Byggahus.se
Hej!

Vi ska snart få upp ett nybyggt hus och har börjat fundera på en detalj på planlösningen på övervåningen. Placeringen av förrådsdörren "dödar" ganska mycket förvaringsutrymme. Flyttar vi dörren frigör vi nästan 2 kubikmeter förvaringsutrymme bakom den.

Nackdelarna som vi ser det är:
  • Dörrarna för sovrum/förråd hamnar inte symmetriskt i allrummet, alltså en rent estetisk nackdel
  • Lite svårare att komma åt GV-skåpet, men det är lätt löst med en rullbar förvaring.
  • Exempelvis soffbord hamnar rakt ut från dörren. Känns inte som ett jätteproblem, för vi kommer nog inte dra in stora saker fram och tillbaka särskilt ofta.
  • Det blir mer svårmöblerat: Det blir svårt att få in en hörnsoffa till exempel. Vi vill ogärna flytta TV:ns placering till andra sidan badrumsdörren pga ljudet som då går in i barnens sovrum.
Bilden visar planlösningen som den är enligt ritning nu till vänster, och med våran ändring till höger.

Två ritningar över en våningsplan, spegelvända, med markerad ändring vid förvaringsrum.
Hur hade ni gjort?
 
Jag hade absolut flyttat dörren.

När jag ändå varit igång hade jag flyttat badrumsdörren närmare duschen också för att verkligen kunna möjliggöra fler möbleringsmöjligheter.
 
BirgitS
H HWS skrev:
Vi ska snart få upp ett nybyggt hus och har börjat fundera på en detalj på planlösningen på övervåningen. Placeringen av förrådsdörren "dödar" ganska mycket förvaringsutrymme.
Är det något särskilt som gör att rummet inte kan användas som sovrum eller har ni bara velat ha ett stort förråd så man har bytt namn på det som egentligen är tänkt som sovrum?

Jag skulle ju hellre möblera allrummet så att soffan är mot sovrumsväggen och TV på förrådsväggen så att det inte blir en passage precis framför TV.

Men om ni bestämmer er för att flytta dörren bör den nog hängas om också så att dörrhandtaget är närmast sovrumsdörren.
J Jarlsgård skrev:
När jag ändå varit igång hade jag flyttat badrumsdörren närmare duschen också för att verkligen kunna möjliggöra fler möbleringsmöjligheter.
Fast det kan bli problematiskt med fallet när dörren kommer så nära duschen samt anslutningen av tätskiktet mot karmen.
 
Undrar lite hur tv-tittandet funkar på en sådan våning. Dels är det en ganska smal vägg som tvn ska upp på, ska man ha nån cm på varje sida så blir det inte en stor tv. Dels så är det ganska långt mellan soffa och tv. Har ni testat med rätt storlek på tv och avstånd? Känns som att tvn kommer kännas väldigt liten på det avståndet!

Dock är det ju samma avstånd om man vänder tv till en annan vägg men man kanske kan få in en större skärm då så det känns ok? Förrådsväggen då förslagsvis.

Snedtaket kan också komma att ställa till det med planeringen, ser fint ut på planritning men när man sen har 1,20 i takhöjd där man ställer sig upp är det mindre skoj.

Vi har liknande planlösning på ovanvåningen och allrummet har man inte mycket nytta av. Har en dubbelkupa visserligen så ståhöjd stora delar men ändå så är det inget rum man gärna sitter och hänger i. Har ni tv-rum någon annanstans så kanske man ska fundera något varv till vilken användning detta rum kommer ha.

Jag hade helt klart flyttat ut väggen till barnens rum istället så långt jag kunde, justerat mellanväggen så de bli lika stora och möjligtvis ökat badrum så det blev rektangulärt på andra hållet så att säga. Minimerat allrummet, ökat badrum och barnrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.