Byggahus.se
U upa skrev:
Hmm..:thinking:
Att det inte är ngn påbyggnad på det galvade röret borde snarare bero på att det inte är ngn tillströmning där snarare än materialet?
Åkte till Rinkaby Rör och visade upp för att få tips om vad som kan ha gått fel. Man hade aldrig sett något liknande men efter lite studerande kunne vi konstatera att tenn och galvat stål inte var angripet.

Knackade loss svetsen och drog bort allt av mässing. Klädde det rena galvade röret med dubbla lager insektsnät av nylon limmat med PL800.

Nu har jag 55 liter/minut direkt efter pumpen. Ännu lite sand som kommer upp men det blir bättre.
 
  • Gilla
Mardigan och 2 till
  • Laddar…
Tog 1 meter idag, så 9,20 m ner nu. Det har varit ganska enkelt att ta sig ner de senaste 2 meterna, men idag hände något typ sista 30-40 cm då jag tog en kort paus för att sätta ny förlängning på borren. Efter det var det riktigt segt att komma ner.

Kiespumpade på slutet 3-4 gånger. Inget spår av den grus som jag fick upp 50 (!) cm bredvid vid mitt första hål, se bild i mitt förra inlägg.

Är det inte rätt konstigt?


Edit: Jag har ju mailat med SGU när jag frågade varför jag inte stötte på grus på samma djup, 2,5 meter ifrån det första hålet, och om det kunde skilja så mycket lokalt. Och hans "korta" svar var ja, typ. Men ändååå va fan :D
 
  • Gilla
korthoga och 2 till
  • Laddar…
Imponerande djup! Yepp, min senaste brunn ligger kanske 5 meter från en annan. Den senaste hade ett lager lera medan den 5 meter bort enbart sand/grus.

Kommer det ingen grus får du lägga nästa brunn åt andra hållet från grusbrunnen ;)
 
  • Gilla
  • Arg
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Tog 1 meter idag, så 9,20 m ner nu. Det har varit ganska enkelt att ta sig ner de senaste 2 meterna, men idag hände något typ sista 30-40 cm då jag tog en kort paus för att sätta ny förlängning på borren. Efter det var det riktigt segt att komma ner.

Kiespumpade på slutet 3-4 gånger. Inget spår av den grus som jag fick upp 50 (!) cm bredvid vid mitt första hål, se bild i mitt förra inlägg.

Är det inte rätt konstigt?


Edit: Jag har ju mailat med SGU när jag frågade varför jag inte stötte på grus på samma djup, 2,5 meter ifrån det första hålet, och om det kunde skilja så mycket lokalt. Och hans "korta" svar var ja, typ. Men ändååå va fan :D
Ja det varierar väldigt.
Dränerade huset och grannarna säger att det bara är är sand i backen. Börjar gräva och får upp massa lera fram tills jag kommer till gaveln mot grannen och där är det bara sand.
 
A
M Mardigan skrev:
Fuskar lite med grävningen i år.
[bild]
Ska bli lite mer popup.
Vad kallas en sån där pryl? Kan en ha till att gräva dike för att sätta barrotade häckplantor?
 
B
yoloboi skrev:
Vad kallas en sån där pryl? Kan en ha till att gräva dike för att sätta barrotade häckplantor?
Kedjegrävare kallas de.

Tror det är alla gånger bättre med en av de minsta minigrävarna istället om du ska plantera häck.
 
yoloboi skrev:
Vad kallas en sån där pryl? Kan en ha till att gräva dike för att sätta barrotade häckplantor?
Kanske att det räcker till barrotade plantor. Den gör en ca 60mm bred skåra på valfritt djup ner till ca 50cm djupt. Det heter kedjegrävare och fungerar som en större motorsåg kan man säga. Finns att hyra hos de större kedjorna iaf.
Inga problem att rota bredare vid varje planta om du tänker motorsåg.
 
Ibland önskar jag att jag aldrig stött på det jävla gruset, då hade det varit mycket enklare att lägga borren på hyllan för gott. Nu måste jag ju hitta gruset igen :D.
 
  • Haha
korthoga och 2 till
  • Laddar…
A
M Mardigan skrev:
Kanske att det räcker till barrotade plantor. Den gör en ca 60mm bred skåra på valfritt djup ner till ca 50cm djupt. Det heter kedjegrävare och fungerar som en större motorsåg kan man säga. Finns att hyra hos de större kedjorna iaf.
Inga problem att rota bredare vid varje planta om du tänker motorsåg.
Behöver ner 30-40 cm och ca 25 cm i bredd. Men jag måste ändå få bort massorna så blir ju att ta fram spaden ändå, tänker jag.

Men ball pryl helt klart! :)

B BSOD skrev:
Kedjegrävare kallas de.

Tror det är alla gånger bättre med en av de minsta minigrävarna istället om du ska plantera häck.
Det tror jag med nu när jag tänkt ett extra varv. :)
 
Tjena! En fråga på era pump-anläggningar :)
Borra en blårörsbrunn förra året och den ger 40l/min. Ger mig i år på att lägga ner sprinklers och droppslang.

Sprinklersslingan drar 25l/min.
Dropslangsslingan betydligt mindre, och jag vill kunna köra dem individuellt.

Vad har ni för setup med jetpump? Med/utan tank, tryckströmbrytare? Hur stor tank i så fall?
Kan jag ens köra pumpen utan tank direkt mot droppslingan trots dess låga flöde, eller kommer pumpen gå sönder till sist?

tack!
 
Behöver era tankar, har en stålramspool som är nedgrävd och samtidigt grävde jag ner en dagvattenbrunn för att kunna pumpa bort ev vatten. Den går ner till ca 1.7m och är alltid torr. Funderar på att borra i botten på denna. Är lite lerigt så vad tror ni om att använda 6m set well drill 98mm with backsplash (erdbohrer.de) tillsammans med Clay and loam auger - Riverside drill 100 (erdbohrer.de). Har snackat med en granne som har egen brunn för trädgårdsvatten hans vattenyta låg på 2.5/3 m.

Klarar man borra sig ner för hand ca 2 meter? eller kanske blir mer att borra 3-4 m då om man ska ner en bit under

Behövs något mer än borrsetet och ler-borren? De blå rören, kan jag köpa de på ringaby eller någon annanstans?
 
Redigerat:
O olofh skrev:
Behöver era tankar, har en stålramspool som är nedgrävd och samtidigt grävde jag ner en dagvattenbrunn för att kunna pumpa bort ev vatten. Den går ner till ca 1.7m och är alltid torr. Funderar på att borra i botten på denna. Är lite lerigt så vad tror ni om att använda 6m set well drill 98mm with backsplash (erdbohrer.de) tillsammans med Clay and loam auger - Riverside drill 100 (erdbohrer.de). Har snackat med en granne som har egen brunn för trädgårdsvatten hans vattenyta låg på 2.5/3 m.

Klarar man borra sig ner för hand ca 2 meter? eller kanske blir mer att borra 3-4 m då om man ska ner en bit under

Behövs något mer än borrsetet och ler-borren? De blå rören, kan jag köpa de på ringaby eller någon annanstans?
Den sista du har länkat kan du låna av mig. Jag tyckte den var riktigt jobbig att köra med i leran. Var i Skåne bor du?
 
I ibrakadabra skrev:
Den sista du har länkat kan du låna av mig. Jag tyckte den var riktigt jobbig att köra med i leran. Var i Skåne bor du?
ja, nog just osäkerhetsfaktorn på om det går som gjort att jag inte kommit till beställning. Bor i lomma så har väl alnarspströmmen under oss men också en del lera på vägen dit
 
K killernils skrev:
Tjena! En fråga på era pump-anläggningar :)
Borra en blårörsbrunn förra året och den ger 40l/min. Ger mig i år på att lägga ner sprinklers och droppslang.

Sprinklersslingan drar 25l/min.
Dropslangsslingan betydligt mindre, och jag vill kunna köra dem individuellt.

Vad har ni för setup med jetpump? Med/utan tank, tryckströmbrytare? Hur stor tank i så fall?
Kan jag ens köra pumpen utan tank direkt mot droppslingan trots dess låga flöde, eller kommer pumpen gå sönder till sist?

tack!
Många pumpar vill ha ett minflöde för att b.la. kyla sig korrekt.
Sen har en pump alltid ett tryckrippel som kan vara bra att dämpa ut mot tex en trycktank.
Jag kör min pump rakt ut mot bevattningen dock har jag ingen droppbevattning eller liknade samt det skulle bli en rätt stor tank för mina kretsar har så stora flöden.
Annars hade jag kört mot tank och tryckreducerare mot drop.
 
O olofh skrev:
ja, nog just osäkerhetsfaktorn på om det går som gjort att jag inte kommit till beställning. Bor i lomma så har väl alnarspströmmen under oss men också en del lera på vägen dit
jag har tagit mig igenom 6 meter lera. Främst genom att borra med 60 mm borr i de blåa rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.