Byggahus.se
M
Intressant, SHB tror alltså inte att 3 månaders räntan kommer gå under dagens 2 åring under de närmaste två åren.

Jag har svårt att tro att de gör det här för att vara snälla..
 
  • Gilla
Mach77777 och 10 till
  • Laddar…
Precis min tanke också när jag läste nyheten i annan blaska.
 
Spännande ändå att Handelsbanken går före här, allra helst då de varit sämst i klassen där man fått betala lösenkostnader även på 3 månaders ränta och där bundna lån per automatik förlängts med samma bindningstid som innan om kunden inte hört av sig vid förlängning.
 
  • Gilla
mickeenberg och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Intressant, SHB tror alltså inte att 3 månaders räntan kommer gå under dagens 2 åring under de närmaste två åren.

Jag har svårt att tro att de gör det här för att vara snälla..
M mnils skrev:
Intressant, SHB tror alltså inte att 3 månaders räntan kommer gå under dagens 2 åring under de närmaste två åren.

Jag har svårt att tro att de gör det här för att vara snälla..
Vad SHB ”tror” om räntan har absolut inget med nåt som helst p göra. Alla banker handlar mångmiljardbelopp VARJE dag på penningmarknaden. Penningmarknads handlarnas marknadstro har INGET med vad retail bakning i detta fall erbjuder.

Blir nästan lika löjligt som p säga att Shell sänker priset på bensin idag för att det vet att världsmarknadspriset kommer sjunka nästa vecka….
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Väldigt bra deal jag nappade på den 👌🏻
 
M
Z Zodde skrev:
Vad SHB ”tror” om räntan har absolut inget med nåt som helst p göra. Alla banker handlar mångmiljardbelopp VARJE dag på penningmarknaden. Penningmarknads handlarnas marknadstro har INGET med vad retail bakning i detta fall erbjuder.

Blir nästan lika löjligt som p säga att Shell sänker priset på bensin idag för att det vet att världsmarknadspriset kommer sjunka nästa vecka….
Så då gör de det här för att vara snälla eller för att ta lite extra marknadsandelar?
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så då gör de det här för att vara snälla eller för att ta lite extra marknadsandelar?
Det får du nästan fråga dom om men ett 2 årigt lån i förtid innebär sannolikt i snitt mindre än ett år kvar. Kostnaden således begränsad. Att man Vill vara PRO-Active mtp Finansinspektionen är troligt.
Sen är dagens räntenivå högre än när lånet togs för 0,5-1,5 år sen så behöver väl egentligen inte kosta banken nåt alls.
Hade räntekurvan varit fallande hade det varit en annan femma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
Z Zodde skrev:
Det får du nästan fråga dom om men ett 2 årigt lån i förtid innebär sannolikt i snitt mindre än ett år kvar. Kostnaden således begränsad. Att man Vill vara PRO-Active mtp Finansinspektionen är troligt.
Sen är dagens räntenivå högre än när lånet togs för 0,5-1,5 år sen så behöver väl egentligen inte kosta banken nåt alls.
Hade räntekurvan varit fallande hade det varit en annan femma.
Var det inte precis det jag skrev? Hur är det med läsförståelsen eller är du bara ute efter att tjafsa?

SHB ser inte någon fallande räntekurva alltså är detta något de kan ge bort som ser fint ut utan att de tror att de kommer kosta dem något...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Var det inte precis det jag skrev? Hur är det med läsförståelsen eller är du bara ute efter att tjafsa?

SHB ser inte någon fallande räntekurva altså är detta något de kan ge bort som ser fint ut utan att de tror att de kommer kosta dem något...
Nej…

SHB ser samma räntekurva (marknadens) som alla andra. Har inget med nån subjektiv åsikt att göra som du försöker påstå.
 
Redigerat:
De kanske gör detta för att föregå en eventuell regeländring. Det utreds väl just nu om regelverket för ränteskillnadsersättning ska göras om. En snabb googling gör gällande att utredningen ska presenteras för regeringen senast i dagarna. Känns som det kan hänga ihop?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
Det faktum att politikerna inte lagstiftat kring detta för länge sen visar bara att Sverige är en korrupt oligarki.
 
  • Gilla
UniktLik
  • Laddar…
Bankernas rätt att ta ut ränteskillnadsersättning regleras i konsumentkreditlagen och har ändrats flera gånger till låntagarnas fördel. Den skall täcka den kostnad som banken får om du löser in ett bundet lån i förtid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Revolvern skrev:
Bankernas rätt att ta ut ränteskillnadsersättning regleras i konsumentkreditlagen och har ändrats flera gånger till låntagarnas fördel. Den skall täcka den kostnad som banken får om du löser in ett bundet lån i förtid.
Har lyssnat lite med en SHB anställd och dealen gäller både befintliga och nya 2åringar. Gratis option för kund alltså om räntetoppen nås snabbt. En push för att ragga nya kunder verkar det som.
 
  • Gilla
Johanbogg och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Väldigt bra deal jag nappade på den 👌🏻
Vilken ränta blev du erbjuden på två år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.