Jag vill ha några råd. Jag ska snart starta ett elbolag (AB) och jag vill veta om jag kan leasa en ny skåpbil eller om jag måste köpa den. Företaget kommer att vara nytt, så banken kanske inte godkänner det eftersom kreditvärdigheten är noll, men min personliga inkomst är hög.

Tack på förhand.

M Melano007 skrev:
Jag vill ha några råd. Jag ska snart starta ett elbolag (AB) och jag vill veta om jag kan leasa en ny skåpbil eller om jag måste köpa den. Företaget kommer att vara nytt, så banken kanske inte godkänner det eftersom kreditvärdigheten är noll, men min personliga inkomst är hög.

Tack på förhand.
Din personliga kreditvärdighet är av noll värde eftersom Aktiebolaget och du är två olika juridiska personer.
Vad är det banken ska godkänna tänker du, antingen har bolaget rörelsekapital eller så har det inte det.
Du får nog pytsa in dina egna privata pengar i bolaget som ett villkorat aktieägartillskott...

• Gilla
Melano007
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Din personliga kreditvärdighet är av noll värde eftersom Aktiebolaget och du är två olika juridiska personer.
Okej, vad ska man göra då?
Kanske behöver personlig borgen från mig?!

• Gilla
Lars58
  • Laddar…
M Melano007 skrev:
Okej, vad ska man göra då?
Kanske behöver personlig borgen från mig?!
Läs mitt svar ovan.
Vad menar du med elbolag, vad är det för något??

D Dilato skrev:
Läs mitt svar ovan.
Vad menar du med elbolag, vad är det för något??
Jag har läst ovan
Installation företag (elbolag)

Finns det någon lösning?

Hur mycket av mina egna pengar behöver jag utöver de första 25 000?

Bästa svaret

M Melano007 skrev:
Jag har läst ovan
Installation företag (elbolag)

Finns det någon lösning?
Vad är det som ska lösas, du har ju kapital privat så det är väl bara att investera i ditt egna bolag?

Du kan låna ut pengar privat till ditt bolag mot en skälig ränta med ett skuldebrev och tydlig återbetalningsplan.

Köp en bil privat och ta in den som apportegendom..

eller låt bolaget hyra bilen från dig till marknadsmässig hyra.

Eller hoppas på att något leasingbolag vill ta risken att ditt nya bolag faktiskt kan betala varje månad.

Eller låt bolaget låna pengar av nån bank.

Det du INTE ska göra är att gå i personlig borgen för bolaget!

Du och bolaget ska vara separata enheter...annars kan du lika gärna köra enskild firma

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det som ska lösas, du har ju kapital privat så det är väl bara att investera i ditt egna bolag?

Du kan låna ut pengar privat till ditt bolag mot en skälig ränta med ett skuldebrev och tydlig återbetalningsplan.

Köp en bil privat och ta in den som apportegendom..

eller låt bolaget hyra bilen från dig till marknadsmässig hyra.

Eller hoppas på att något leasingbolag vill ta risken att ditt nya bolag faktiskt kan betala varje månad.

Eller låt bolaget låna pengar av nån bank.

Du och bolaget ska vara separata enheter...annars kan du lika gärna köra enskild firma
Tack för hjälpen

Det behöver inte vara omöjligt att få kredit även i ett nystartat AB. För en del år sedan drog jag igång ett dotterbolag till ett Amerikanskt elektronikföretag här i Sverige.

Första två åren var det alltid lite strul med saker som kreditkontroll för att få ett mobilabbonemang, bil leasing Tull kredit, Men det gick alltid igenom när de gjort en kreditkonttroll av mig personligen, trots att jag bara var VD, och styrelsesuppleant i bolaget. Det var helägt av det amerikanska bolaget. Min privatekonomi var helt bortkopplad. Men alla former av automatiska kontroller failade alltid.

Jag tror att kontrollen av mig personligen visade att bolaget var seriöst, inte ett pågående bedrägeri. Så att det var det som löste frågan. Det amerikanska bolaget var inget stort känt bolag, det var faktiskt inte ens ett AB därborta, utan snarare som en enskild firma med en halv miljard i omsättning.
D Dilato skrev:
Det där är en extremt viktig punkt!

Vi har en bekant, som har en son från ett tidigare äktenskap. Sonen startade bolag, och behövde en kredit i bolaget på 50 000, som pappan fick gå i borgen för. Typ 5 år senare var det ett framgångsrikt företag, med omsättning i 100 milj klassen, krediten var för länge sedan avklarad. Sedan kom finanskrisen i början av 90 talet. Det var ett av många bolag som tvingades i konkurs trots god lönsamhet när banken sade upp krediter med omedelbar verkan. Det fanns säkerhet i form av varulager, men som inte går att sälja "i eftermidag". Då kom banken fram till att den gamla borgensförbindelsen var fortfarande giltig, och pappan krävdes på typ 10 miljoner. Jag vet att det förhandlades ned till en dryg miljon, sedan är jag osäker på om han lyckades slippa även det, det var en känslig fråga, eftersom det påverkade även den nuvarande familjen.

• Gilla
Melano007 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För en del år sedan drog jag igång ett dotterbolag till ett Amerikanskt elektronikföretag här i Sverige.

Första två åren var det alltid lite strul med saker som kreditkontroll för att få ett mobilabbonemang, bil leasing Tull kredit, Men det gick alltid igenom när de gjort en kreditkonttroll av mig personligen, trots att jag bara var VD, och styrelsesuppleant i bolaget. Det var helägt av det amerikanska bolaget. Min privatekonomi var helt bortkopplad. Men alla former av automatiska kontroller failade alltid.
Det där var väl innan den numera obligatoriska registreringen av "verklig huvudman", vem som egentligen ägde ett onoterat bolag var ofta helt omöjligt att få fram förr i tiden.

• Gilla
Melano007 och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Det där var väl innan den numera obligatoriska registreringen av "verklig huvudman", vem som egentligen ägde ett onoterat bolag var ofta helt omöjligt att få fram förr i tiden.
Jag vet inte, banker m.fl. håller fortfarande på och ställer frågor om verklig huvudman precis som tidigare, så huvudmannaregistret verkar inte fungera alls som det är tänkt.

• Ledsen
  • Gilla
Melano007 och 1 till
  • Laddar…
Gå en "Starta företag" kurs?

//

• Gilla
Melano007
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.