Byggahus.se
Frågade ESV om redan sålda måste åtgärdas eller något och de behöver de inte. Förbudet berör inte de som redan sålts.
 
Här läser man om att Gardena har fått säljförbud för sin robotklippare och till höger om texten dyker det upp reklam för just denna robotklippare.

Hur tänkte ni där? Borde inte reklamen tas bort när det är säljförbud........ Nu är det förvisso flera modeller i reklamen men hur vet vi att dessa klarar kraven?
 
Robert-san01 skrev:
Frågade ESV om redan sålda måste åtgärdas eller något och de behöver de inte. Förbudet berör inte de som redan sålts.
Så är det. Däremot kan du som kund reklamera din produkt, eftersom den är behäftad med fel.
 
T
Hej!
Jag har köpt i lördags en Gardena r50li. Jag har tyvärr öppnat paketet.
Vad gör jag?
Tacksam för råd.
 
Reklamera den för att den stör grannarnas klippare :D
 
Turbokeen skrev:
Hej!
Jag har köpt i lördags en Gardena r50li. Jag har tyvärr öppnat paketet.
Vad gör jag?
Tacksam för råd.
Antingen så behåller du den och är nöjd så länge den funkar, vilket den antagligen kommer göra.
Eller så reklamerar du den och kräver pengarna tillbaka, för de lär nog inte erbjuda dig att fixa den åt dig. Möjligen erbjuder de dig en annan variant, som ännu inte dömts ut ;) Men då ska du ju få minst en likvärdig utan extra kostnad för dig.
 
O
roli skrev:
Här läser man om att Gardena har fått säljförbud för sin robotklippare och till höger om texten dyker det upp reklam för just denna robotklippare.

Hur tänkte ni där? Borde inte reklamen tas bort när det är säljförbud........ Nu är det förvisso flera modeller i reklamen men hur vet vi att dessa klarar kraven?
Liknande fråga har ställt i en annan tråd, svaret blev att de inte har full kontroll över reklamen som visas. (De saknar nog detaljstyrning) Ungefär så vart svaret om jag minns rätt.
 
"Elsäkerhetsverket har krävt att Husqvarna Aktiebolag ska sluta sälja dessa produkter, skriver myndigheten.
Robotgräsklipparen det gäller är en Gardena R50Li."

Är det Husqvarna som gör/säljer även Gardenas klippare? Innebär det att även Husqvarnas robotgräsklippare riskerar att få säljförbud?
Nu har väl hittills Worx Landroid och Meec fått säljförbud, och nu även denna Gardena. Finns det några robotgräsklippare kvar på marknaden som klarar sig?
- Och gäller detta förbud/problem även övriga Gardena-modeller och storlekar, bara att man råkat testa just denna eftersom den kanske säljer mest? Eller klarar sig de övriga Gardena?
 
Martin E skrev:
"Elsäkerhetsverket har krävt att Husqvarna Aktiebolag ska sluta sälja dessa produkter, skriver myndigheten.
Robotgräsklipparen det gäller är en Gardena R50Li."

Är det Husqvarna som gör/säljer även Gardenas klippare? Innebär det att även Husqvarnas robotgräsklippare riskerar att få säljförbud?
Nu har väl hittills Worx Landroid och Meec fått säljförbud, och nu även denna Gardena. Finns det några robotgräsklippare kvar på marknaden som klarar sig?
- Och gäller detta förbud/problem även övriga Gardena-modeller och storlekar, bara att man råkat testa just denna eftersom den kanske säljer mest? Eller klarar sig de övriga Gardena?
Gardena är ett Husqvarna-ägt bolag.
Vad detta innebär för Husqvarnas gräsklippare är omöjligt att dra några slutsatser om. Dock vet jag att Husqvarna i vanliga fall är noga med EMC-mätningar på sina produkter.

Förbudet gäller enbart den testade modellen.

Man kan tycka att elsäkerhetsverket i detta läget, istället för att ta god tid på sig att testa den ena modellen efter den andra. Skulle begära in underlagen för CE-certifieringen från alla tillverkare, angående alla deras modeller. De kan då börja med att granske dem, och i första hand testa de modeller där tillverkaren själv inte gjort dessa tester.
Eftersom den strategi som elsäkerhetsverket kör just nu, skapat en osäkerhet kring alla modeller på marknaden, borde de kanske också vara lite mer öppna med information kring allt detta.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Skall man vara lite ful och begära en ersättningsprodukt från gardena? Köpte denna klippare förra sommaren
 
keckepro skrev:
Skall man vara lite ful och begära en ersättningsprodukt från gardena? Köpte denna klippare förra sommaren
Rent krasst måste jag ändå säga att jag inte tycker det är fult att kräva att den produkt man köpt skall uppfylla kraven i gällande lagstiftning ;)

Ett par krux med kravet är dels att risken finns att du enbart erbjuds återköp (kanske med sänkt belopp då du haft nytta av maskinen ett år), och dels att även om du får en ny maskin av annan modell nu, så kanske den inte heller visar sig uppfylla kraven.

Jag hade avvaktat lite till, kanske hört med elsäkerhetsverket om de avser testa alla Gardenas produkter, och/eller om någon av dem är godkänd. Så man vet vad man ska kräva i så fall. Fast å andra sidan kanske ett avvaktande med reklamation ses som någon form av accept av felet. Man ska ju reklamera inom rimlig tid efter att man blivit varse om felet, vill jag minnas. Första steget kanske är att prata med din återförsäljare och se vad de säger. Om de accepterar kan ju ett alternativ vara att returnera nu, få pengarna tillbaka, och köpa ny när man vet vad som är ok. Risken finns väl att priserna går upp dock, om många konkurrenter försvinner från marknaden tvärt ;)
 
peternicklas skrev:
HQ Automower 310 har fått säljförbud.
[länk]
Det är inget som Elsäkerhetsverket har kommunicerat och det var i alla fall inga problem att beställa en hos Lindar'n, testade just.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
peternicklas
thomasx skrev:
Det är inget som Elsäkerhetsverket har kommunicerat och det var i alla fall inga problem att beställa en hos Lindar'n, testade just.
Gå till ESV och ESVs diarie, begär ut handlingen som heter 15EV2575-10.
Det är försäljningsförbudet vilket är daterat 20160414. Jag har beslutet men vill inte lägga upp det.
HQ begår, enligt beslutet, ett lagbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.