Som rubriken lyder har jag ett behov att justera några av husets radiatorer (bastu i vissa rum, frys i andra). Men hur gör jag på dessa radiatorer? Det finns ingen siffermarkering att utgå ifrån. Någon som kan hjälpa mig?

• Termostatventil på radiator, inställt värmevärde, vita och svarta detaljer, metallanslutning, brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventil närbild, anslutning, mässingskoppling, vit element, värmesystem, inomhus, oskarp bakgrund.
    Skapa konto
  • Radiatorventil och termostatanslutning på en värmeelement, i närbild, inomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Radiatorventil i första plan, ansluten till värmeelement, mot orange vägg, sidovy, inomhusinstallation.
    Skapa konto
De där verkar inte ha någon förinställning i sig, utan då använder man returventilen.
All förinställning görs med termostaterna bortplockade.
Ett riktvärde är att difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰, under förutsättning att radiatorn är rätt dimensionerad till rummet.

Demmpa Demmpa skrev:
De där verkar inte ha någon förinställning i sig, utan då använder man returventilen.
Ett riktvärde är att difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰, under förutsättning att radiatorn är rätt dimensionerad till rummet.
Tack för svar! Kan du utveckla vad du menar med ”riktvärde är att difftempersturen över varje radiator bör vara 7 - 10”?

Demmpa Demmpa skrev:
Bara så jag är med på banan. Är detta returventilerna? Samt, är det något som jag ska tänka på innan jag börjar skruva?

• Värmeelementanslutning med rör, avstängningsventil och termostatventil. Grå vägg, vit golvlist och trägolv syns.
    Skapa konto
  • Metall rörkoppling och ventiler vid vägg, ansluten till värmerör, industriell estetik, inomhus bostadsinfrastruktur.
    Skapa konto
1 1Dalmasen1 skrev:
Tack för svar! Kan du utveckla vad du menar med ”riktvärde är att difftempersturen över varje radiator bör vara 7 - 10”?
Skillnaden mellan framledningstemperatur och returtemperaturen på varje radiator bör vara ca 7-10⁰.

Men om en radiator är överdimensionerad mot vad rummet behöver i värme så bör det vara större difftemperatur.

Bästa svaret

1 1Dalmasen1 skrev:
Bara så jag är med på banan. Är detta returventilerna? Samt, är det något som jag ska tänka på innan jag börjar skruva?
Ja, returventilen är inbyggd i radiatorkopplet.
Det kan läcka lite vatten när man skruvar på returventilen, så det är bra att ha några skräphanddukar under returventilen. Radiatorvattnet brukar vara "svart" och det svarta är svårt att tvätta bort.

Skriv ner antalet varv till fullt öppen ventil de står i nu samt vad du ställer in.

• Gilla
1Dalmasen1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, returventilen är inbyggd i radiatorkopplet.
Det kan läcka lite vatten när man skruvar på returventilen, så det är bra att ha några skräphanddukar under returventilen. Radiatorvattnet brukar vara "svart" och det svarta är svårt att tvätta bort.

Skriv ner antalet varv till fullt öppen ventil de står i nu samt vad du ställer in.
Tack för snabba svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.