Byggahus.se
I det stora hela rätt bra. Men funderade på den där oregelbundna fasaden kring kök och entre. Förstår att den ger viss karaktär kring huset, men jag tror ni kan få till det rätt bra ändå med entretaket och stenbeklädnaden.
Som det ser ut nu så blir det en massa extra hörn som fördyrar både hus och platta samt tillför extra onödiga innerhörn inne i kök och entre. Den väggen skulle jag nog ha rätat ut.

Garage är gränsfall till litet för att vara dubbelgarage. Jag har själv ett dubbelgarage som faktiskt bara är 36m2. Det funkar, men bara om man håller det helt fritt från prylar. Det går inte att dra in cyklar, gräsklippare och liknande för då kan man inte röra sig där inne om man har två bilar.
För att det skulle funka för min del var ett extra förråd ute på tomten ett måste. Dit är alla trädgårdsprylar, solstolar cyklar mm förpassade, för att man kunna nyttja garaget.

Förvaring är btw något som det alltid ritas för lite av i nya hus. (Jag skulle inte klara mig utan min 110m2 källare). Har lätt 30st flyttlådor med julpynt och andra "säsongsprylar!". Packar också kläder i plastlådor och växlar garderobsinnehållet efter säsong. Har ett hyllsystem på 2x3m bara till skor ;).

Rent konkret skulle ni kunna förlänga garaget lite till, då kan ni få gott om plats till ett stort hyllsystem som täcker hela bakre väggen i garaget.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Garaget är för smal för två bilar. Fundera på två portar istället.
Bygg riktiga taköverhäng om fasaden ska hålla. Utan ser det rätt fult ut.
Inget taköverhäng är en typisk grej för att maximera boarea i detaljplanerat område med begränsad byggarea. Det är skönt att slippa ruttnande fasader och att måla om ofta.
A Argastesnickaren skrev:
Inget separat garage.
Vatten, el, ventilation, värme ev larm.
Allt är ju lättare om det är ihop byggt.
Det är sant. Men det är ju en avvägning. Man kan bygga garage på ett sketnare sätt än hus om man smäller upp det separat.

Bra för brandsäkerheten också om man ska ha det som verkstad.
 
BirgitS
J Jaggatagga skrev:
Inget taköverhäng är en typisk grej för att maximera boarea i detaljplanerat område med begränsad byggarea.
Man får väl ha 50 cm takfot utan att det räknas in i byggarean.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Så ni tycker vi ska ha större takskägg/taköverhäng över galvarna? Hur mycket då i såfall?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man får väl ha 50 cm takfot utan att det räknas in i byggarean.
Sant. Sticker ju hål på min teori. Då borde brist på takfot vara estetik eller kostandsbesparande? Taknocken kan ju vara lite lägre för samma lutning?
 
Gjorde en snabbritning i Photoshop där jag tog bort insprånget mellan kök och hall. Jag har också gjort köksön lite smalare, då vi inte är så förtjusta i "bar-häng". Alla köksbänkar är tänkta att vara 70cm istället för 60 för att få lite bredare bänkyta, således även köksön.

Det vi funderar på nu är om det funkar att ha ugn/micro så nära hörnet?
Om nej, har ni förslag på hur vi kan lösa det?

@BirgitS, @Argastesnickaren, @Tinototem, @Stuff
 
  • Arkitektonisk ritning av en husplan med etiketterade rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Milla.hus
  • Laddar…
BirgitS
Det tror jag nog att det gör. Om du minskar ner längden på vinhyllorna med 60 cm får det plats ett högskåp till och jag tror det är förvaring som behövs.

Det är fortfarande väl mycket vinklar och vrår.
 
Redigerat:
Mony Mony skrev:
Vi gillar vinklar och vrår :)
Vi sa till vår arkitekt att vi inte ville ha ett fyrkantigt modulhus utan det ska vara lite annorlunda, men ändå smart. Jag har tidigare postat ritningen vi fick från Provinshus. ([länk]) Den var sådär..
Jag gillade modellen direkt, vanliga "svennebanan" prefab-modeller är sällan speciellt personliga.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag nog att det gör. Om du minskar ner längden på vinhyllorna med 60 cm får det plats ett högskåp till och jag tror det är förvaring som behövs.
Så här menar du?
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hus med benämnda rum, möblering och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Det krävs ett rum mellan garage och resten av huset enligt byggreglerna, ofta brukar man ha teknikrum eller liknande mellan garage och resten av huset, i vårt fall gjorde vi en luftsluss som vara är ett väldigt litet (typ 1x1m) genomgångsrum bara för att uppfylla byggreglerna efter att bygglovs-handläggaren sa att det krävs.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Så här menar du?
1. Lite sociala ytor, förutom långbordet, om ni räknar med 20-25 pers. samlade.
2. Litet kök.
3. Dörr från garaget till tvättstugan är bra att ha.
4. Jag vill inte se entrén till badrummet från vardagsrummet.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Det krävs ett rum mellan garage och resten av huset enligt byggreglerna, ofta brukar man ha teknikrum eller liknande mellan garage och resten av huset, i vårt fall gjorde vi en luftsluss som vara är ett väldigt litet (typ 1x1m) genomgångsrum bara för att uppfylla byggreglerna efter att bygglovs-handläggaren sa att det krävs.
Sätt dörren in till teknik rummet istället för köket så är det löst
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Sätt dörren in till teknik rummet istället för köket så är det löst
Vi har tänkt på den lösningen, men då blir det att vi går in med skorna på parketten för att komma till hallen.

Dessutom vill vi inte att smutskläder ska hänga tillsammans med tvätten, om det nu kanske mot förmodan skulle finnas lite lukter i utekläderna, hehe.
 
K Kane skrev:
2. Litet kök.
Jag har gjort ny version av köket. Bläddra ner bland inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.