Byggahus.se
Hej,

Håller på och renoverar tvättstugan och skulle vilja ha den på egen grupp då den befintliga gruppen både matar tvättstuga samt micro osv i köket ovanför. Problem kan uppstå då både micro och strykjärn används samtidigt.

I tvättstugan finns en kopplingsdosa som är matad direkt från centralen och i denna förgrenas det ut till belysning och uttag i rummet samt även upp till köket där den matar uttag där bla micro ingår.

Jag undrar nu om det är tillåtet att dra en ytterligare ledning från en egen grupp i centarlen till denna kopplingsdosan för att där sedan skarva ihop den med ledningarna till tvättstugan. Ledningarna upp till köket sitter då kvar på den andra gruppledningen.

Är det tillåtet att mata en dosa med 2 grupper? Måste jag dra ytterligare nolla och jord?.
 
Enligt min elektriker är det godkänt, bara det är ordentligt uppmärkt...
 
Elgripo skrev:
Jag undrar nu om det är tillåtet att dra en ytterligare ledning från en egen grupp i centarlen till denna kopplingsdosan för att där sedan skarva ihop den med ledningarna till tvättstugan. Ledningarna upp till köket sitter då kvar på den andra gruppledningen.

Är det tillåtet att mata en dosa med 2 grupper? Måste jag dra ytterligare nolla och jord?.
Fast det borde väl vara olika faser från samma grupp för att det ska bli tydligt och då finns ingen risk att överbelasta gemensam nolla och jord så länge man inte har laster som ger stor fasförskjutning. Helst bör det vara gemensam brytare för de faser som delar nolla och jord och om två- eller trefaslaster kommer att anslutas till gruppen är det ett krav, alltså flerpolig säkring som bryter alla faserna och/eller flerpolig jordfelsbrytare.
 
Jag kommer inte att ansluta 2 eller 3 fas laster då tvättmaskin och tumlare har egen matning.

Menar du att jag ska dra den nya gruppledningen från en annan fas i centralen än vad den befintliga ledningen ligger på eller ska jag använda samma fas till båda säkringarna? Borde visserligen bro lite på belastningen på faserna, får räkna lite ikväll.

Ska även göra om ett förrådsutrymme bredvid till toalett så dit behöver jag dra in el, får blii en utanpåliggande installation direkt från egen grupp i centralen.
 
Ja, det måste vara från en annan fas om du ska kunna ha gemensam nolla och jord, tar du från samma fas måste du definitivt dra separat nolla och jord till lasterna som går på nya säkringen.
Tar du olika faser bör de sitta rakt under varandra om det är en diazed central, så du helt enkelt gör en tvåfasgrupp med enfasanslutna laster och då blir det lätt att få en tydlig märkning.
 
Redigerat:
Då är jag med på hur du menar. Jag har inga mer platser i min Diazed central men då jag måste installera JFB så sätter jag en kapsling bredvid centralen där jag monterar säkringen samt även säkringen till blivande toaletten.

Men då får jag ena säkringen till min 2 fas grupp i diazed centralen och den andra i kapslingen. Detta blir svårare att märka upp.

Är det istället bättre att flytta gruppen från diazed centralen och montera båda säkringarna i kapslingen? Kanske med en 2-polig dvärgbrytare och en 1 polig till toaletten?
 
Elgripo skrev:
Kanske med en 2-polig dvärgbrytare och en 1 polig till toaletten?
Precis, det tycker jag verkar bäst i sådana fall.
 
Bra då ska jag inhandla mig en kapsling med plats för åtminstone 8 moduler för att få plats med något ytterligare i framtiden.

Kan man ha kvar sin Diazed central med gott samvete eller är det bättre att byta ut rubbet istället för att utöka vid sidan?
 
Elgripo skrev:
Kan man ha kvar sin Diazed central med gott samvete eller är det bättre att byta ut rubbet istället för att utöka vid sidan?
Beror väl på skicket och hur smidigt eller trassligt det blir att utöka utan att byta. Diskuteras lite i den här tråden också: http://www.byggahus.se/forum/el/98224-gammal-gard-var-boerja.html
 
Centralen ser helt ok ut och kapslingen kan sättas bredvid centralen där HB sitter så det blir inte långa dragningar av kabel utan endast lite till JFB samt skarv från gammal noll och jord skena till nya skenorna i den nya kapslingen.
 
En fråga till,

I min blivande toalett ska jag installera toapump med maxeffekt på 500w. Behöver denna egen säkring eller kan jag mata den via toalettens egna 10A säkring?

Det effektkrävande som kommer att användas i toaletten är väl kvinnliga attiraljer såsom plattång, hårfön osv. Ev även en elektrisk handdukstork.
 
Du kan ju ta ut max 2,3 kW med 10 A säkring. De flesta hårtorkar brukar väl vara på mindre än 1,8 kW, så rent effektmässigt borde det räcka med en 10 A säkring.
 
Elgripo skrev:
Hej,

Håller på och renoverar tvättstugan och skulle vilja ha den på egen grupp då den befintliga gruppen både matar tvättstuga samt micro osv i köket ovanför. Problem kan uppstå då både micro och strykjärn används samtidigt.

I tvättstugan finns en kopplingsdosa som är matad direkt från centralen och i denna förgrenas det ut till belysning och uttag i rummet samt även upp till köket där den matar uttag där bla micro ingår.

Jag undrar nu om det är tillåtet att dra en ytterligare ledning från en egen grupp i centarlen till denna kopplingsdosan för att där sedan skarva ihop den med ledningarna till tvättstugan. Ledningarna upp till köket sitter då kvar på den andra gruppledningen.

Är det tillåtet att mata en dosa med 2 grupper? Måste jag dra ytterligare nolla och jord?.

Är det infälld installation vi pratar om, i så fall är det ok med en ny tråd fram till dosan.
Om det är utanpåliggande är ju problemet löst i och med att du drar fram en ny ledning till tvättstugan och inte behöver blanda in köket.

För övrigt har det skrivits kilometervis i detta ämne om hur man ska göra:
http://www.byggahus.se/forum/el/101542-3-grupper-till-oevervaningen-hur.html
 
Elgripo skrev:
Då är jag med på hur du menar. Jag har inga mer platser i min Diazed central men då jag måste installera JFB så sätter jag en kapsling bredvid centralen där jag monterar säkringen samt även säkringen till blivande toaletten.

Men då får jag ena säkringen till min 2 fas grupp i diazed centralen och den andra i kapslingen. Detta blir svårare att märka upp.

Är det istället bättre att flytta gruppen från diazed centralen och montera båda säkringarna i kapslingen? Kanske med en 2-polig dvärgbrytare och en 1 polig till toaletten?
De måste sitta i samma grupp annars faller "konceptet".
 
Jag kan ju tilläga att (är 99% säker på att detta stämmer) om det är utanpåliggande installation och man vill ha fler grupper i samma dosa så måste man dra en 4 eller 5-ledare, d.v.s. man får inte dra in t.ex. två 3-ledare från centralen.

Har jag rätt eller vill någon rätta mig? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.