Nu är mer eller mindre det rum jag var tvunget att riva ut i källaren pga invädning isolering och träreglar (mögel) att det börjar
bli dags att isolera utsidan ovan mark. Dränering och isolering under mark med Pordrän gjordes i våras.
Källaren består av betonghålsten.

Så nu frågan hur bäst.
Mineralull (vad för skiva i så fall) eller cellplast och vilken typ av puts.
@Fasting65 @LyckeKonsult ni verkar ju ha bra koll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Nu är mer eller mindre det rum jag var tvunget att riva ut i källaren pga invädning isolering och träreglar (mögel) att det börjar
bli dags att isolera utsidan ovan mark. Dränering och isolering under mark med Pordrän gjordes i våras.
Källaren består av betonghålsten.

Så nu frågan hur bäst.
Mineralull (vad för skiva i så fall) eller cellplast och vilken typ av puts.
@Fasting65 @LyckeKonsult ni verkar ju ha bra koll.
Oj, det var längesedan jag var här inne på forumet :)
På utsidan grundmur hade jag valt cellplast och "tunnputs" - smidigare att jobba med om du skall göra det själv... Går att välja mineralull och tunnputs också, och du skall då ta den isolering som systemleverantören anvisar!
//Klas
 
L LyckeKonsult skrev:
Oj, det var längesedan jag var här inne på forumet :)
På utsidan grundmur hade jag valt cellplast och "tunnputs" - smidigare att jobba med om du skall göra det själv... Går att välja mineralull och tunnputs också, och du skall då ta den isolering som systemleverantören anvisar!
//Klas
Hej,
Tack för att du tittade in igen. Ja det får nog bli det första förslag. Vilket bruk för tunnputs rekommenderar du?
 
K Kris1 skrev:
Hej,
Tack för att du tittade in igen. Ja det får nog bli det första förslag. Vilket bruk för tunnputs rekommenderar du?
K Kris1 skrev:
Hej,
Tack för att du tittade in igen. Ja det får nog bli det första förslag. Vilket bruk för tunnputs rekommenderar du?
Ta det som din handlare tillhandahåller - Weber, Finja, STO eller någon annan har ingen större betydelse för ett sådant här jobb...
Var försiktig med anslutningen mot mark så att du försöker undvika kapillärsugning i bruket - obehandlat eller avsluta målning/ytputs 10 cm över mark... Det fryser sönder till slut i alla fall 🙄
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
Tack!
 
Kan jag sätta cellplasten nu och vänta till våren med att putsa?
 
Rejäl
L LyckeKonsult skrev:
Oj, det var längesedan jag var här inne på forumet :)
På utsidan grundmur hade jag valt cellplast och "tunnputs" - smidigare att jobba med om du skall göra det själv... Går att välja mineralull och tunnputs också, och du skall då ta den isolering som systemleverantören anvisar!
//Klas
Vilket putssystem tillåter tunnputs på minralull?
 
Rejäl
K Kris1 skrev:
Nu är mer eller mindre det rum jag var tvunget att riva ut i källaren pga invädning isolering och träreglar (mögel) att det börjar
bli dags att isolera utsidan ovan mark. Dränering och isolering under mark med Pordrän gjordes i våras.
Källaren består av betonghålsten.

Så nu frågan hur bäst.
Mineralull (vad för skiva i så fall) eller cellplast och vilken typ av puts.
@Fasting65 @LyckeKonsult ni verkar ju ha bra koll.
Hej,

Lite för lite fakta och bilder om hur det ser ut för att kunna svara korrekt.

Men generellt så vill man ha ett tåligt system mot mark då skulle jag välja sockelputs ifrån tex. Finja, Weber mm.
Det är ett nätarmerat system med ett A-bruk blir tåligt både mot yttre påverkan och fukt.
En regel finns är att man får inte använda sämre klass på bruket än B mot mark.
Det som är viktigt är att din isolering behöver vara lika tjock som podrän skivan så att inte vattnet ifrån fasaden rinner innanför podränen.

Tunnputssystemen är väldigt ömtåliga då det blir ett så tunt lager oftast mellan 3-5mm, ståndet är inget jag rekommenderar samt att det är ett system som inte andas med att släppa ut fukt mm.

Men som jag skrev innan lite bilder så blir det lättare o guida dig😉

Mvh J
 
Rejäl
K Kris1 skrev:
Nu är mer eller mindre det rum jag var tvunget att riva ut i källaren pga invädning isolering och träreglar (mögel) att det börjar
bli dags att isolera utsidan ovan mark. Dränering och isolering under mark med Pordrän gjordes i våras.
Källaren består av betonghålsten.

Så nu frågan hur bäst.
Mineralull (vad för skiva i så fall) eller cellplast och vilken typ av puts.
@Fasting65 @LyckeKonsult ni verkar ju ha bra koll.
Här kommer lönken:https://www.finja.se/storage/ma/d56...632E2339/Arbetsanvisning Sockelputssystem.pdf
 
Rejäl Rejäl skrev:
Hej,

Lite för lite fakta och bilder om hur det ser ut för att kunna svara korrekt.

Men generellt så vill man ha ett tåligt system mot mark då skulle jag välja sockelputs ifrån tex. Finja, Weber mm.
Det är ett nätarmerat system med ett A-bruk blir tåligt både mot yttre påverkan och fukt.
En regel finns är att man får inte använda sämre klass på bruket än B mot mark.
Det som är viktigt är att din isolering behöver vara lika tjock som podrän skivan så att inte vattnet ifrån fasaden rinner innanför podränen.

Tunnputssystemen är väldigt ömtåliga då det blir ett så tunt lager oftast mellan 3-5mm, ståndet är inget jag rekommenderar samt att det är ett system som inte andas med att släppa ut fukt mm.

Men som jag skrev innan lite bilder så blir det lättare o guida dig😉

Mvh J
Kan fota mer sen men problemet att ha lika tjockt som podränskivan är att det är ett utstick från ”golvet” på verandan över vilket gör att 70 eller 80mm är max på cellplasten så den inte ska sticka utanför.
 
  • Grävmaskin vid husgrund, pågående markarbete, grushög, vit ytterdörr, tillbyggnad, rörstump, trästöd, uppriven jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med dränering, uppkopat område vid fönster på en fasad, våt jord, dräneringsmatta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäl
K Kris1 skrev:
Kan fota mer sen men problemet att ha lika tjockt som podränskivan är att det är ett utstick från ”golvet” på verandan över vilket gör att 70 eller 80mm är max på cellplasten så den inte ska sticka utanför.
Aha ok nu blir det lättare.
Så länge du har en avslutningsmiddag på podränskivan så behöver du inte ha samma tjocklek.
Då kan du köra 50mm isolering med puts på.
 
Rejäl Rejäl skrev:
Aha ok nu blir det lättare.
Så länge du har en avslutningsmiddag på podränskivan så behöver du inte ha samma tjocklek.
Då kan du köra 50mm isolering med puts på.
Topp. Tänker 50+20 eller 30 att överlappa för att få tjockare samt slippa köldbryggor.
 
Rejäl
K Kris1 skrev:
Topp. Tänker 50+20 eller 30 att överlappa för att få tjockare samt slippa köldbryggor.
Tänk på att köpa rätt cellplast, EPS då den ska vara spontad och av bättre kvalitet än den vanliga som säljs, du kan använda 20-30 mm direkt mot väggen som salning/utbyggnad och sedan 50mm som du förankrar in mekaniskt i väggen så blir det hur bra som helst.
 
Tack, men var hittar man fal
Rejäl Rejäl skrev:
Tänk på att köpa rätt cellplast, EPS då den ska vara spontad och av bättre kvalitet än den vanliga som säljs, du kan använda 20-30 mm direkt mot väggen som salning/utbyggnad och sedan 50mm som du förankrar in mekaniskt i väggen så blir det hur bra som helst.
Tack! Men var hittar man spontad EPS?
 
Rejäl
K Kris1 skrev:
Tack, men var hittar man fal

Tack! Men var hittar man spontad EPS?
Köp isoleringen ifrån finja så får du rätt sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.