Byggahus.se
jag anlitade mäklare 1 som la ut min lägenhet ”på gång” på deras hemsida sen ordnade han en privat visning. Inget annons gjordes på hemnet osv.

jag kontakta en annan mäklare, mäklare 2. Via honom kunde jag dels sälja min lägenhet och köpa ett intressant radhus som var på gång. Ringde mäklare 1 efter 10 dagar jag signerat kontraktet med honom och sa att jag ville avbryta försäljningen. Han tog bort min lägenhet under ”på gång” på deras hemsida.Här trodde jag att jag hade 2 veckors ångerrätt.

Mäklare 2 har lagt ut min lägenhet på hemnet och nu ringer mäklare 1 och meddelar att han har en köpare lite småirriterat (säkert efter ha sett annonsen)och juridiskt ska jag stå för hans arvode om lägenheten säljs.

Kan det gå till såhär?
 
Karrock
Varför kontaktade du en annan mäklare när du redan hade en som jobbade för dig? Hemnet kunde den förste väl ha ordnat också?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vad stod det i kontraktet du skrev på med mäklare 1? Varför skulle det vara två veckors ångerrätt?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Varför kontaktade du en annan mäklare när du redan hade en som jobbade för dig? Hemnet kunde den förste väl ha ordnat också?
Mäklare 2 ordnade en privat visning på ett radhus som ännu inte gått ut på marknaden. Vill gärna ha radhuset och tänkte han kunde ordna både sälj och köp affären.
 
M mrsnhp skrev:
Vad stod det i kontraktet du skrev på med mäklare 1? Varför skulle det vara två veckors ångerrätt?
2 veckors ångerrätt kanske det inte heter. Men så jag tolkade det. Har inte kontraktet vid mig då jag är bortrest över helgen.
 
larskarlsson larskarlsson skrev:
Mäklare 2 ordnade en privat visning på ett radhus som ännu inte gått ut på marknaden. Vill gärna ha radhuset och tänkte han kunde ordna både sälj och köp affären.
Karrock Karrock skrev:
Varför kontaktade du en annan mäklare när du redan hade en som jobbade för dig? Hemnet kunde den förste väl ha ordnat också?
Han tryckte hela på om att acceptera ett skambud efter en privat visning. Gång på gång..
 
Du nämner Hemnet som om det skulle spela någon roll. Det gör det inte.
Du har gjort ett misstag att anlita mäklare 2 utan att avsluta avtalet med mäklare 1.

Konsekvensen av ditt agerande beror på två saker nu: vad som står i avtalen och mäklarnas goda vilja. Mäklare 1 har sannolikt rätt i det han säger.

Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Du nämner Hemnet som om det skulle spela någon roll. Det gör det inte.
Du har gjort ett misstag att anlita mäklare 2 utan att avsluta avtalet med mäklare 1.

Konsekvensen av ditt agerande beror på två saker nu: vad som står i avtalen och mäklarnas goda vilja. Mäklare 1 har sannolikt rätt i det han säger.

Hoppas det löser sig.
Eller så väntar ja 3 månader så första mäklarens ensamrätt löper ut, innnan jag säljer med mäklare nr 2. Som jag uppfattar det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror det är lättast att du bara ber om ursäkt till mäklare två och säg att du missförstod tidsramen för exklusiviteten, och kommer överens om en summa som är mer rimlig än fullt arvode för att avsluta samarbetet i förtid. Oftast skulle de nog göra det utan ersättning om du bara frågat innan, nu har han ju lagt ner tid på ditt hus med privatvisning så rimligt är väl att du betalar honom en 5-10k för hans tid?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
larskarlsson larskarlsson skrev:
2 veckors ångerrätt kanske det inte heter. Men så jag tolkade det. Har inte kontraktet vid mig då jag är bortrest över helgen.
Om avtalet skrevs på hemma hos dig kan det vara ångerrätt enligt distansavtalslagen, men frågan är om om det gäller när tjänsten redan har ”tagits i bruk” genom att mäklaren höll visning. Så du behöver kolla vad det står i avtalet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
larskarlsson larskarlsson skrev:
Kan det gå till såhär?
larskarlsson larskarlsson skrev:
jag anlitade mäklare 1 som la ut min lägenhet ”på gång” på deras hemsida sen ordnade han en privat visning. Inget annons gjordes på hemnet osv.

jag kontakta en annan mäklare, mäklare 2. Via honom kunde jag dels sälja min lägenhet och köpa ett intressant radhus som var på gång. Ringde mäklare 1 efter 10 dagar jag signerat kontraktet med honom och sa att jag ville avbryta försäljningen. Han tog bort min lägenhet under ”på gång” på deras hemsida.Här trodde jag att jag hade 2 veckors ångerrätt.

Mäklare 2 har lagt ut min lägenhet på hemnet och nu ringer mäklare 1 och meddelar att han har en köpare lite småirriterat (säkert efter ha sett annonsen)och juridiskt ska jag stå för hans arvode om lägenheten säljs.
Nej, det kan inte gå till så hur som helst. Mäklaren har ett skydd mot att du blåser hen trots det starka rättigheter du som konsument har genom distansavtalslagen.

Initialt finns det en tvåveckors ångerrätt för dig som konsument, men då du uppenbarligen gått med på att uppdraget inletts under den perioden genom att mäklaren visat lägenheten åt dig har du med största sannolikhet juridiskt avstått från ångerrätten.

Huruvida mäklare två betett sig oetiskt som med din assistans försökt sno åt sig uppdraget från mäklare ett kan man förstås också fråga sig, men då det är du som konsument och inte mäklare ett som kommer i kläm i så fall så blir det ju din sak att bråka om det.

Inlägget kan innehålla spår av perspektivskifte och sarkasm.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I vissa fall delar mäklarna på arvodet men det gäller i de fall mäklare 2 sålt efter att (den vanliga) 3-månadersperioden gått ut och mäklare 1 har haft kontakt med köparen. Vi får hoppas att TS inte skrivit kontrakt med mäklare 2. Om inte, ligger uppdraget fortfarande hos mäklare 1 och TS får lösa problemet med mäklare 2.
 
Om mäklare 2 säljer radhuset till TS och har hittat en köpare åt TS lgh kan väl båda mäklare ändå få sina respektive arvoden.
Mäklare 2 bör ju ha förstått hur det låg till med TS mäklare 1 och avstå det arvodet?
 
Om båda står på sig så blir det nog så att TS får stå för två arvoden, antingen frivilligt eller genom stämning så bättre att försöka förlika eller vänta ut redan nu. Men sälj inte innan det är löst.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Standardkontrakt med mäklare ger dem ensamrätt på försäljningen. De har rätt till arvode även om du "fixar köpare själv" under tiden som de är inblandade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.