Då är det väll ganska logiskt att det bara är en enda person på ett bussföretag (tex Flixbuss) har D-körkort och att det sedan finns egenkontrollprogram som "säkerställer" att alla bussförare kan köra buss utan att en ha B-körkort?S Stefan1972 skrev:Att alla "elektriker" i en firma skulle ha samma utbildning och kunskap blir ju en utopi det också. Då skulle nog jobben bli tio ggr dyrare. .Systemet vi har idag är ju ganska logiskt på det viset för det gäller ju att den ansvarige har koll på läget och sina anställda. Minsta miss som orsakar nåt gör ju att denne får ta lasset och det kan ju i extremfallen bli åtal på samma sätt som en privatperson åtalas.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
om du vill ha den logiken till stånd så är även du välkommen att lobba för en förändring. Själv ser jag inte riktigt kopplingen där.......Demmpa skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Det kanske går att få igenom 4 x 2,5, och nöja sig med 1,5 kvmm för jorden. OM värdena för utlösning är bra kan det räcka med 1,5 kvmm för skyddsjord,
Cred för den!L Lelleirra skrev:Vad är skillnaden på att ringa och fråga en kollega kontra fråga på detta forum när det finns så mycket kompetens på detta forum. Förstår att det kanske inte ser så bra ut när en elektriker ställer en fråga på ett forum men jag skäms iaf inte för att jag inte kan allt då jag är ung & gillar att fråga när jag är osäker. Och kompetensen som finns på elsidan i BH kan man inte hitta någon annan stans.
V
Ja.D datja skrev:
Men det är lite på gnällen, och går inte alls ifall inte ledningarna har ganska bra kylning.
Utanpåliggande klamrade kablar som får god kylning av luften har ett strömvärde så de precis klarar sig under de omständigheterna.
Är de infällda i vägg går det inte, då kan även 13A säkring bli för högt.
Sen när man funderar på att sträcka sig mot den maximala marginalen så kan man ställa sig frågan; "Hur kul är det med en elledning som blir 60-70°C när man kör lite mer effekt i spisen.
Jag tycker det är lämpligt att i första hand sikta på att få in 2,5mm2 ledare, och i absoluta nödfall, som absolut sista lösning fundera på 16A på 1,5 mm2.
Det går väl alltid att gå ner en dimension på jordledaren, det kommer fortfarande klara villkoret på max spänning och max tid på utsatt del.M merbanan skrev:
Jag tror det knappt ens teoretiskt går att få fram ett fall där 1,5mm2 på jord och 2,5mm2 på de andra ledarna inte klarar kravet så länge det öht klarar de andra kraven på t.ex. max spänningsfall och villkoret för automatisk frånkoppling.
Mats Jonsson, Eltrygg har ju skrivit en utförlig text om detta.
Om du tänkte att de skulle tåla 90°C för att det är PEX så ska man nog läsa kabeltillverkarens datablad först.L Leif i Skåne skrev:
Det är många av dessa PEX installationskablar (de flesta? alla?) som bara är godkända till 70°C.
De 90°C-kablar du hittar är främst för huvudledningar och jordkablar, dvs EXQJ, N1Xv osv
Jag gillar din inställning.L Lelleirra skrev:Vad är skillnaden på att ringa och fråga en kollega kontra fråga på detta forum när det finns så mycket kompetens på detta forum. Förstår att det kanske inte ser så bra ut när en elektriker ställer en fråga på ett forum men jag skäms iaf inte för att jag inte kan allt då jag är ung & gillar att fråga när jag är osäker. Och kompetensen som finns på elsidan i BH kan man inte hitta någon annan stans.
Är du vetgirig så kommer du gå långt.