Byggahus.se
nino nino skrev:
Du får ringa teknisk support hos tillverkaren av ditt tätskikt och be om råd
Inte alls säkert att det är en uppgift man har.
Men spontant så är det ju en liten skada under plattan. Lämpligen få bort plattan. skaffa ett bra tätskiktslim, och en bit folie. förslagsvis en självhäfatnde variant, tex de lipp med flera använder i ytterhörn etc och skarvtät med lim. . Sätt tillbaka plattan med lite lim/fix .

Så länge vi inte talar om ett rätt nytt badrum, så är detta en rimlig väg. Han har ju uppskruvade shampohållare, mm. Dom är en betydligt större risk än denna åtgärd.
Är det nyare och det finns dokumenttion på tätskikt så är det ju bara att följa den.
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Inte alls säkert att det är en uppgift man har.
Men spontant så är det ju en liten skada under plattan. Lämpligen få bort plattan. skaffa ett bra tätskiktslim, och en bit folie. förslagsvis en självhäfatnde variant, tex de lipp med flera använder i ytterhörn etc och skarvtät med lim. . Sätt tillbaka plattan med lite lim/fix .

Så länge vi inte talar om ett rätt nytt badrum, så är detta en rimlig väg. Han har ju uppskruvade shampohållare, mm. Dom är en betydligt större risk än denna åtgärd.
Är det nyare och det finns dokumenttion på tätskikt så är det ju bara att följa den.
Nej men dom kan nog ge bra råd.
Troligen rollat tätskikt och då är det svårt att få bort plattan med hela kanter på tätskiktet
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Troligen rollat tätskikt och då är det svårt att få bort plattan med hela kanter på tätskiktet
Samt det finns ingen godkänd metod för att lappa ett rollat tätskikt, till skillnad från moderna foliesystem.
 
Skadeståndet ska väl vara 300.000, eller ett nytt badrum😉😄.

Det är, som sagt knappt möjligt att söka skadestånd. Badummet är dessutom gammalt. Endera så ber du elektriken laga det åt dig eller så gör du det själv. Enklast är att borra så du kommer igenom kaklet också. Spruta sedan in lite silikon. Tag en skruvplugg och kleta in den i silikon, och tryck in i hålet. Spruta in silikon inuti pluggen, och skruva försiktigt in en skruv i pluggen.
Vill du dölja skruven, så sätter du en tvålkopp eller liknande med skruven.
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
T
V VOEKA skrev:
Tack! Vet inte hur jag ska ta reda på det, badrummet gjordes 2005. Antar att det är målat? Tips på vem/vart man kan ringa?
2005? Tekniska livslängden är i praktiken uppnådd. Får du ens företaget att överhuvudtaget åtgärda något är det väl ett plus?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
V VOEKA skrev:
Det gör faktiskt inte jag. Det måste väl vara grundläggande att en hantverkare tittar vad som finns på andra sidan väggen eller åtminstone knackar på väggen
Vad var det elektrikern borrade hål för, en kabel eller plugg?

Vad är det för skräpvägg som är 5CM tjock? :O
 
  • Gilla
Bebopbelula och 2 till
  • Laddar…
S
V VOEKA skrev:
Det gör faktiskt inte jag. Det måste väl vara grundläggande att en hantverkare tittar vad som finns på andra sidan väggen eller åtminstone knackar på väggen
Vad är det du menar att elektrikern skulle ha uppfattat om han knackade på väggen i det här fallet? Jag fattar inte ens vad du menar...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H
V VOEKA skrev:
Hej! En elektriker som skulle borra för ett uttag har borrat igenom till kaklet (det är en dusch på andra sidan väggen med infattning för tvål/schampo som han missat). Det har inte gått hela vägen igenom men det har kommit till kaklet & således genom tätskiktet. Vad ska vi göra? Bör vi acceptera åtgärd från företaget eller kan vi begära skadestånd? Hur gör vi isåfall det & hur vet vi vilken summa vi ska begära?

Tacksam för era tankar & input!
Kontakta tillverkaren och få råd att täta, BKR och Säker Vatten kan vara andra att får råd och anvisningar ifrån. Skadestånd är svårt att fårmen du kan begära att få skadan åtgärdad på deras bekostnad.
 
Vem har bestämt uttagets placering?
 
  • Gilla
TorbjornP och 2 till
  • Laddar…
Be han kontakta sitt försäkringsbolag så får dom ta hand om problemet.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Be han kontakta sitt försäkringsbolag så får dom ta hand om problemet.
Tack! Kan vara bästa förslaget hittills 👍
 
M mojjen skrev:
Att borra djupare än väggen, med en problematisk skada som följd får väl ändå anses försumlig. Särskilt då den genomförs av en fackmann. Sen att den inte är uppsåtlig, vilket även kunnat innebära straffansvar är ju en annan sak:)

TS bör begära fakmannamässig åtgärd. Sitter det inne i duschutrymmet, mao zon 0. Så hade jag varit ganska petig. Jag hade inte tagit ekonomisk ersättning, om det inte var för att jag ändå står inför en renovering.

Finns försäkringar för detta. det kommer inte sänka hantverakren , möjligen hans ego.
Tack! Känns skönt att höra, jag kommer också vara petig. Viktigast att det görs rätt, jag vill inte att de chansar med åtgärd. Alla kan göra fel, det tråkigaste är att han inte ber om ursäkt för sitt misstag, det är väl egot som du nämner som står i vägen för det, mänskligt kanske men för mig som en konsument hade det betytt mycket om han verkligen hade känts uppriktig ledsen över det inträffade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja det kan likställas vid att du borrar upp en hållare för duschmunstycke. Silikona och gå vidare i livet! 😎
 
  • Gilla
mardor och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej men dom kan nog ge bra råd.
Troligen rollat tätskikt och då är det svårt att få bort plattan med hela kanter på tätskiktet
Tack!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Samt det finns ingen godkänd metod för att lappa ett rollat tätskikt, till skillnad från moderna foliesystem.
Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.