Byggahus.se
Spontant skulle jag gissat på NTC då LED lampor kan ha stor startström, men den är inte sååå stor…
Kikar man på etiketten, max 14W och lampan har E27 sockel, så är PTC mer logiskt.
Tittar man på lampan ser man att den i stort sett saknar ventilation (beroende på användningsfall) och att den har e27 sockel, så då behövs skydd mot överhettning vilket kan åstadkommas med en PTC som när den blir varm ökar resistansen vid för stor ström, tex strömmen från en halogenlampa.

Edit: Notera att komponenten är seriekopplad så kondensator som störningsfilter kan det inte vara.

Bild av en svart designer taklampa från IKEA PS 2014 kollektionen, pris och kundomdömen synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Störningsskydd
 
tommib
blackarrow blackarrow skrev:
Spontant skulle jag gissat på NTC då LED lampor kan ha stor startström, men den är inte sååå stor…
Kikar man på etiketten, max 14W och lampan har E27 sockel, så är PTC mer logiskt.
Tittar man på lampan ser man att den i stort sett saknar ventilation (beroende på användningsfall) och att den har e27 sockel, så då behövs skydd mot överhettning vilket kan åstadkommas med en PTC som när den blir varm ökar resistansen vid för stor ström, tex strömmen från en halogenlampa.

Edit: Notera att komponenten är seriekopplad så kondensator som störningsfilter kan det inte vara.

[bild]
Håller absolut med om att ett överhettningsskydd kan vara bra i den lampan men det gör, som jag skrev, ingen nytta uppe i takkoppen. Är det för överhettningsskydd borde det sitta i lampsockeln.
 
Från IKEA:
På grund av det inbyggda överhettningsskyddet kan den här lampan endast användas med en energieffektiv ljuskälla, max. 13 watt
 
tommib tommib skrev:
Håller absolut med om att ett överhettningsskydd kan vara bra i den lampan men det gör, som jag skrev, ingen nytta uppe i takkoppen. Är det för överhettningsskydd borde det sitta i lampsockeln.
En sådan enkel billig effektbegränsare med PTC termistor som i det här fallet skulle kunna triggas av värmen från en oeffektiv led isf värmeutvecklingen pga strömmen till lampan. Därför sitter den i takkoppen.
Du kan ju läsa någon tillverkades applikation note, se medan.

Eller som extra övning kan du få designa ett övertemperatursskydd i lampsockeln som är bättre och säkrare och lika billigt. ;)
Finns det någon lämplig PTC termistor som har tillräckligt låg resistans vid normal arbetstemperatur och tillräckligt hög resistans för att begränsa temperaturen när det blir för varmt i lampan?

Application Note How to use PTC thermistors as current protection.
https://product.tdk.com/en/techlibrary/applicationnote/howto_ptc-limiter.html
One of the properties of PTC thermistors is that when an excessively large current flows, they generate heat by themselves and become highly resistive. With this property, they are used as overcurrent protection devices.
This article describes applications for the following purposes.
« For inrush current limiting »
« For overcurrent protection »
Några bilder
[bild]

[bild]
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.