Byggahus.se
Hejsan. Jag har bytt ut en brytare som fungerade som den skulle, men ville ha dit en ny. Jag fattar inte alls hur jag skall koppla nu. Jag har trapp, trapp, dubbel trapp nu. 2 olika lampor med trappbrytare samt 1 dubbel i mitten. 2 vita 2 gula samt 1 svart. Tacksam för hjälp.
 
  • Grå elektrisk strömbrytare, märkt 'TEM', otydlig bakgrund, hålls i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag öppet, elledningar exponerade, under installation eller reparation, säkerhetsrisk, närbild, personens hand håller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
michael.hellberg michael.hellberg skrev:
Hejsan. Jag har bytt ut en gammal dosa som fungerade som den skulle, men ville ha dit en ny. Jag fattar inte alls hur jag skall koppla nu. Jag har trapp, trapp, dubbel trapp nu. 2 olika lampor med trappbrytare samt 1 dubbel i mitten. 2 vita 2 gula samt 1 svart. Tacksam för hjälp.
Du menar väl att du vill byta strömbrytaren?
Finns det några symboler på den befintliga om du vänder på den så att man ser framsidan?
 
Ja Jag ska byta strömbrytare. Nä finns inget uppmärkt på någon av dom. Därav min fråga hur man ska föra över från sel gamla till den nya.
 
T Tompafix skrev:
Du menar väl att du vill byta strömbrytaren?
Finns det några symboler på den befintliga om du vänder på den så att man ser framsidan?
Oklart om du ser bilderna? Men de går inte att bara flytta över. Jag har testat, känns som att jag missat något annat. För informations skull så är 1 svart ett eluttag som är byglat med fasen. Berätta gärna vilka kablar som skall sitta i vilken siffra.
 
Om du menar att den gamla inte har några beteckningar för plintarna så får man resistansmäta/summerton mellan två plintar åt gången.

På den gamla typen brukar det vara 1st in på en sidan och 2 växlande på andra. Och tvärtom för den andra trappbrytaren.

Att mäta är att veta 🙂

Du får byta den själv om du har erforderlig kunskap

Edit: om du ser kopplingsbilden på din nya så är det samma för den gamla med skillnaden att den är spegelvänd för ena tändningen. (Mest troligt utan att mäta. Var ett tag sedan jag kopplade en sådan äldre)
 
Går att lista ut utan att mäta. Ska du byta alla tre strömbrytare?
 
T Tompafix skrev:
Går att lista ut utan att mäta. Ska du byta alla tre strömbrytare?
Ja, jag har bytt ut 1 redan, en vanlig trappkoppling som sitter högst upp i trappen. Håller på med den längst ned i trappen nu, den är även kopplad till en lampa å brytare i en hall.
 
A avh67f skrev:
Om du menar att den gamla inte har några beteckningar för plintarna så får man resistansmäta/summerton mellan två plintar åt gången.

På den gamla typen brukar det vara 1st in på en sidan och 2 växlande på andra. Och tvärtom för den andra trappbrytaren.

Att mäta är att veta 🙂

Du får byta den själv om du har erforderlig kunskap

Edit: om du ser kopplingsbilden på din nya så är det samma för den gamla med skillnaden att den är spegelvänd för ena tändningen. (Mest troligt utan att mäta. Var ett tag sedan jag kopplade en sådan äldre)
Jag hade en elektriker hemma hos mig, vi båda gick bet. Kan jag ha köpt fel? Får inte ihop alla kablar på så få uttag?
 
michael.hellberg michael.hellberg skrev:
Jag hade en elektriker hemma hos mig, vi båda gick bet. Kan jag ha köpt fel? Får inte ihop alla kablar på så få uttag?
Finns lite olika sätt att koppla trappkoppling på. Ta bilder på de andra strömbrytarna också.
 
Utifrån dina bilder skulle jag anta att den befintliga brytaren är första trappbrytaren.
Svart=fas
Gul=tändtråds-par nr1
Vit=tändtråds-par nr2

Den nya brytaren ser rätt lustig ut men jag skulle lagt fasen på plint 1 och 3 och byglat emellan. Sen tändtråds-paren på vardera plintpar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
B Blåis skrev:
Utifrån dina bilder skulle jag anta att den befintliga brytaren är första trappbrytaren.
Svart=fas
Gul=tändtråds-par nr1
Vit=tändtråds-par nr2

Den nya brytaren ser rätt lustig ut men jag skulle lagt fasen på plint 1 och 3 och byglat emellan. Sen tändtråds-paren på vardera plintpar.
Har samma tanke, men frågan är ju hur det är kopplat i andra änden...
 
B Blåis skrev:
Utifrån dina bilder skulle jag anta att den befintliga brytaren är första trappbrytaren.
Svart=fas
Gul=tändtråds-par nr1
Vit=tändtråds-par nr2

Den nya brytaren ser rätt lustig ut men jag skulle lagt fasen på plint 1 och 3 och byglat emellan. Sen tändtråds-paren på vardera plintpar.
Okej så L är inte fas? Och borde tändteådarna gå kors? Finns ingen logik i brytaren 🤣
 
T Tompafix skrev:
Har samma tanke, men frågan är ju hur det är kopplat i andra änden...
 
  • Eluttag under installation med exponerade elektriska kablar och skruvanslutningar. Bilden är vriden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den gula från den strömbrytaren på sista bilden går till lampan så bör det kopplas som beskrivet ovan. Då borde du hitta två gula vid den andra strömbrytaren som kommer ur samma rör
 
  • Gilla
michael.hellberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.