Byggahus.se
Håller på och ska dränera om runt halva kåken där det inte är gjort ska också upp med platonmattaoch isolering utanpå det. Nu till frågan den gammla fuktspärren ska bort men hur på ett enkelt sätt utan att hyra bläster. Har handgrävt 15löpmeter så det får gärna vara enkelt.
Tacksam för alla svar enkla eller inte
 
Om du ska ha platonmatta är det nog ingen poäng med att kämpa bort asfalten. Tror inte ens att instruktionen för Platon visar det. Du kommer ha 100% rf mellan platonmatta och vägg ändå så någon fukttransport sker ändå inte..... Mina två cent iaf...
 
Snackade med dom på isola och minst 70% ska bort för att fukten som är i väggen ska kunna gå ut och kondenseras på mattan för att sen rinna ner till dränrören. Blir till att härja med vinkelslipen. Tack för alla svar nu har man lite att pyssla med
 
Jag tror att det är slöseri med tid. Utrymmet bakom platon är inte tillräckligt ventilerat för att sänka ångtrycket såpass att väggen avfuktas. Det är ju tätt runtom.
 
Så du tror att det bara är att köra på med membran och matta? tänkte använda mig av deras dränskikt också så man får lite isolering på utsidan.
 
Mike77 skrev:
Så du tror att det bara är att köra på med membran och matta? tänkte använda mig av deras dränskikt också så man får lite isolering på utsidan.
Ja, det är vad jag TROR, men jag har mest pratat med Isodrän/pordränmänniskor så jag kanske är helt lurad...;)

Lite isolering utanför mattan + markduk är aldrig fel.
 
Tackar för svar. Tror jag tar en gyllene mellanväg bort med ca 50% och sen på med matta deras dränskikt och separationsduk utanpå det. Snart där sen ska jag inte ta ett spadtag till denna sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.