Pröver att "omposta" denna fråga här (utöver i hemautomationsforumet där ingen svarat - trodde rimligen någon annan som installerat sådant funderat över detta men kanske för "basic"?).

Jag har för avsikt att styra några belysningar och andra saker via Z-WAVE standarden men alla insatser för inbyggnad bakom brytare eller kontakter verkar kräva vad som kallas "3-tråds system" med "neutral" men jag vet inte vad ett sådant är eller vad skillnaden riktigt är mot 2-tråds?
Jag läste ändå en kort elutbildning i skolan en gång i tiden men har inget minne av att vi lärde oss något annat än fas, nolla och, i förekommande fall, jord - inte "neutral"?!

Det finns en sida som *skall* förklara skillnaden med lite diagram på http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-23#Icons men jag förstår fortfarande inte riktigt och vad skulle en elektriker behöva göra för att omvandla 2-tråd (som jag är ganska säker på att jag har i mitt 60-talshus) till vad de kallar "3-tråd" på de ställen där jag vill ha styrningen (i några rum) och är det ett omfattande arbete?

Råkar annars någon känna till några Z-wave styrningar (av/på) som fungerar med 2-tråd? Det finns ju Fibaros universaldimmer som klarar både 2 och 3-tråd men dels är det som sagt en dimmer (jag behöver bara av/på) och dels har den nyligen blivit underkända för försäljning i Sverige...

Beklagar om detta berörts redan i någon av "mastodontrådarna" om Z-WAVE men jag orkade inte läsa igenom alla hundratals inläggen som numera finns där...

Neutralledare = Nolla.

Det som behövs är nolla fram till dosorna där du tänkt sätta insatserna. Ofta kan det vara så att de passerar en nolla genom dosorna, men jag vet inte om det är tillåtet att klippa upp den och skarva ihop eller om det går att t.ex. dra nollan "bakvägen" tillbaka från ett uttag.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för förklaringen!

Så "två trådar" är i det här fallet tråden in till t.ex. en strömbrytare och tråden som går ut från den samma (bruten eller "live" beroende på brytarens läge) och den tredje "neutrala" är nollan - då tror jag att jag begriper så långt - vill egentligen bara vara på nivån att jag förstår vad det är jag skall be elektrikern göra (det är bra när man skall bedöma rimligheten i föreslagna lösningar etc). Låter ju spontant inte värre än att dra in jord när man kompletterar existerande dragningar i ett äldre hus (som jag gör vartefter jag renoverar olika rum)...

Verkar ju för övrigt väldigt rimligt att all typ av elektronik behöver både "fas" och "nolla" för att kunna konsumera den lilla ström den drar - man kan ju snarare undra hur det kan vara möjligt för någon sådan produkt att fungera utan "nolla" som bevisligen någon enstaka gör?!

Får prata med en elektriker om modifieringarna kan göras och kostnad etc i mitt fall...

Där nolla saknas tar dimmerpucken sin egen ström via lampan som är ansluten - där får den sin nolla. Det är ju ingen riktigt nolla men sett ur puckens synvinkel tillräcklig då den drar väldigt lite ström. Det kan dock bli problem med LED-lampor som inte släpper igenom tillräckligt med mA för att pucken ska fungera. I dessa fall används en bottenlast/bypass.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ok tack få förstår jag även denna detalj!

Och begreppen 2-tråd och 3-tråd system existerar inte här hos oss, det är "alltid" en blandning beroende på vilka funktioner man vill ha.

Ja, vi har ju oftast tre trådar: fas, nolla och jord:)

Men generellt är det ju så att brytaren bara bryter fasen, har man en nolla dragen så går den raka vägen förbi brytaren till uttaget (och är ofta för kort för att klippa och förgrena).

O
Nämner man då 2 tråd så tänker jag på fas och nolla... dvs ingen jord.... :)

Odjuret skrev:
Nämner man då 2 tråd så tänker jag på fas och nolla... dvs ingen jord.... :)
Ja det var ju så jag tänkte och därför blev lite förvirrad runt det som menades med begrepen i den där länken jag inkluderade...

Jag tror vi skall utesluta skyddsjorden i den här diskusionen eftersom den inte deltar i driften av anläggningen. Det intressanta är om det bara behövs en nolla till pucken eller om nollan skall gå igenom pucken. Om bara nolla behövs till pucken då är det ofta enkelt att dra en nolla från kopplingsdosan eller så finns redan nollan i dosan eftersom den fortsätter till vägguttaget under strömbrytaren, i dom fallen är ofta fasen vidarekopplad på strömbrytaren.

I olika standarder anges t.ex. stiftantalet som t.ex 2 p + jord. 3 p +n + jord. Alltså jorden anges separat eftersom den inte får användas till annat ełler delta i driften.

Redigerat:
Nollan behövs oftast bara för drift av pucken, såvitt jag förstått.

O
Tobbe_3 skrev:
Jag tror vi skall utesluta skyddsjorden i den här diskusionen eftersom den inte deltar i driften av anläggningen. Det intressanta är om det bara behövs en nolla till pucken eller om nollan skall gå igenom pucken. Om bara nolla behövs till pucken då är det ofta enkelt att dra en nolla från kopplingsdosan eller så finns redan nollan i dosan eftersom den fortsätter till vägguttaget under strömbrytaren, i dom fallen är ofta fasen vidarekopplad på strömbrytaren.

I olika standarder anges t.ex. stiftantalet som t.ex 2 p + jord. 3 p +n + jord. Alltså jorden anges separat eftersom den inte får användas till annat ełler delta i driften.
Du har naturligtvis rätt precis som du skriver....
Men det är lätt att man tänker så som vi skrivit tidigare... 2 trådar, då blir det fas och nolla å 3 trådar då slänger vi med jorden....

Det här, med två och tre trådsystem, är väl ett typiskt exempel på hur det kan bli lite "konstigt" om man "surfar runt" och hittar nått på en "fjärran site" som man direktöversätter och då tror att det är tillämplig. När man sedan ska använda dom nyvunna "kunskaperna" skapar det kanske mer förvirring än klarhet.

Ja, det är ju viktigt att vara medveten om att elinstallationer ser väldigt olika ut i olika länder.

Tack för all svar. Nu tror jag i vart fall att jag kan förklara för elektrikern vad jag vill ha fixat och kan bedöma om han verkar föreslå något som kan tänkas fungera!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.