Byggahus.se
Halloj,

Sitter med ett relativt stort IHC system sedan 2005 och funderar på om man ska byta ut det framöver. Har fungerat riktigt bra förutom en del dimmermoduler som bytts ut genom åren. Men nu kanske det är dags att börja fundera på något att ersätta det med.

Vad har man för alternativ ? Antar att det kommer kosta enormt ?
 
M M@ZE skrev:
Halloj,

Sitter med ett relativt stort IHC system sedan 2005 och funderar på om man ska byta ut det framöver. Har fungerat riktigt bra förutom en del dimmermoduler som bytts ut genom åren. Men nu kanske det är dags att börja fundera på något att ersätta det med.

Vad har man för alternativ ? Antar att det kommer kosta enormt ?
Det som kanske är enklast att byta till är nog knx då befintlig kanalisation antagligen är lämplig för just knx.

Kostnad...? Beror givetvis helt på anläggningens storlek samt önskad ambitionsnivå men det ska väl inte behöva kosta enormt...
 
Även jag går i tankarna på att byta ut ELS. Just nu lutar det åt plejd då det verkar väldigt enkelt för användaren och integrerat med Apple HomeKit
 
J johfor1 skrev:
Även jag går i tankarna på att byta ut ELS. Just nu lutar det åt plejd då det verkar väldigt enkelt för användaren och integrerat med Apple HomeKit
Intressant, har dom moduler som går att sätta upp i central på din skenor ? Idag har man ju rätt många moduler som sitter i centralen.

KNX känns ju lite som samma sak fast lite mer avancerat eller ?
 
M M@ZE skrev:
KNX känns ju lite som samma sak fast lite mer avancerat eller ?
Tjaa, mer avancerat är det förvisso men vad är den egentliga anledningen till att du vill byta ut ditt IHC-system?
 
jbr jbr skrev:
Tjaa, mer avancerat är det förvisso men vad är den egentliga anledningen till att du vill byta ut ditt IHC-system?
Dels för att det är gammalt, sen är man kanske lite rädd att det ska braka ihop. En annan anledning är att det tar enormt mycket plats i centralen. Tänker man Plejd så sätter man ju puckarna i dosan vid själva uttaget osv.

Men tänkte om någon gjort samma resa och vad ska man satsa på osv.
 
Z
M M@ZE skrev:
Dels för att det är gammalt, sen är man kanske lite rädd att det ska braka ihop. En annan anledning är att det tar enormt mycket plats i centralen. Tänker man Plejd så sätter man ju puckarna i dosan vid själva uttaget osv.

Men tänkte om någon gjort samma resa och vad ska man satsa på osv.
Knx. Det finns anläggningar som fortfarande är i drift som är från 90talet. Plejden kommer du få byta ut säkert två gånger på en 15 års period.

Plejd är inte ens säkert att det funkar lite beroende på hur kanalisationen är utformad.
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
Då kan man undra vad folk installerar idag om man vill ha ett system likt IHC (elko).
 
Z
M M@ZE skrev:
Då kan man undra vad folk installerar idag om man vill ha ett system likt IHC (elko).
Knx är det man väljer då. Andra system likt Plejd är lite vanskligt, se bara på ditt Elko Living, det är svårt att få tag på reservdelar. Se på Sonos, deras första grejer går inte köra i samma system som dom nyare.

Sen säger jag inte att plejd är dåligt, jag har det själv hemma. Fast jag ångrar att jag inte valde antingen ett öppet system som jobbar zwave eller zigbee eller kanske schneiders Wiser.

Hade jag byggt nytt hus hade jag dock valt KNX. Men sen jobbar jag som elektriker och kan programmera all KNX själv och ändra funktioner, så behöver inte lägga pengar på det, bara tid😆😆
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Dels för att det är gammalt, sen är man kanske lite rädd att det ska braka ihop. En annan anledning är att det tar enormt mycket plats i centralen. Tänker man Plejd så sätter man ju puckarna i dosan vid själva uttaget osv.

Men tänkte om någon gjort samma resa och vad ska man satsa på osv.
Nu vet jag givetvis inte hur ditt IHC-system men jag kan tycka det är väldigt synd att gå från ett hemautomatiseringssytem till relativ enkel belysningsstyrning.

Jag gissar att befintlig kanalisation lämpar sig ypperligt för knx vilket i så fall bör vara det givna valet.
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
Tack för visdom, ja allt som styrs har egna strytrådar utdraget, alla tryckknappar har datakabel osv. Vad blir egentligen skillnaden att byta ut allt mot KNX ? Antar att det finns mer prylar att välja mellan som tryckknappar osv. Men frågan är om det blir enklare ?

Just nu kan jag själv ändra i programmeringen osv och känner att jag har bra koll på allt som styrs i programmeringen.

Eller blir det bara att byta ut allt mot ett relativt liknandes system utan nån störta skillnad ?

Hade varit najs att kunna komponera knx med andra system, zigbee, matten osv men antar att det inte går.
 
Fyller på med några frågor då jag inte kan något om detta.

Vi har Elko Living system, och det är halogenlampor överallt. Vissa lampor har gett upp och det går inte att få tag i nya.

1. Vad behöver jag göra för att kunna använda ledlampor?
2. Jag har önskemål att kunna styra belysning via HomeKit och Apple/siri

Vad har ni för rekommendationer med mina förutsättningar?

Så här ser centralen ut:
Elcentral med många säkringar och rörigt ledningsnät. Verkar vara teknikrum eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
henke-henke och 1 till
  • Laddar…
Hallogen och 230 V eller 12 V, vad för armaturer, Är det bara ljuskällan som get upp eller. Finns led både med 230 V dimmbar och 12 V dimmbar.
 
J jonaserik skrev:
Hallogen och 230 V eller 12 V, vad för armaturer, Är det bara ljuskällan som get upp eller. Finns led både med 230 V dimmbar och 12 V dimmbar.
Dimbar taklampor och spottar. Testade sätta dit led men det började bara blinka och funkade inte alls
 
Vilken spänning på gamla och nya ljuskällorna och var dom nya dimmbara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.