Byggahus.se
Är det för att kunna jobba med skorstenen i sin helhet eller bara kronan? Om det är kronan så bultade jag två ramar med reglar runt skorstenen och med snedsträvor och fick en bra arbetsplatå runt skorstenen att jobba från.
 
Jag ska tegla om hela skorsten och behöver därför en ställning.
 
B Bernt Håkansson skrev:
Jag ska bygga en ställning runt skorsten på ett sadeltak hur gör jag ?
Hur långt från nocken är den?
 
K
Vad är det för takbetäckning?
 
Firman som fixade grannens skorsten använde fyra stegar på runt två meter. De satt ihop parvis och hängde över nocken. Sedan hade de satt reglar mellan stegparen som de kunde stå på.
 
Ganska skönt att bygga en ställning med plattform så man kan ställa saker ifrån sig. Står skorstenen mitt i nocken så rekommenderar jag ställning vid båda sidor.
 
D
Skruva ihop två ”v” lägg över nock 4 reglar som förbinder dessa. 4 stående reglar i ytterhörnen, ytterligare 2 reglar som ger ett bjälklag o byggplyfa på dessa som plattform. Snedstag och skyddsräcken efter behag. Än har man inte ramlat ner=)
 
Vi gjorde såhär. Funkade bra. Var lite bökigt att bära upp men blev ju enkelt att jobba där.
 
  • Solnedgång, byggnadsställning på ett tak, skorsten under reparation, träd, landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.