Halloj!

Fick sådär en injektion av super-energi i helgen och tog ut ett hål i taket och installerade en vindstrappa jag hittade lite billigt.
Tanken har varit sedan vi flyttade in att nyttja ytan uppe på vinden och nu har jag möjliggjort just detta.

Blir dock kluven vilket golv jag ska ha. Jag pratar med olika och de säger olika, så jag vänder mig till en bredare audience!
Jag har t ex fått höra att det räcker med råspontluckor på 23mm, om det inte är en lucka så måste jag dimensionera upp till 28mm råspont (alltså ej lucka).
Råspontsluckan rekommenderades av XL bygg, det kommer bli lite svaj men går bra att gå på och lagra lite enkelt.
Det som ska lagras är det generella, julprylar, lite vinterkläder/skor.

Hjälp mig navigera igenom detta!

J
Det räcker med 20mm råspont om ingett tungt ska förvaras, har tidigare haft 17mm på min vind och det funkade fint..

• Gilla
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det räcker med 20mm råspont om ingett tungt ska förvaras, har tidigare haft 17mm på min vind och det funkade fint..
Jag har en gång idag där jag har satt 2 spåntade brädor på 17mm och det svajar i mitten, väger ca 100kg själv men två st är så klart lite svagare än om det vore ett helt golv. 20mm låter så klart bra ur ekonomiskt perspektiv då den brädan samt lucka när väldigt mycket billigare.

J
Krebygg86 Krebygg86 skrev:
Jag har en gång idag där jag har satt 2 spåntade brädor på 17mm och det svajar i mitten, väger ca 100kg själv men två st är så klart lite svagare än om det vore ett helt golv. 20mm låter så klart bra ur ekonomiskt perspektiv då den brädan samt lucka när väldigt mycket billigare.
Men två brädor är klent men har du minst 60cm i bredd med spontade brädor så bär det dig garanterat..
Hur brett ska det bli?

• Gilla
Krebygg86
  • Laddar…
Är det kallvind får ni se till att lagra sakerna rätt, mus och klimatsäkert.

• Gilla
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men två brädor är klent men har du minst 60cm i bredd med spontade brädor så bär det dig garanterat..
Hur brett ska det bli?
det blir ca 2,5m brett 1200cc, men ca 9m långt när jag väl är färdig

Centano Centano skrev:
Är det kallvind får ni se till att lagra sakerna rätt, mus och klimatsäkert.
har bara problem med getingar :) Det är en miljard katter i området!

• Gilla
Centano
  • Laddar…
J
det blir ca 2,5m brett 1200cc, men ca 9m långt när jag väl är färdig
Ja då kommer 20mm spontat bli bra och stabilt är den vanliga tjockleken i dagens läge..

J Jansson69 skrev:
Ja då kommer 20mm spontat bli bra och stabilt är den vanliga tjockleken i dagens läge..
Mätte precis och det var 10700mm längd och 2780mm bredd på 1200cc.

• Vind med träbjälkar och isoleringsmaterial, samt synliga ventilationsrör och byggrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Mätte precis och det var 10700mm längd och 2780mm bredd på 1200cc.
Tänk bara på den totala vikten när du belamrar vinden så det inte bli för mycket i och med att du har så stora ytor..

J Jansson69 skrev:
Tänk bara på den totala vikten när du belamrar vinden så det inte bli för mycket i och med att du har så stora ytor..
Inte helt hundra att jag täcker upp hela, men förmodligen halva som högst, därefter ett räcke för fallskydd så ingen dåre går igenom taket 🤦‍♂️😂

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
Inte helt hundra att jag täcker upp hela, men förmodligen halva som högst, därefter ett räcke för fallskydd så ingen dåre går igenom taket 🤦‍♂️😂
Ja man släpper inte upp vem som helst på vinden😉

Purre
Att ha luft emellan golv och isolering så det kan cirkulera är en fördel. Jag skulle även själv valt att gå upp i storlek på golvet och sen inte köra spontat så det blir luft även emellan golvplanken.

Purre Purre skrev:
Att ha luft emellan golv och isolering så det kan cirkulera är en fördel. Jag skulle även själv valt att gå upp i storlek på golvet och sen inte köra spontat så det blir luft även emellan golvplanken.
Jag kommer inte gå ända ut i kanterna så jag tänker att det borde väl räcka(?).

J
Jag kommer inte gå ända ut i kanterna så jag tänker att det borde väl räcka(?).
Lägg råspont som du tänkt det blir bra..

• Gilla
Krebygg86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.