Byggahus.se
Hej alla vänner på byggahus!

Sommaren börjar närma sig och jag går i tankar om utvändigt solskydd till huset. Markiser eller något annat?
Jag har fastnat för de solskärmar som Willa Nordic använder sig av vid en del av deras hus. Funderar därav göra något liknande själv. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller tips/synpunkter på konstruktionen?

Modernt bostadshus med träterrass, träpaneler, stora fönster och utsikt över andra hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästaketdel lutad mot blå himmel, vid en byggnad med svart vägg, synlig silverfärgad beslag och vajer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av konsoler och ribbor, dimensioner angivna, industriell design, monteringsinstruktion, profil- och frontvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Gert wingårdh hade en vettig kommentar i husdrömmar för några år sen kring sånt här. Givet mängden regn i Sverige och att det fortsätter droppa från konstruktionen relativt länge efter det slutat regna, så kan det bli lite jobbigt om det är ett ställe man går/sitter på ofta. Han förespråkade isf glastak över ribborna
 
Relativt vanligt på typ skolor.
Ett varningens ord, har själv varit med om att reparera efter snöras.
Vi hade en liten byskola som vi var på några gånger där det inte fanns snörasskydd och när tillräckligt stora mängder snö kom som sen släppte så rasade allt ner och blev ett stort plockepinn:)
 
P Posselosse skrev:
Gert wingårdh hade en vettig kommentar i husdrömmar för några år sen kring sånt här. Givet mängden regn i Sverige och att det fortsätter droppa från konstruktionen relativt länge efter det slutat regna, så kan det bli lite jobbigt om det är ett ställe man går/sitter på ofta. Han förespråkade isf glastak över ribborna
Bra tanke! Det är inget jag har funderat över, men värt att tänka på. I mitt fall tror jag inte det kommer störa sommardagarna på altanen. Det lär visa sig. :crysmile::cool: Jag tänker att ett glastak inte skulle vara estetiskt lika fint och även kräva en starkare konstruktion med tanke på snön som kommer samlas.
 
A Argastesnickaren skrev:
Relativt vanligt på typ skolor.
Ett varningens ord, har själv varit med om att reparera efter snöras.
Vi hade en liten byskola som vi var på några gånger där det inte fanns snörasskydd och när tillräckligt stora mängder snö kom som sen släppte så rasade allt ner och blev ett stort plockepinn:)
Jag har sett att det är betydligt vanligare på skolor och större byggnader än villor. Efter två vintrar ser mina snörasskydd ut att fungera som dom ska. Det ska inte vara några problem, men bra tanke. Det sista man vill är att köra plockepinn på våren. Uppskattar synpunkterna. Känner att sånna här saker är väsentliga och ibland lätt att glömma bort.
 
Redigerat:
Hur har det gått med detta, blev det något eller körde du på ett annat spår?
 
Jag har inte
H Hans G2 skrev:
Hur har det gått med detta, blev det något eller körde du på ett annat spår?
Tjenare! Vi har fortfarande inte beslutat hur vi ska göra. 😅 Det finns fortfarande med som ett alternativ, men vi känner ingen stress med tanke på att vi just nu har frikyla i stora delar av huset. Har du funderat på något liknande?
 
De där solskydden kan inte ge så mycket skugga utom när solen står som högst.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
De där solskydden kan inte ge så mycket skugga utom när solen står som högst.
Jag tänker att det är på sommaren, när solen står som högst, man behöver det som mest. 😊☀️
 
  • Gilla
lemawi01
  • Laddar…
pg92 pg92 skrev:
Jag tänker att det är på sommaren, när solen står som högst, man behöver det som mest. 😊☀️
Vi har stora fönster i sydöst och även morgonsolen ger väldigt mycket instrålningsvärme.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har stora fönster i sydöst och även morgonsolen ger väldigt mycket instrålningsvärme.
Du har nog rätt i att det finns andra lösningar som är bättre om man endast tänker på solskydd och minimera instrålningsvärmen. Vi får se hur det slutar för vår del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.