Byggahus.se
Hej!

Jag ska nu skruva mig igenom vårt kök och få till luckorna så att de sitter rakt och bra. Det arbetsmomentet är något av det mest irriterande man kan syssla med, näst efter att skriva dokument i Word.

Nu efterfrågar jag trix och trick hur man gör det på bästa sätt. Själv blir det mer eller mindre slumpartat skruvande...

Det är alltså frågan om IKEA luckor (Blum-gångjärn... )
Hjälp mig med en smart och bra metodik!
 
Med de nyaste gångjärnen så är det rena barnleken. Det sitter ju justerskruvar. Förr fick man lossa på en låsskruv och sedan flytta gångjärnet och låsa fast igen.

Idag är det bara att ratta lite tills det blir rakt och med rätt djup.
 
Consensus skrev:
Med de nyaste gångjärnen så är det rena barnleken. Det sitter ju justerskruvar. Förr fick man lossa på en låsskruv och sedan flytta gångjärnet och låsa fast igen.

Idag är det bara att ratta lite tills det blir rakt och med rätt djup.
Det var inte riktigt DET svaret jag vill ha... :D

Jag tycker det är svårt som f*n rent ut sagt att få till det med de "nya" gångjärnen.... Hmmm, det kanske säger mer om mig än om gångjärnen alltså? Är det BARA jag som tycker det är bökigt? :eek:
 
Man brukar ju knappt behöva justera någonting om man satt upp skåpen riktigt från början...
 
raveper skrev:
Man brukar ju knappt behöva justera någonting om man satt upp skåpen riktigt från början...
Exakt, jag har nyligen monterat två IKEA-kök och 9 av 10 luckor har jag snäppt dit för att snabbt konstatera att det sitter rakt och snyggt från början
 
Det var nog inte heller svaret TS efterfrågade :D

Men jag håller med Consensus, den nya luckorna tycker även jag är riktigt lättjusterade, satt in ett IKEA kök nu i helgen och det vara bara ett par små enstaka justeringar som gick mkt smidigt och snabbt med de nya gångjärnen.

Av vad du skriver så verkar det inte som att du har riktigt koll på vad som händer när du skruvar på vilken skruv? Se till så att du har koll på vilken skruv som justerar vad och samla tankarna med lite logisk geometri så går det nog bra :)
 
Skåpen måste vara sammansatta precis i vinkel. Har man slarvat lite och fått det lite skevt blir aldrig luckorna perfekta och det kan man inte fullt ut kompensera med justeringen. Men nu vet jag inte om det är en del av ditt problem, men kan vara en bidragande orsak varför det inte hittar den rätta justeringen.
 
Thomas59
Instämmer med ovanstående även om det inte var det svar du ville ha.

Ett tips. Bygg en skåpmall så får du allting perfekt från början.

Har du även högskåp så behöver du en stor plan skiva annars kan du ta en halv. Standardmåtten är väl 1220x2440mm. Mdf, spån, plywood, allt funkar. Köp en rätbräda på ca 2 meter och en på ca1 meter. Kommer inte ihåg standardmåtten med dom finns i en massa längder.

Lägg skivan på golvet och fäst rätbrädorna i en perfekt 90 graders vinkel längst med lång/kortsida. Färdigsågade skivor brukar ha perfekta 90 greders vinklar i hörnen men kolla med en stor vinkelhake eller triangelmät, eller båda delarna. Kolla och dubbelkolla.

Nu har du din mall. Då du satt ihop resp stomme och ska montera baksidan lägger du skåpet med botten upp i din mall. kloss med rätbrädorna och fäster med några snabbtvingar. Sedan kan du fästa baksidan med stommen i perfekt vinkel. Lägg lite lim i falsen där baksidan ska ner så blir det riktigt stabilt.


Finns säkert nåt proffsknep men såhär har jag alltid gjort och efterjusteringen har blivit minimal.
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
Jo, det klart att ni på sätt och vis har rätt. De flesta luckorna sitter som de ska utan något skruvande... Men jag har två skåp som förmodligen är lite skeva efter att jag har sågat ut för fläkt etc. De måste jag nog skruva på...

Att jag över huvudtaget ställde frågan var för att jag för något år sedan skruvade i hop två garderober som jag försökte fixa till en sen kväll... Jag höll på att bli sjuk på kuppen.. Det blev aldrig bra ochh ju mer jag skruvade destå sämre blev det... Jag ska göra den här varianten vid en tidigare tidpunkt på dagen... Då kanske det går bättre...
 
Lite instruktion då:
Är det snett i höjdled, då måste du lätta på skruvarna som håller gångjärnet i skåpet. De har ovala hål och en liten markering för mitten. Kolla först hur högt du vill flytta luckan och flyta sedan bägge gångjärnen så mycket.

Är luckan vriden, liksom rollad, så skruvar du ut eller in på de stora skuvarna ungefär mitt på gångjärnen. Du märker när du skruvar hur luckan rör sig, det är lite tvärt om som man tror att det ska vara.

Behöver du flytta luckan ut eller in från skåpet så är det den lilla skruven närmast luckan ut på gångjärnet.

Jag brukar först fixa roll, så att bägge luckorna är parallella, men kanske inte lika höga och sedan fixa höjdled. In och ut från skåpet har jag bara behövt fixa en gång och då var det en bred lucka som inte riktigt gick att stänga. Det ordnar man genom att flytta ut luckan vid gångjärnen en liten bit från skåpet.
 
  • Gilla
agiouro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.