Hej! Vi bor på en avstyckad gård med en enskild väg.som jag sköter själv. Vägens bredd är ca 250 cm bred
och 500 meter lång. Problemet är att jag blir inte av med snön.Markägaren vill inte ta bort sitt stängsel som går längsmed vägen. Men all annan stängsel tar han bort.Det är en lång bit som är en slänt.När jag har plogat där så är vägen max 180 cm bred. Jag får även ta bort snön som ligger bakom hans ladugård som vägen går utmed.Skulle det börja brinna i vårt hus är det ingen ide att ringa brandkåren.Den skulle aldrig komma fram ändå.Har ringt Lantmäteriet ett flertal gånger men de vill inte ta i tu med problemet för att markägaren inte vill gå med på att bredda vägen.Nu har jag varit i kontakt med dem igen för ca en månad sedan. Fick samma svar igen.Men denna gång ger jag mig inte.Skall man behöva ha det så här när man bor på landet? Vi har bott här i 20 år och har 3 barn.

Hemmakatten
Nu hamnade nog ditt inlägg i fel delforum. Maila/PMa en moderator och be de flytta tråden till "Juridik" så får du säkert fler svar.

Jag utgår ifrån att det finns ett servitut på att du får använda vägen och även att det är du som skall underhålla densamma. Det servitutet är förhoppningsvis (borde vara) ett officialservitut som är upprättat av Lantmäteriet. Be att få en kopia på det och läs noga vad som står.

Jag har bestämt för mig att alla vägar som går till bostadshus måste vara framkomliga för >Räddingstjänsten, polis, renhållning mm.

En väg måste alltså för det första ha en viss bredd. För det andra måste det finnas utrymme bredvid vägen för diken snöröjning osv. Ett vägservitut som upprättas i dag brukar vara 5 meter brett, dvs. vägbredd 3 meter och 1 meter på var sida för underhåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.