Byggahus.se
Vi vill byta ut våra stenplattor mot grus och samtidigt höja upp nivån några centimeter. Kan man fuska och lägga grus på plattorna? Hur mycket makadam behövs mellan plattorna och gruset?
 
  • Uteplats med stenplattor, trädgårdsmöbler, gräsmatta, blommor och trapp i en hemträdgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt dom vara som dom är. Allt annat sänka komfort och värdet.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Låt dom vara som dom är. Allt annat sänka komfort och värdet.
Nja, det är inget alternativ:) Kommer att passa mycket bättre med grus till vårat hus. Så frågan kvarstår, kan jag ta en genväg eller måste plattorna bort.
 
Vilken dimension är det tänkt att gruset ska ha?
 
Menar du med grus "sand"?
 
Sandberg
 
Skrapa bort ogräset. Så länge det inte är stora sättningar någonstans så är det bara att lägga grus uppe på och lägga ett nytt lager.
 
P
Gissar att du tänker på 11-16 gårdssingel.
Då får du lägga på rejält för att det inte ska bli som att gå på spelkulor på ett golv.
7-10 cm skulle jag gissa på. Du kan testa i ett hörn först.
Men om jag skulle vilja lägga singel på den ytan (vilket jag inte skulle ha gjort) så hade jag tagit bort plattorna först, lagt en fiberduk under för singlet inte skulle sjunka ner i jorden.
Du måste också tänka på hur du ska göra vid trappan så singlet inte rasar ner där
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken dimension är det tänkt att gruset ska ha?
Typ natursingel 8-16 eller ngt liknande.
 
P PappasHammare skrev:
Gissar att du tänker på 11-16 gårdssingel.
Då får du lägga på rejält för att det inte ska bli som att gå på spelkulor på ett golv.
7-10 cm skulle jag gissa på. Du kan testa i ett hörn först.
Men om jag skulle vilja lägga singel på den ytan (vilket jag inte skulle ha gjort) så hade jag tagit bort plattorna först, lagt en fiberduk under för singlet inte skulle sjunka ner i jorden.
Du måste också tänka på hur du ska göra vid trappan så singlet inte rasar ner där
Jag läste någonstans att det var lagom med 3 cm singel för att det skulle bli skönt att gå på. Så när du skriver 7-10 cm är det då singel plus några cm makadam under?

Vilken funktion har makadamet?
 
P
Du frågade om hur mycket singel du skulle lägga ovanpå plattorna och jag gissade 7-10cm. Vad du lägger spelar nog ingen roll.
Natursingel är inte direkt billigt och det är ännu mer 'runt' som kulor.
Nåväl.

3cm är alldeles för lite. Singeln kommer att glida runt på de hårda plattorna.
Kom på en annan sak om du har plattorna kvar är att det kommer samlas vatten. Visst det kommer rinna bort men just under ett regn så blir det rejält blött och kanske ta med sig natursingeln.

Makadam under har den funktionen som gör att natursingeln ovan har något att fästa/låsa mot.
Lägger du direkt på plattorna så glider det.
 
Hur mycket vill du höja det?
Ett tunt lager singel riskerar att rulla runt ovanpå.
Makadam låser bättre men jag tror att det riskerar att bli för mjukt/jobbigt att gå på om du bygger på höjden.
Är det kanske ett alternativ att armera med ”gräsmatts-armering eller liknande? Troligen den enklaste lösningen.
Har plattorna ett ok fall?

https://www.biltema.se/fritid/tradg...mhi3RHD2-r0wSv8ZxIVesRsC32-74cTBoCmqIQAvD_BwE
 
Tack!

Jag var nog otydlig, min plan är alltså följande:
- behålla plattorna
- lägga på ca 4 cm makadam/stenmjöl (vilken är bäst i detta fall?)
- sedan ha ca 3 cm natursingel på toppen

Anledningen till att jag vill höja är att plattorna förmodligen har sjunkit ned med tiden och ligger nu under gräsnivån och brunnslocket.
 
Sandbergsand Sandbergsand skrev:
Anledningen till att jag vill höja är att plattorna förmodligen har sjunkit ned med tiden och ligger nu under gräsnivån och brunnslocket.
Är det bara höjden som är problemet skulle jag ta bort plattorna, lägga dit grus och stenmjöl till lämplig höjd och sen lägga tillbaka plattorna strax över gräsnivån. Det är mer komfortabelt med plattor än grus.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Är det bara höjden som är problemet skulle jag ta bort plattorna, lägga dit grus och stenmjöl till lämplig höjd och sen lägga tillbaka plattorna strax över gräsnivån. Det är mer komfortabelt med plattor än grus.
Nej, problemet är att vi vill ha grus istället för plattor:) Höjden blir en bonus:)

Men tycker du att stenmjöl är bättre än makadam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.