Byggahus.se
Vad finns det för tips för att kolla upp så "allt" står rätt till med en hantverkare?

Referenser
Skatteverket
allabolag.se

Vad finns det fler för tips ?
 
Jag tycker du ska kolla om han har ett yrkesbevis. Har han ej det har han ej någon utbildning. Jag skulle aldrig anlita någon utan yrkesbevis. Det finns så många lycksökare i branchen som inte kan ett jota om lagar och regler.
 
Vart kollar man upp om dom har yrkesbevis ?
 
Kräv minst 3 ref och begär att få se besiktningsprotokoll om möjligt. Åk personligen och besök samtliga ref och skaffa er ett intryck själva (magkänsaln ljuger inte) Vi gick tyvärr på en nit när vi kontaktade besiktningsmannen muntligt och fick ok på en byggare, från Storfors, som Sjödalshus rekommenderade. När vårt nybyggda hus skulle besiktigas dök samma besiktiningsman upp (som vi fått kontakt med tidigare via Sjödalshus) och godkände entreprenaden trots ett stort antal fel. Dessutom utelämnade han 50 av ca 100 fel som upptäcktes vid besiktningen. Gräv fram så mycket historik som möjligt och ta proffesionell hjälp med kontraktsskrivandet => Lönar sig i slutändan. Lycka till!!!
 
Matti_75 skrev:
Jag tycker du ska kolla om han har ett yrkesbevis. Har han ej det har han ej någon utbildning. Jag skulle aldrig anlita någon utan yrkesbevis. Det finns så många lycksökare i branchen som inte kan ett jota om lagar och regler.
Hej!

Håller delvis med. Ett yrkesbevis är dock dessvärre inget bevis på att arbetet blir rätt eller professionellt utfört, har råkat på många s.k. yrkesmän med detta som efterlämnat ett rent skitjobb. Utbildning/erfarenhet kan man tillskansa sig på olika sätt, ett annat sätt än yrkesskola är livets hårda skola och med en talang för det man gör, så brukar det många gånger ge ett betydligt bättre resultat än när en totalt talanglös lärt sig något som han inte har användning eller ens intresse av. Men att det finns många lycksökare, det är ett som är säkert!
 
Ramboo skrev:
Hej!

Håller delvis med. Ett yrkesbevis är dock dessvärre inget bevis på att arbetet blir rätt eller professionellt utfört, har råkat på många s.k. yrkesmän med detta som efterlämnat ett rent skitjobb. Utbildning/erfarenhet kan man tillskansa sig på olika sätt, ett annat sätt än yrkesskola är livets hårda skola och med en talang för det man gör, så brukar det många gånger ge ett betydligt bättre resultat än när en totalt talanglös lärt sig något som han inte har användning eller ens intresse av. Men att det finns många lycksökare, det är ett som är säkert!
Kan inte annat än hålla med dig där...

Ett yrkesbevis bevisar ingenting om hur duktig personen i fråga är på det han gör !

Jag vet folk som är i branschen och har utbildat sig till byggnadsingenjörer men inte fan gör de bra ifrån sig bara för det utan i många fall har det blivit rena katastrofer.
 
1. Kolla in siffrorna på bolaget, kan börja med att kolla in Allabolag.se, vill man vara extra noga kan man beställa årsredovisning.

2. Ta en upplysning (UC) på företaget. Brukar normalt gå bra att få hjälp från lokala bankkontoret är (mot avgift), här får du fram om det finns skulder hos kronofogden och om det fins betalningsförelägganden m m.

3. Som nämnts ovan, referenser, referenser och åter referenser. Be att få åka och kolla på ett pågående projekt och kom gärna oanmäld.

4. Ge hantverkaren ett "provjobb", en liten del av ditt totaljobb om det är möjligt.

5. För allt i världen, betala inget i förskott. Ska förskott betalas så får hantverkaren ställa bankgaranti om det är ett större belopp.

mina 2 cent

/PC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.