett trefasuttag utan tre st enfasuttag, som kan dela på samma trefasgrupp med individuellt skyddade faser.
 
  • Gilla
Gimner och 1 till
  • Laddar…
För att frigöra utrymme i en central med automater kan man byta säkringar till sådana som bara bygger en halv modul per säkring.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
Så du får förklara syftet och dina behov lite mer. Det är risken för bakmatning vid en blandning av 400 V och 230 V-förbrukare som kräver trepoligt skydd (dock inte ett krav i dagens regler men det kanske kommer då frågan varit uppe många gånger).

Varför är du oroad för att överströmsskydden löser? Man planerar aldrig för att de löser av överlast, det är ingenting normalt.
 
Tack för alla svar!

Uttaget ska användas till trefasmatning av serverutrustning där faserna ska vara redundanta. Om överlasten beror på fel i utrustningen så ska den fortsätta strömförsörjas från annan fas (det är alltså redundant utrustning anpassad för trefasmatning). Ett trepoligt överströmsskydd är alltså inte så lämpligt.

Enligt elektrikern är det helt ok, så länge uttaget är ett rent trefasuttag. Det går att lösa på många sätt, jag var mest fascinerad över att det som hade varit smidigast (en 3x1-polig personskyddsbrytare) inte verkar finnas på marknaden, inte ens för industrin.

Tack också för tips om andra lösningar! Jag måste fundera över vad som blir smidigast. Elektrikern hade inte så många ideer själv, mer än det självklara jordfelsbrytare + enpoliga dvärgar.
 
Man ska inte använda automatsäkringar som överlastskydd utan man använder "motorskydd" för skydd mot överlaster. Automater använder man som kortslutningsskydd. Är det överlastskydd du vill ha får du kanske utvidga centralen eller sätta dom i en egenkapsling utanför centralen.
 
Jag vet inte om jag hänger med där. Hur kan man fortsätta mata en felaktig utrustning? Sedan är det så att elektriskt utrustning inte får förlita sig på skydd i den fasta anläggningen. Om utrustningen går sönder internt ska den alltså inte lösa någon säkring utan ta hand om felet själv. Säkringarna skyddar ledningar, uttag och "en liten bit" av apparaten från dess anslutningsplint, inte resten av utrustningen. En lösning som bygger på omkoppling pga att utrustningen löst ut en säkring låter inte vettig. Kolla igen om det verkligen är tänkt att fungera så. Är utrustningen avsedd för Sverige? Vill den verkligen ha trefas och inte tre st enskilda 230 V-matningar?

Hur som helst, ersätter du CEE-uttaget med tre enfasuttag så är det ok. Man kan säker även betrakta CEE-uttaget som speciellt avsett för just denna utrustning.
 
Som jag förstår är det enfas lastat för hade det varit trefas blir det ändå pannkaka när en säkring löser.

Jag är väldig kvick på att dra trefas mätningar men skulle inte göra det till datautrustning då de kan generera övertoner som faktiskt kan ge för hög ström i neutralledaren.

Sätt en lös låda bredvid och 3 personskydd och dra 3 enfas grupper alternativt undersöka om du kan skippa jfb.
 
Det kanske är lite förvirrande, jag får be om ursäkt för det. Det är alltså anpassat för svensk trefasmatning och det sitter CEE-don på utrustningen.

Varje fas matar alltså en enskild enfasig strömförsörjningsenhet internt. Skulle någon av dem falla bort så används inte den strömförsörjningen. De andra som går på andra faser fortsätter.

Det är helt rätt att det går utmärkt att bygga den typen av redundans med flera enfasmatningar (det hade ju till och med varit bättre eftersom de då inte delar nolla och jordfelsbrytare). Problemet är att det är byggt för trefasmatning med CEE-don.

Jag kan ju naturligtvis be elektrikern att sätta ett trepoligt skydd istället men det känns lite dumt eftersom utrustningen är anpassad för att enskilda faser kan försvinna. Hade det varit verkstadsutrustning med trefasmotorer hade det ju självklart varit annorlunda.
 
Måste du ha jfb då? Skippa kontakten och gör den fast ansluten? Värmepumpar etc gör man ju så med men här har jag för dålig koll på regler och produkten.
 
Jordfelsbrytare vill jag definitivt ha. Det finns en massa sätt att lösa matningen, det enklaste är ju bara att ta en vanlig fyrpolig jordfelsbrytare och tre dvärgar och så får han sätta en ny normkapsling bredvid.

Det kändes så självklart att det borde finnas personskyddsbrytare som inte är allpoliga så jag undrade mest om jag missat något. Även om jag vet att många förordar trepolig brytning på trefasuttag så har jag i princip bara sett trefasuttag med tre enpoliga dvärgar i praktiken, så det kändes som något som borde efterfrågas.
 
Man vill ju hest inte ha så att enstaka faser bryts i en trefasgrupp och behovet föreligger normalt inte. Orsaken är ungefär den samma om det gäller säkringar eller JFB.Så "lösningen" är att apparater anpassas till det elsystem som det ska användas i, det räcker ibland inte med att påstå att anpassningen är gjord.
 
Jag tror det är en missuppfattning här. Avsikten med redundansen kan inte vara att skydda sig mot avbrott i matningen från nätet, utan mot fel internt i de enskilda strömförsörjningsaggregaten. Sådana fel får som sagt inte lösa en säkring i den fasta installationen. De skulle inte använda sig av CEE-don ifall de behövde redundant matning. Så jag ser därmed inga problem med ett trepoligt skydd. Det är troligen större risk att den gemensamma JFBn löser än överströmsskyddet.
 
Jag har en hager ADZ 2163824 10A liggandes på hyllan, fick hem fel en gång och skickade inte tillbaka den. Jag har provat den och jag TROR jag vet varför den inte får användas för t.ex ett trefasuttag. Det är att nollan också bryts om en fas löser på överlast. Om man då tänker sig att man har nollan kopplade till just den utgången så tappar man också nollan. De borde märka om denna apparat så man bättre förstår.

Men perfekt till 3 st enfasgrupper eller möjligen att man byglar ihop nollorna, Då borde den vara ofarlig. Men jag skulle inte sätta en månadslön på det... ( som för övrigt är alldeles för liten ):crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.