S Stefan1972 skrev:
Att alla "elektriker" i en firma skulle ha samma utbildning och kunskap blir ju en utopi det också. Då skulle nog jobben bli tio ggr dyrare. .Systemet vi har idag är ju ganska logiskt på det viset för det gäller ju att den ansvarige har koll på läget och sina anställda. Minsta miss som orsakar nåt gör ju att denne får ta lasset och det kan ju i extremfallen bli åtal på samma sätt som en privatperson åtalas.
Då är det väll ganska logiskt att det bara är en enda person på ett bussföretag (tex Flixbuss) har D-körkort och att det sedan finns egenkontrollprogram som "säkerställer" att alla bussförare kan köra buss utan att en ha B-körkort?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det väll ganska logiskt att det bara är en enda person på ett bussföretag (tex Flixbuss) har D-körkort och att det sedan finns egenkontrollprogram som "säkerställer" att alla bussförare kan köra buss utan att en ha B-körkort?
om du vill ha den logiken till stånd så är även du välkommen att lobba för en förändring. Själv ser jag inte riktigt kopplingen där.......

Kan ni inte flytta er diskussion till någon av dom otaliga behörighetstrådarna som redan finns på forumet.

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan man inte dra in 2,5-kvadrats kabel? Eller är det för trångt för att ens försöka?
Flexslang. Borde förbjudas...
Kanske en 4x2,5 installationskabel med smörj.. Om flexslangen är korrekt klamrad, vilket man väl kan tvivla på.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det kanske går att få igenom 4 x 2,5, och nöja sig med 1,5 kvmm för jorden. OM värdena för utlösning är bra kan det räcka med 1,5 kvmm för skyddsjord,

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L Lelleirra skrev:
Vad är skillnaden på att ringa och fråga en kollega kontra fråga på detta forum när det finns så mycket kompetens på detta forum. Förstår att det kanske inte ser så bra ut när en elektriker ställer en fråga på ett forum men jag skäms iaf inte för att jag inte kan allt då jag är ung & gillar att fråga när jag är osäker. Och kompetensen som finns på elsidan i BH kan man inte hitta någon annan stans.

V
Cred för den!

• Älska
  • Gilla
Lelleirra och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Vill också bara ge cred till TS. Finns inget yrke där en person är fullärd.
Och att folk förväntar sig detta är bara skrämmande.

• Gilla
  • Älska
Lelleirra och 5 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Vill också bara ge cred till TS. Finns inget yrke där en person är fullärd.
Och att folk förväntar sig detta är bara skrämmande.
Tangentbordsryttare kommer nog alltid finnas.

• Gilla
Lelleirra och 1 till
  • Laddar…
Inte minst när det gäller el och elinstallationer (y)

• Gilla
Lelleirra och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
men det bör ju bli snarlika resultat. Ena testet är mellan L-PE och andra L-N som man ser på bilderna.
Men det kan vara stor skillnad, vad blir skillnaden om ledningen till transformatorn är en akkj 4x150/41?
Som exempel.

Mikael_L
D datja skrev:
Låt mig komma med en amatörfråga: kan man någonsin göra en korrekt köksinstallation om man skyddar spis/hällgruppen med 16A och ledningen till apparaten består av 5 st 1,5 mm2 FQ/FK?
Ja.
Men det är lite på gnällen, och går inte alls ifall inte ledningarna har ganska bra kylning.
Utanpåliggande klamrade kablar som får god kylning av luften har ett strömvärde så de precis klarar sig under de omständigheterna.
Är de infällda i vägg går det inte, då kan även 13A säkring bli för högt.

Sen när man funderar på att sträcka sig mot den maximala marginalen så kan man ställa sig frågan; "Hur kul är det med en elledning som blir 60-70°C när man kör lite mer effekt i spisen.

Jag tycker det är lämpligt att i första hand sikta på att få in 2,5mm2 ledare, och i absoluta nödfall, som absolut sista lösning fundera på 16A på 1,5 mm2.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Det här forumet är inte till för yrkesmän utan för dem som saknar kunskap
Ja då kan du väl sluta nu, då är ju allt som det ska ...

• Haha
  • Gilla
Lelleirra och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M merbanan skrev:
I detta fall verkar det som att tvinnad 2.5mm2 FQ samt kabelsmörj kan gå att få igenom en flexslang. Som jag fattat kan man ibland gå ner en dimension på jordledaren. Skulle det kunna vara ett alternativ här? Dvs faser samt nolla på 2,5 och jord på 1,5.
Det går väl alltid att gå ner en dimension på jordledaren, det kommer fortfarande klara villkoret på max spänning och max tid på utsatt del.
Jag tror det knappt ens teoretiskt går att få fram ett fall där 1,5mm2 på jord och 2,5mm2 på de andra ledarna inte klarar kravet så länge det öht klarar de andra kraven på t.ex. max spänningsfall och villkoret för automatisk frånkoppling.
Mats Jonsson, Eltrygg har ju skrivit en utförlig text om detta.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Som någon nämnde så kanske PEX isolerade enkelledare kanske man kan få in 5 ledare i 16 mm slang.
En EXQ Easy 5x2,5 mm2 är bara 10,2 mm utvändigt och det är en komplett kabel!
Om du tänkte att de skulle tåla 90°C för att det är PEX så ska man nog läsa kabeltillverkarens datablad först.
Det är många av dessa PEX installationskablar (de flesta? alla?) som bara är godkända till 70°C.

De 90°C-kablar du hittar är främst för huvudledningar och jordkablar, dvs EXQJ, N1Xv osv

Mikael_L
L Lelleirra skrev:
Vad är skillnaden på att ringa och fråga en kollega kontra fråga på detta forum när det finns så mycket kompetens på detta forum. Förstår att det kanske inte ser så bra ut när en elektriker ställer en fråga på ett forum men jag skäms iaf inte för att jag inte kan allt då jag är ung & gillar att fråga när jag är osäker. Och kompetensen som finns på elsidan i BH kan man inte hitta någon annan stans.
Jag gillar din inställning.
Är du vetgirig så kommer du gå långt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.