Byggahus.se
j_f_k skrev:
- Det sista och som känns som nådastöten är att maskinen nu efter bara några veckor har börjat balla ur när den skall hitta hem till basstationen.
Prova ändra inställning, starta appen,
Lawn&Mower Options >Near Wire follow > Max Distance ( - )
Byt siffran, prova sänka eller höja… testa dig fram tills du hittar lämpligt och stabil funktion… utför test dagtid då är luftfuktighet lägre och maskin har svårare att hantera signaler, du kan bära maskin till lämpligt plats och trycka på hem knappen… kör 3-4 ggr tills du är nöjd… prova! Också titta under basstation att du har minst 10cm mellan kommande och avgående kabel under hela basstation!

Yes, support suger och inställning att bara ”gröna” maskiner ska köpas irriterar maximalt! Jag har också behöv att köra manuellt mellan grönsaks-odlings-krage… en separat batteri driven grästrimmer gör jobbet snabbare och mer pedant tycker jag… Robomow MS/TS1000 känns lite klumpigt för uppgiften...
 
dadimir skrev:
Prova ändra inställning, starta appen,
Lawn&Mower Options >Near Wire follow > Max Distance ( - )
Byt siffran, prova sänka eller höja… testa dig fram tills du hittar lämpligt och stabil funktion… utför test dagtid då är luftfuktighet lägre och maskin har svårare att hantera signaler, du kan bära maskin till lämpligt plats och trycka på hem knappen… kör 3-4 ggr tills du är nöjd… prova! Också titta under basstation att du har minst 10cm mellan kommande och avgående kabel under hela basstation!

Yes, support suger och inställning att bara ”gröna” maskiner ska köpas irriterar maximalt! Jag har också behöv att köra manuellt mellan grönsaks-odlings-krage… en separat batteri driven grästrimmer gör jobbet snabbare och mer pedant tycker jag… Robomow MS/TS1000 känns lite klumpigt för uppgiften...
Tack för bra förslag! Har dock redan testat lite vad det gäller just det tillåtna avståndet till kabeln vid "hemmfärd". Har inte testat alla värden, men har fattat det som att ju större tillåtet avstånd desto större risk att det kan gå fel. Har därför även testat med att sätta detta till 1 utan att det hjälpte. (vid detta värde kör den rakt över kabeln hela tiden.)

Den enda gången jag kan testa detta är när det är dagg, för utan dagg så fungerar det både med högt och lågt värde.

Förstår inte riktigt vad du menar med "minst 10 cm mellan kommande och avgående kabel"? kabeln kommer ju in i centrum på basstationen och på andra sidan sitter den ihop med den "andra" kabeln med en gemensam "pegg" innan den går upp och ansluts i maskinen. Känns det inte även märkligt om något här kan påverka att maskinen spårar ut 30 meter bort?

I mitt fall hade det varit klockrent att kunna köra maskinen med fjärrkontroll. Lagom avstånd att köra in och backa ut mellan diverse buskar. Ingen som hört något om planerat datum för lansering av denna funktion?
 
j_f_k skrev:
Tack för bra förslag! Har dock redan testat lite vad det gäller just det tillåtna avståndet till kabeln vid "hemmfärd". Har inte testat alla värden, men har fattat det som att ju större tillåtet avstånd desto större risk att det kan gå fel. Har därför även testat med att sätta detta till 1 utan att det hjälpte. (vid detta värde kör den rakt över kabeln hela tiden.)

Den enda gången jag kan testa detta är när det är dagg, för utan dagg så fungerar det både med högt och lågt värde.

Förstår inte riktigt vad du menar med "minst 10 cm mellan kommande och avgående kabel"? kabeln kommer ju in i centrum på basstationen och på andra sidan sitter den ihop med den "andra" kabeln med en gemensam "pegg" innan den går upp och ansluts i maskinen. Känns det inte även märkligt om något här kan påverka att maskinen spårar ut 30 meter bort?

I mitt fall hade det varit klockrent att kunna köra maskinen med fjärrkontroll. Lagom avstånd att köra in och backa ut mellan diverse buskar. Ingen som hört något om planerat datum för lansering av denna funktion?
Jo, jag hade samma problem med hemma färden och det visar sig att gräsmattan mad sina ojämnheter gör att maskin har svårt ibland att följa kabel, därför ändrat siffran kan hjälpa… samtidigt fick jag topdressa eftersom 1 meter från basstation hade jag osynligt hål som Robomow fick svårt att klara på eftermiddag/kväll när gräsmattan var lite blött och då gick den runt basstationen tvärs gräsmattan…
Kabel under basstation nämnde jag eftersom vi har det i ett hörn samt båda kablar går under basstation, fick prova 3-4 ggr tills jag var nöjd med dockning ankomst och då var det kabel placering som hade förvirrad maskin… glömde helt att 99% folk har rekommenderad placering på rakt sträckan… :surprised:
 
Klart att Tidab inte behöver vara spydiga, men kan tänka mig att det är många som kontaktar dem som inte är medvetna att deras maskiner inte behandlas av dem.

Å andra sidan kanske dessa köpare inte har läst igenom köpehandlingarna som säkert berättar vad som gäller vid ev problem.

Har själv en "grön" maskin - tyckte inte att det var ett alternativ att "spara" någon tusenlapp genom att köpa den på ett varuhus och av någon okunnig säljare.

Var själv inne på Bauhaus under senvintern och frågade lite om klippare och säljaren lovordade Bosch/Gardena maskinerna och när jag nämnde Robomow såg säljaren bara frågande och menade att de var inget att ha.

En stund senare stötte jag ihop med samma säljare och frågade om han hade ändrat sig om Robomow.

Bakom honom stod några pallar med Robomow maskiner - de med rött chassi:surprised:
 
Sonett III skrev:
Klart att Tidab inte behöver vara spydiga, men kan tänka mig att det är många som kontaktar dem som inte är medvetna att deras maskiner inte behandlas av dem.

Å andra sidan kanske dessa köpare inte har läst igenom köpehandlingarna som säkert berättar vad som gäller vid ev problem.

Har själv en "grön" maskin - tyckte inte att det var ett alternativ att "spara" någon tusenlapp genom att köpa den på ett varuhus och av någon okunnig säljare.

Var själv inne på Bauhaus under senvintern och frågade lite om klippare och säljaren lovordade Bosch/Gardena maskinerna och när jag nämnde Robomow såg säljaren bara frågande och menade att de var inget att ha.

En stund senare stötte jag ihop med samma säljare och frågade om han hade ändrat sig om Robomow.

Bakom honom stod några pallar med Robomow maskiner - de med rött chassi:surprised:

Du har rätt 100%, stora säljare kan ingenting om nånting, dem säljer det som ”beordras uppifrån”…

Samtidigt stötte jag på problem en vecka efter inköp med röda maskinen och fick byta och uppgradera till en splitter ny… det är så när man handlar från stor säljare, dem byter direkt, medan ”proffs kunnig firma” reparerar och ibland det dröjer ganska länge med deras reparationer!
 
SimZ: Jag har exakt samma problem med min MS1000. Den stannar på samma plats, står Fastnat på plats i display. Innan den stannar kör den fram och tillbaka precis som du säger. Som om den är omringad av begränsningskabel.Har ca 1000 kvm tomt. Har du fått ditt problem löst?



Simz skrev:
Har fått problem.

Det har regnat kraftigt i några dagar och gräsklipparen har inte varit ute och klippt på ett tag.
Efter första turen efter regnet hittade jag den stående mitt på gräsmattan. När jag tryckte på displayen så stod det att den fastnat. Konstigt tyckte jag då den är mitt på gräsmattan.
Nästa klippning så fastnade den på exakt samma ställe.
Tredje klippningen stannade jag och titta och får se att när den kommer till detta ställe så beter den sig som om den blivit omriggad av bergränsningskabeln. Den backar och vänder fram och tillbaka på samma ställe tills den stannar och resulterar i felmeddelandet.
Funderar på om något kretskort kan ha gått sönder av regnet eller om det är så att det kan finnas något i marken som stör ut den. Nergrävd elkabel eller liknande.
Någon som har varit med om liknande?
 
Simz skrev:
Hej.
De som har hand om service för MS1000 är:

Witt Sverige AB
För TS/TC/MS/MC modeller
Gødstrup Søvej 9
DK-7400 Herning
Tel: 08 5250 8480
Fax +45 70 25 48 23

Jag är i kontakt med dem nu och diskuterar mitt problem.
Lite rörigt när de är danskar men, de ska nog lösa sig.
Kan dock tycka att det är lite konstigt att beroende på modell så är det olika serviceleverantörer.
Jag hoppas att det löser sig för jag är mycket nöjd annars med klippningen.
Hej. Hur gick det med klipparen? Har samma problem med min 612 som fastnade mitt på gräsmattan i går efter mycket regn
 
Min "fastnade" också ibland, det förefaller finnas en strömövervakning på klippmotorerna och det problemet försvinner om man går in i servicemenyn och väljer "eco mode" "off" på klippmotorerna. Det verkar vara en strömsparfunktion för att batteriet ska vara längre. utan eco mode så surrar den lite mer som vid kantklippningen, men den orkar bätre och kör inte "fast".
 
arrowsmith skrev:
Min "fastnade" också ibland, det förefaller finnas en strömövervakning på klippmotorerna och det problemet försvinner om man går in i servicemenyn och väljer "eco mode" "off" på klippmotorerna. Det verkar vara en strömsparfunktion för att batteriet ska vara längre. utan eco mode så surrar den lite mer som vid kantklippningen, men den orkar bätre och kör inte "fast".
Ok. fast det är inte riktigt det jag menade. Klipparen kör verkligen runt runt när detta händer precis som om slingan låg i en ring runt maskinen. Talade med återförsäljaren som menade att detta händer ibland med 2014 års mjukvara när det har regnat. Ska få min uppdaterad till nyaste mjukvaran till veckan.
 
lonnstrom skrev:
Ok. fast det är inte riktigt det jag menade. Klipparen kör verkligen runt runt när detta händer precis som om slingan låg i en ring runt maskinen. Talade med återförsäljaren som menade att detta händer ibland med 2014 års mjukvara när det har regnat. Ska få min uppdaterad till nyaste mjukvaran till veckan.
Här är ett klipp på beteendet hos min klippare:
https://www.youtube.com/watch?v=YXbSGsLAmXU
Det är en 2014 års klippare som då uppenbarligen har den äldre programvaran... Detta betéende har jag inte sett på länge, och aldrig med knivmotorerna i ECO OFF läge.
 
  • Gilla
Zoot
  • Laddar…
Hur är tillvägagångssättet med uppgraderingen av programvaran på Robomow?

Vem gör det, kan man göra det själv och tar dom betalt för det??
Var kan man få info om uppdateringar?
Publiceras det någonstans på nätet?
 
Zoberg skrev:
Inhandlade förra veckan en Robomow MS1000 , men misstänker att jag gör något fel?

Den har laddat i 12 h ( står ej klart ). Men jag måste starta körningen manuellt för att sen skall köra ca 15-20 min kör den sen söker den upp basstationen.

Hittar ingenstans att man kan få den att gå varje dag. 2 ggr i veckan o.sv finns bara som inställningar?


Får inte igång bluetooth styrningen tänkte om det fanns flera inställningar via appen?

Tacksam för hjälp!

För övrigt en riktigt rejäl maskin. Inte lika rapplig som många andra modeller jag tittat på
Hittade detta ett år efter att du skrev detta. Jag har också nu köpt en liknade maskin, en TS1000, tror den är samma typ som din fast min är svart. I alla fall så står den också under laddning över 12 timmar och funderar om det är nåt fel på den? Den är i stort sett "kål ny" sen i går. Köpte den på¨Elgiganten. Det enda den har lyckats med är att köra hela varvet runt på kantledningen för att testa den och slutade med "Test ok" på displayen. Sen lät jag den stå på laddstationen och ladda men nu har det gått 12 timmar sen sist och enligt bruksanvisningen ska laddtiden vara mellan 90 och 120 minuter, Frågan är om jag ska lämna tillbaks hela schabraket till affären och begära få en ny robot- klippare?
 
Har du fått din uppdaterad och i så fall fungerade det?

Min gör så där när det regnar (vilket det ju gjort en hel del).
När gräsmattan är torr eller ganska torr så fungerar allt bra.
Det konstiga dock är att det sker på samma yta varje gång. Vilket skulle kunna betyda "mikrohål" på isoleringen på begränsningskabeln (har jag hört) som i så fall behöver lagas.
 
Jag har fått min uppdaterad till 2015 års mjukvara. Kan dock inte uttala mig om det blivit bättre ang. uppförande vid regn då jag inte hittat den stående än med meddelande fastnat på stället ;-). Dock kör den tyvärr ut på exakt samma sätt varje gång fortfarande från laddstationen vilket är störande eftersom det syns tydligt på gräset där.
 
Är det fortfarande samma kod till servicemenyn "897" har du kollat efter några nya menyer där?
Kanske finns det någon inställning där för backlängden ur laddstationen.
Det är en av de saker jag med hade önskat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.