Byggahus.se
Hej på Er !

Jag har en tjurig B&S modell mindre (SQ40) till en 5-6 år gammal klippare. Har gått och startat bra hela tiden fram till i slutet av förra sommaren.

Symptom:
Startar lätt efter primning, tuffar igång och går 5-10 sek
Enda sättet nu att "hålla den vid liv" är att prima igen. Att stöta med spjället hjälper inte.
Efter säg 10 startförsök, börjar den gå lite längre perioder, men driver kraftigt i varvtalet. Stannar nästan, rusar lite, stannar nästan, rusar lite, ...
Så småningom så svänger den in till att gå hyfsat jämnt. Känns dock slö och lättstannad och nu är den också svårare att starta om.

Åtgärder:
Bytt packning och membran till förgasaren
Bytt tändstift (2 gånger)
Tömt ut "gammal" bensin och fyllt på med ny
Rengjort luftfiltret
Kört med och utan luftfiltret

Nu behöver jag en idé för nästa meckarstund ... och gräset växer därute nu ...
 
På min stiga (tror det är en honda-motor, men kan va en B&S) hade jag samma problem.
Det sitter en fjäder som styr spjället på förgasaren efter varvtalet på motorn, för att se till att hålla ett jämt varvtal... Tror jag (är usel på motorer) :)

Min fjäder var dålig. Bytte den och se funkade allt som det skulle igen.
 
Hej!
Jag har exakt samma problem som du beskriver med min ca 10 år gamla Briggs.
Jag har också provat med färsk bensin och utan luftfilter utan någon förbättring.
Det verkar ju som om motorn inte får tillräckligt med bensin eftersom motorn ökar i varvtal en kort stund när man trycker på primern. Jag har nu demonterat förgasaren och ska blåsa den med tryckluft. Jag ska också byta packningen som sitter mellan förgasaren och filterhuset eftersom den var lite skadad.
Stargazer, om du har kommer på något så är jag väldigt tacksam om du hör av dig här eller till min mejl. Alla andra som har något förslag är också väldigt välkomna.
Jag lovar också att skriva om jag kommer på svaret på gåtan.
 
Hmm,
membranet var alltså bytt och riktigt monterat, annars lät det som det - eller något annat som gör att motorn inte får tillräckligt med soppa(halvstopp i ngt sugrör?).

Etanol är inte snällt mot gummi och packningar, kör med alkylatbensin om ni vill slippa problem pga trasiga membran. Jag bytte membran i min jordfräs för 2 år sedan, det nya är redan dåligt.
 
Jag har inget membran på min förgasare så det kan ni glömma......
 
  • Gilla
Robban66
  • Laddar…
Tjoho, fler som har problem. jag hade två fel på min B&S: spjället sitter fast med en liten skruv som hade lossnat - dålig gång. och fjädern som håller varvet var usel - motrn rusade och stannade om vart annat när man puttade klipparen framför sig. Det kan vara värt och kolla att ventilerna stänger ordentligt. // Micke
 
Jo så här gick det ...

Var inne på att byta hela förgasar-paketet som nästa åtgärd, men plockade först ner den gamla en gång till. Blåste rent där jag kom åt, rensade med ståltråd och/eller ett plastborst (från en vanlig sopborste).

Satte ihop allt igen och ... nähä, ingen skillnad. Den gick igång med samma beteende (rusar, stannar nästan, rusar, osv).

Åkte några dagar senare och köpte 5 nya liter bensin. (Har haft "mekar-vänligt" mycket bensin i tanken eftersom den har åkt på och av några gånger ...). Fyllde på fullt den här gången. Primade rejält (5-6 gånger istf 3) och så fort den började svaja i varvtalet så primade jag den igen (i drift alltså) ... och voilá ... nu går den !

Jag är ingen motor-mekare, så ta det för vad är värt - jag fick känslan av den började funka igen när hela systemet var rejält/normalt fullt. Nu startar den på första eller andra försöket och går jämnare än på länge.

Så:
- bytte packning och membran (60-70 kr ca), kolla skisserna på reservdelarna på B&S hemsida
- gjorde rent kanaler, filter, m m
- bytte bensin (gammal = stått över vintern)
- fyllde på fullt med ny bensin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.