Byggahus.se
Hej!

Jag har en tanke att gräva upp gräsmattan i ett hörn av vår gräsmatta och anlägga en yta med grus som jag sedan kan ställa odlingslådor på. Ytan ska få ett staket runt så att rådjur inte kommer in (i alla fall inte så lätt).

Hur mycket bör grävas bort?
Behöver jag padda jorden innan jag lägger markduk?

Har en tanke om ett grövre grus på markduken som paddas, ovanpå det läggs ett finare grus eller stenmjöl.

Tänker jag helt fel:confused:? Eller tror ni att det kan bli bra?

/S
 
Jag kan ingenting om hur det skall göras, men såg liknande trädgård och den var jättefin. De hade endast vit grus och ett par träd coh resten växte i lådor. Funderar själv på att byta gräsmatta mot grusmatta
 
Jag har byggt ett antal odlingslådor och jag förstår egentligen inte varför du ska ha grus och markduk under dessa. Lägg lådorna direkt på marken utan speciellt underarbete bortsett från att rotogräset bör bort. Sätt lådorna så tätt att
a) gräsklipparen kan köra emellan
b) en bräda kan läggas som man kan sitta på när man lukar

Jag har tidigare bara haft trampad jord emellan; har också låtit gräs växa i gångarna och det funkar också utmärkt om man just planerar så att gräsklipparen kan köra enligt a). Grus är inte så trevligt mellan lådorna eftersom det ger bra grogrund för ogräs och det är inte trevligt att luka i just grus. Vill man minimera lukningen är ett tjockt lager barkströ ett bra alternativ. När barkströet har förmultnat kan man bara hysta detta under buskar etc som jord och lägga nytt - men barkströet håller ett par år. Mina enklare råd ovan är praktiska och billigare på sikt. Duk är ett trist och onaturligt alternativ (som jag tyvärr själv nu applicerar mellan fem täta häckar ... :D)
 
Tack för synpunkterna!

Min grundtanke är att minimera det långsiktiga arbetet. Vi har en stor tomt 2500 kvm, så vi söker långsiktiga lösningar som minimerar gräsklippning, trimmning etc.
Gör jag ett bra underarbete, så bör ju inte särskilt mycket ogräs leta sig upp i gruset, möjligtvis att det blir lite "frösått" ogräs, med det brukar då vara mycket lätt att ta bort. Min tanke var också att med denna lösning, blir ytan flexibel, jag kan flytta lådorna om jag vill. Dessutom blir grusytan ett utmärkt underlag för ev, framtida växthus.
Det var egentligen underarbetet som jag är lite osäker på, det med grävning, paddning och vilket sorts grus jag ska använda.

/S
 
Hej!

Om du ev vill ha ett växthus där så småningom hade jag grävt ut ca 20 cm, lagt grovt singel (makadam), packat det med padda seda lagt duk och sen den fina singeln. Risken är annars att den fina singeln trillar ner bland den grova och blandar sig.
 
Vad bra att att denna tråden kom upp. Jag har planerat samma upplägg, dvs planteringslådor med grusyta emellan, men inte kommit så långt som till förverkligandet än. Fast vi hade tänkt köra en enkel variant. Plana till jorden, ut med duk, placera ut lådorna, grus emellan. Är det för simpelt?

Duk må vara vara ett trist och onaturligt alternativ, men ytan jag ska täcka är idag ett rätt stort trädgårdsland som är fullkomligt invaderat av åkerfräken. Och åkerfräken är ett fullständigt elände att bli av med har jag insett, så nu är det grymma döden genom täckning som gäller. Vi behöver inte så stor odlingsyta som det är idag, så lådor blir alldeles utmärkt. Har funderat på lite olika alternativ runt lådorna, men gräsmatta som ska klippas har vi alldeles nog av ändå, stampad jord är ju inte aktuellt... (ska man stampa ihjäl åkerfäken får man vara väldigt ihärdig misstänker jag) Men bilder av grusvarianten såg jag i en trädgårdstidning, jättesnyggt!
 
Vill bara avsluta tråden med att säga att jag nu är färdig.

Jag har grävt ut ca 15 cm av gräsmattan, lagt markduk och fyllt på med 0,18 grus.
Under tiden vi öst ut och jämnat till ytan har jag upptäckt att den "sätter sig" bra utan att man paddar den.
Jag ringde grusfirman och naturligtvis är det de som är mest kompetenta och deras förslag var ovanstående och jag är absolut nöjd.

Nu återstår det kuliga att placera ut pallkragar och sätta upp nätet till staketet, stolparna är redan på plats.

Sen är jag redo, när våren är här igen.

/Sara
 
Hej! Så du använde alltså bara en sorts grus till hela underlaget?
 
LindaJonsson LindaJonsson skrev:
Hej! Så du använde alltså bara en sorts grus till hela underlaget?
Hoppas du får svar (11 år senare)....
 
  • Gilla
LindaJonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.