Byggahus.se
Har tidigare inte känt till det här med formaldehyd i spånskivor och har läst på lite kring ämnet, skadar aldrig att vara påläst.

Jag har försökt hitta info om Optimeras varor men deras hemsida är ju ganska sämst. Där stå tre av deras huvudleverantörer men det verkar inte så definitivt.

Hur är det med exempelvis spånskivor från Optimera, är det lågbudget-skit-import från länder som inte följer normer eller vågar jag använda mina spånskivor? (medveten överdrift men ni hajjar:)
 
ingen?
 
bump
 
är också lite interesserad utav svaret, verkar inte finnnas någon som vet...
 
nä lite förvånad av att ingen här inne hade någon koll på det
 
Folk kan inte ha koll på allt :)
 
Optimera har bra byggmaterial! Handlar nästan all min "skit" därifrån...
 
Är bra material samma sak som material med formalin/formaldehyd???????? Är det lika mycket cancerskit från alla eller lovar någon leverantör något bättre?
 
bumpy
 
Tja google e bra..
http://www.google.se/search?hl=sv&q=formaldehyd+i+spånskivor&btnG=Google-sökning&meta=&aq=f&oq=
Man får nog själv fundera hur känslig man ska vara på sådant här, i stort sett allt är nog farligt, spånskivor är ju dessutom i stort sett helt omöjligt att undvika idag!
Larmet som kom om detta gäller spånskivor från början av 90 talet, numera så ska allt vara inom gränsvärdena.
Själv så sätter jag bara gips på väggarna, inte för att jag är rädd för gifterna utan pågrund av ekonomi:mad:, dock så vill jag inte ha massa tavlor å skit på väggarna ändå:surprised:
 
Om man vänder på saker och ting så får du cancer av allt.....
 
Hullan - Hade det inte gått snabbare att lyfta luren och ringa Optimera för att se vilka leverantörer de har och sedan kontakta dessa?
 
Formaldehyd finns med på Optimeras avvecklingslista men kan förekomma under en viss mängd då "inget fullgott alternativ finns". Alternativ finns alltid om man verkligen vill. Jag håller med ovan om att det bara är att ringa och höra med miljöansvarig på Optimera alternativt kontakta leverantören. Det är ett av Sveriges miljömål att minska användningen av farliga ämnen liksom ett uttalat mål inom byggsektorn så frågan är relevant.
 
Jag vill minnas att det var storm omkring denna frågan redan på 70-talet. Dagisar ble stängda osv.
Förvånande att dom fortfarande inte fått ordning på detta (eller är jag för naiv? :( )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.