Byggahus.se
Hej,

Vi får vår gasolhäll i veckan och kommer behöva köpa nya kastruller som funkar bra med gasol. Det är alltså viktigt att handtagen varken smälter (om de är av plast) eller blir för varma.

Är det någon som har tips på bra grejer som funkar?

Mvh
\Kalle
 
Det är det som är så bra med gasol. Alla kastruller fungerar :)
(Utom glas kanske, det har jag inte vågat prova.)
Handtag av metall som har profil som är som ett upp och nedvänt U fungerar dåligt för de blir väldigt varma. De flesta andra vanliga handtag tål så pass mycket värme att det inte är något problem.

Vi har förut haft stadsgas och har nu fått igång vår gasolhäll. Vi upplever att gasolen brinner med mycket mindre lågor och inte alls slår upp runt kastrullerna på samma sätt som stadsgasen gjorde.

Det man ska tänka på tycker jag är att inte lämna slevar och andra plastverktyg i kastrullerna medan det kokar. De blir väldigt varma och kan smälta om man har otur. Vill man ha ågot liggande i kastrullen under kokning kan man lösa problemet genom att lägga det ovanför handtaget.
 
alla funkar men aluminium och koppar utan tjocka dubbelbottnar fungerar bäst -leder värmen snabbt :). Till storkok lämpligast låg grytta med stor botten så att även stora lågor stannar under gryttan. Om lågorna inte "slickar" på grytans sidor utsätts hantagen inte i fara :).
gaia
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
Varken plastslev eller handtag har ngnsin smält för mig. Däremot blir allt väldigt varmt, och det är bara stekpannor med väldigt långt skaft som man inte måste ha handduk/ugnsvante för att kunna ta i.

Sen tycker jag man få väldigt mycket bättre fart på gjutjärn och andra tjocka pannor än min tunna kålstålwok som nästan direkt sjunker ner till under stektemp när man lägger i mat i den. Då är ändå min wokbrännare på 5kW, men att steka kyckling och nudlar till fyra går inte om man vill ha stekyta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.