Vi ska bygga ett 1-planshus utanför Höör i Skåne Tomten har en bäck och det finns både skog och betesmark runt om. Skåneleden går precis utanför tomten med grusvägar och stock och sten. Vi vill inte ha ett modernt fyrkantigt hus utan modellen ska vara lite mer åt "stughållet" för att passa in i miljön. Fasaden var tänkt att vara av naturträ i järnvitrol. Läste dock att järnvitrol inte skyddar mot angrepp och fukt, så nu funderar vi på mörkare träbets istället. Har ni tankar om detta är det välkommet.
Taket är tänkt vara plåttak, då det blir mycket trädkrafs, löv och mossa på det. Hörde att betongpannor blir det en massa mossa på. En granne som har detta.

Behöver dock först lite input från alla er på forumet om planlösningen. Våra krav var:
Inget standard fyrkantlåda till hus
Eldstad
Kök ej i direkt anslutning av vardagsrum
Badkar
Möjlighet att duka långbord för 20-25 personer då vi är en stor familj.
3 sovrum
 
  • Enplanshus med stenbeklädnad, mörkbrun panel, garage, infart, från www.reform.ba, grönska, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt enfamiljshus med stora fönster, terrass, i naturlig miljö med klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplans layout med rumsetiketter, möblering och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjärvitriol kan ni använda på panelen istället, jag tror inte det blir problem med järnvitriol iof. För just den husmodellen kan även takshingel passa bra, billigare än plåten också. Jag gillar planlösningen men ska ni "bara" ha två sovrum?
 
  • Gilla
Martinpåtaket och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Köket är trångt och har väldigt lite förvaring eftersom det inte går att utnyttja hörnskåpen särskilt väl. Det finns ingen riktigt bra arbetsyta där man behöver den som bäst, dvs. minst 80 cm och helst mer mellan diskhon och hällen. Ska man vara 20-25 vid middagen behöver man bänkyta att ställa mycket mat på.

När det gäller teknikrummet kolla om det inte blir bättre med skåp och maskiner längs de två långväggarna i stället för med ett hörn.

När det gäller färgsättningen så när jag ser första bilden så får jag känslan av garage med bostadsdel eftersom ett ljust garage blir så framträdande, det blir det man lägger märke till medan huset smälter in i bakgrunden.

Det är dyrt med många vinklar på huset, framför allt utvändigt men även invändigt.
 
  • Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Som Birgitt var inne på väldigt många vinklar som kostar pengar men inte bidrar till större utrymme.
Litet tv rum om man blir lite fler folk jämfört med en jätte matsal som kan kännas ödslig när man bara är några stycken.
Har själv stort vardagsrum, matrum där jag vid behov tar fram fler bord annars tillhör dom kvadratmetrarna tv, vardagsrums delen.
Litet garage för min del, ev 2 bilar i framtiden kan man öppna dörrarna på bägge bilarna?
Cyklar ska dom vara inne, går det att ta ut dom?
Samma med alla andra trädgårds saker, gräsklippare, skottkärra, framtida nöje som mc osv.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tjärvitriol kan ni använda på panelen istället, jag tror inte det blir problem med järnvitriol iof. För just den husmodellen kan även takshingel passa bra, billigare än plåten också. Jag gillar planlösningen men ska ni "bara" ha två sovrum?
Tack för tipset med takshingel! Vet du hur takshignel funkar med mossbildning? Vi funderar även på att sätta solpaneler på söder och väst sidan, men det är något som ska göras efter färdigställande säger solpanelsföretagen. De sa att plåttak var mest lämpligt.

Det kommer vara jag och min man som bor i huset. Vi har dock stor familj så vid födelsedagar och dyl blir vi många. Vi vill ha ett gästrum och två kontor då vi jobbar hemifrån, därav två sovrum. Vi vill också ha små sovrum då dessa är bara för att sova i. Vi tycker det är bättre att ha större sociala ytor istället. Vi kommer också att bygga ett attefallshus/göststuga så småningom, där barn med familjer kan övernatta. Men just nu tillåter inte budget det.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Tack för tipset med takshingel! Vet du hur takshignel funkar med mossbildning? Vi funderar även på att sätta solpaneler på söder och väst sidan, men det är något som ska göras efter färdigställande säger solpanelsföretagen. De sa att plåttak var mest lämpligt.

Det kommer vara jag och min man som bor i huset. Vi har dock stor familj så vid födelsedagar och dyl blir vi många. Vi vill ha ett gästrum och två kontor då vi jobbar hemifrån, därav två sovrum. Vi vill också ha små sovrum då dessa är bara för att sova i. Vi tycker det är bättre att ha större sociala ytor istället. Vi kommer också att bygga ett attefallshus/göststuga så småningom, där barn med familjer kan övernatta. Men just nu tillåter inte budget det.
Jag skulle inte fundera över att mossbildning är ett stort problem oavsett taktyp. Solceller är enklast på plåt eller tegel då det inte skapar många hål i yttertaket.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Varför ha ett garage i huset när det inte ligger inträngt i stan?

Bygg ett separat garage. Särskilt om ni vi ha stugkänsla.
 
BirgitS
Mony Mony skrev:
Vi vill ha ett gästrum och två kontor då vi jobbar hemifrån, därav två sovrum. Vi vill också ha små sovrum då dessa är bara för att sova i.
Jag förstår er men det kan ju vara bra att försöka bygga ett hus som även en barnfamilj kan vilja köpa om några årtionden. Det har ju rätt stor betydelse för värdet.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Varför ha ett garage i huset när det inte ligger inträngt i stan?

Bygg ett separat garage. Särskilt om ni vi ha stugkänsla.
Inget separat garage.
Vatten, avlopp, el, ventilation, värme ev larm.
Allt är ju lättare om det är ihop byggt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
Mony Mony skrev:
Tack för tipset med takshingel! Vet du hur takshignel funkar med mossbildning? Vi funderar även på att sätta solpaneler på söder och väst sidan, men det är något som ska göras efter färdigställande säger solpanelsföretagen. De sa att plåttak var mest lämpligt.

Det kommer vara jag och min man som bor i huset. Vi har dock stor familj så vid födelsedagar och dyl blir vi många. Vi vill ha ett gästrum och två kontor då vi jobbar hemifrån, därav två sovrum. Vi vill också ha små sovrum då dessa är bara för att sova i. Vi tycker det är bättre att ha större sociala ytor istället. Vi kommer också att bygga ett attefallshus/göststuga så småningom, där barn med familjer kan övernatta. Men just nu tillåter inte budget det.
Förstår inte att solceller skulle vara problem att sätta innan färdigbyggt.
Gjorde själv så och kunde få undan kablar osv så allt blev dolt.
Vi passade på när vi la på taket och hade ställning runt huset ändå.
 
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
Garaget är för smal för två bilar. Fundera på två portar istället.
Bygg riktiga taköverhäng om fasaden ska hålla. Utan ser det rätt fult ut.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Köket är trångt och har väldigt lite förvaring eftersom det inte går att utnyttja hörnskåpen särskilt väl. Det finns ingen riktigt bra arbetsyta där man behöver den som bäst, dvs. minst 80 cm och helst mer mellan diskhon och hällen. Ska man vara 20-25 vid middagen behöver man bänkyta att ställa mycket mat på.

När det gäller teknikrummet kolla om det inte blir bättre med skåp och maskiner längs de två långväggarna i stället för med ett hörn.

När det gäller färgsättningen så när jag ser första bilden så får jag känslan av garage med bostadsdel eftersom ett ljust garage blir så framträdande, det blir det man lägger märke till medan huset smälter in i bakgrunden.

Det är dyrt med många vinklar på huset, framför allt utvändigt men även invändigt.
Jag håller med dig. Vi tycker inte det var så fint med mörk panel och ljust garage. Därför tittar vi på järnvitrol eller liknande i en ljusare kulör.

Roligt att du tycker att köket är litet, vi tycker det är stort, hehe. Men vi ska titta en extra gång på ytorna. Jag tycker det är bra input med förvaringen. Vi har dock fått input att det finns många smarta lösningar för kök numera.
 
Köket är för litet, framför allt för att ni skall ha så många gäster.
Vi har 16 kvm vilket jag tycker känns rimligt när man har några gäster.

Rekommenderar starkt två diskmaskiner, förenklar vardagen och känns ovärderligt om man har gäster över ofta.

Vi har även kopplat garage och det känns riktigt smidigt, men räkna inte med att få in två bilar där. Vårt garage är 5,25 m brett perfekt för en bil med förvaring på båda sidorna.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Som Birgitt var inne på väldigt många vinklar som kostar pengar men inte bidrar till större utrymme.
Litet tv rum om man blir lite fler folk jämfört med en jätte matsal som kan kännas ödslig när man bara är några stycken.
Har själv stort vardagsrum, matrum där jag vid behov tar fram fler bord annars tillhör dom kvadratmetrarna tv, vardagsrums delen.
Litet garage för min del, ev 2 bilar i framtiden kan man öppna dörrarna på bägge bilarna?
Cyklar ska dom vara inne, går det att ta ut dom?
Samma med alla andra trädgårds saker, gräsklippare, skottkärra, framtida nöje som mc osv.
Vi själva tänker bara ha en bil. Jag vill även ha plats för liten verkstadsdel och som du skriver plats för trädgårdsaker osv. Det var en svår avvägning med större garage contra bostadsdelen. Vi tycker det blev en bra kompromiss nu. Det kan få plats två bilar i garaget, men då får man bygga till ett förråd.
 
BirgitS
Finns det några detaljplanebestämmelser att hålla sig till när det gäller storleken?

Jag föreslår att garaget förlängs lite så att om man har en gräsklippare i vänstra delen så går det att gå med den framför en parkerad bil till trädgårdsdörren. Nu ser det väl trångt ut där med risk för att skada bilen.

Hur många skåp har ni i köket idag och hur många får plats i det nya?
Visst finns det smarta lösningar för hörn men det är ju en stor del av ytan som inte används oavsett om man har karusell, le mans eller något annat. Det är praktiskt med lådor i underskåpen så att man lätt hittar vad man har där men utrymmet blir ju inte större än med hyllor, snarare tvärtom eftersom själva lådorna tar plats.

Har du sett dessa artiklar?
https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning
https://www.byggahus.se/9-saker-att-tanka-pa-nar-du-ska-rita-ditt-eget-hus
Huset känns ännu inte riktigt genomarbetat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.