Byggahus.se
Jag behöver borra hål i berg men vill inte lägga en förmögenhet på dyra borrhammare för 6k-10k.

Jag ska göra ungefär 20 hål i berg för att sätta ankare för förråd på 10 kvm. Därefter ska jag göra en utedusch så där blir det+ 4 hål.

Hur långt behöver man borra för att det ska bli någorlunda stabilt?

Kan jag använda Biltemaborr för 1500kr eller Julas Borr för 1799kr? Vilken gör jobbet fortast? Vad kan jag räkna med för tid per borrhål med en budgetborr?
 
Går ju utmärkt att hyra borrhammare också, om man inte har något större behov i övrigt...

Jag har borrat massor av <20 mm hål i berg med en borrhammare på 4J som jag köpte på Jula för 800 spänn (iofs 10 år sen) men det är ju inte roligt....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går ju utmärkt att hyra borrhammare också, om man inte har något större behov i övrigt...

Jag har borrat massor av <20 mm hål i berg med en borrhammare på 4J som jag köpte på Jula för 800 spänn (iofs 10 år sen) men det är ju inte roligt....
Men någon som har 12 J? Biltemas? Den borde väl vara bättre?
 
Sluttar berget där du ska placera dina saker eller vadan detta behov av massa grova hål? Om det är minska borrning till ett absolut minimum som är målet och berget är rimligt plant går det naturligtvis att bara dubba lite lätt med klenare dimensioner och sedan att med gjutrör gjuta en liten plint med lämplig infästning uppåt. Lutar det kraftigt måste du givetvis kunna ta upp sidokrafter och då är det svårt att undvika
 
M myrstack skrev:
Sluttar berget där du ska placera dina saker eller vadan detta behov av massa grova hål? Om det är minska borrning till ett absolut minimum som är målet och berget är rimligt plant går det naturligtvis att bara dubba lite lätt med klenare dimensioner och sedan att med gjutrör gjuta en liten plint med lämplig infästning uppåt. Lutar det kraftigt måste du givetvis kunna ta upp sidokrafter och då är det svårt att undvika
Dubbar= göra hål och sätta ner armeringsjärn som stycker upp. Därefter gjuta en plint på dubben? Och det gör man bara om det är en platt yta?

Räcker inte med att göra ett hål och sätta i en stolpsko?
 
Många här på forumet är nöjda med sina meec från jula vet jag i alla fall. Jag har hyrt en större hilti, brukar gå på runt 500-lappen inkl. borr för en dag och det tar typ 1-2 min per hål med en sådan maskin.

Du behöver inte borra mer än 10-15 cm. Är plintarna längre så kapa bara av dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Hyr en Hilti eller Makita eller Hikoki i klassen 12-15 Joule. Brukar gå på typ femhunkan som sagt. Lite dyrare för Hiltin skulle jag tro. Hyrt alla tre märkena och varit sjukt nöjd. Minst nöjd med makitan trots att jag är fanboy. Sen köper du bara borrarna från firman du hyr av för dyra pengar och går inte till Jula. Då får du typ jättefinskt stål med fyrkantsbett. 20 hål tar typ 40 min då. Köp två borr så kan du byta när de går varma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skulle någon kunna förklara varför man bara inte kan borra och sätta en stolpsko rakt i berget för att hålla upp ett förråd?
 
F Fixaren06 skrev:
Skulle någon kunna förklara varför man bara inte kan borra och sätta en stolpsko rakt i berget för att hålla upp ett förråd?
Det går väl bra.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag har borrat massor av 16mm hål med min Meec från Jula för 699kr. Fungerar kalas så länge man har minst två borrar som man alternerar mellan (ett hål, sedan byte av borr).

Jag har även slagit i stolpskor i hålen. Men det är mycket jobb. Enklare att borra 18+ mm och använda kemankare/ankarmassa.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Skulle någon kunna förklara varför man bara inte kae ner i botten av n borra och sätta en stolpsko rakt i berget för att hålla upp ett förråd?
Kan du borra ett hål i absolut 90 grader i berget så går det bra, men ofta så blir det lite snett och sen slå ner en sko , även den kan komma lite snett och då går den inte ner i botten som den ska.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har borrat massor av 16mm hål med min Meec från Jula för 699kr. Fungerar kalas så länge man har minst två borrar som man alternerar mellan (ett hål, sedan byte av borr).

Jag har även slagit i stolpskor i hålen. Men det är mycket jobb. Enklare att borra 18+ mm och använda kemankare/ankarmassa.
Hur djupt behöver man få stolpskon för att den ska sitta?
 
Min halva nedsticksdelen Ca 100 mm för att inte kunna börja luta åt något hål.
 
F Fixaren06 skrev:
Skulle någon kunna förklara varför man bara inte kan borra och sätta en stolpsko rakt i berget för att hålla upp ett förråd?
Det går strålande! Dock lät det på ursprungsfrågan som du ville undvika borrning, i alla fall sådan som krävde kraftigare maskin, så ett sätt att minska mängden borrning är att dubba och gjuta plintar. Givetvis kan du ju gjuta Stolpsko och då bör du borra ett hål per styck i gissningsvis 16-18mm och i ett djup motsvarade ”pinnen” och sedan lite ankarmassa så är du klar. Dubbar du klarar du med grundare hål på runt 10mm men givetvis några fler per plint.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det går strålande! Dock lät det på ursprungsfrågan som du ville undvika borrning, i alla fall sådan som krävde kraftigare maskin, så ett sätt att minska mängden borrning är att dubba och gjuta plintar. Givetvis kan du ju gjuta Stolpsko och då bör du borra ett hål per styck i gissningsvis 16-18mm och i ett djup motsvarade ”pinnen” och sedan lite ankarmassa så är du klar. Dubbar du klarar du med grundare hål på runt 10mm men givetvis några fler per plint.
18mm, stolpskorna brukar vara 16mm
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.