Byggahus.se
Du har nog missförstått stått vad en marknadsekonomi är. En sådan styrning skulle vi förlora massor på.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
F
Q Queen15 skrev:
Länge sedan det skrevs nåt här nu..... men......Enligt information från en god vän som arbetar på ByggMax har bristen på pellets och de höga priserna berott på dels ökade produktionskostnader men också att en stor andel säljs till Danmark där man kunnat ta 250 svenska kronor för en 16 kg säck pellets! Huruvida detta stämmer eller inte har jag dock inte kontrollerat. En dubblering av priset i princip från en dag till nästa är ju en oerhört stor höjning och visst har det känts som att man "passat på" att höja priset när elpriserna ökat.

Jag hör till de som definitivt är för fri företagsamhet och en marknad baserad på fri konkurrens MEN ibland undrar jag om inte vissa marknader skulle lyda under någon sorts styrning? OM det stämmer att en av anledningarna till bristen och de oerhört höga priserna är en följd av export till Danmark för att man får mer betalt handlar det inte om något annat än girighet. I en tid med stora utmaningar att få elen att räcka till i Sverige är det väl förträffligt att pellets används istället för el i största möjliga utsträckning, vilket bör premieras genom lägre priser!
du säljer en bil på blocket och det kommer en massa snåla svenskar och bjuder kasst, samtidigt kommer det en tjock dansk och betalar fullt pris utan knorr. Vem säljer du till och anser du dig vara girig?
 
  • Haha
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Du får ut ca 70 kWh på en 16 kilos säck.

Vissa förbrukade direktverkande el för 800+öre kWh i vintras så en säck kan ha ett teoretiskt värde på 600kr styck för det är vad folk betalar för att få energi i rätt tid.

Kör man värmepump så kanske man klarar sig med 15-20 kWh el för att motsvara energin i säcken.

I kombination med billig el som kanske kostar under kronan / kWh netto så kan 20kr säcken vara dyrt och krångligt i jämförelse med värmepumpen.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Låga elpriser i sommar samtidigt som varenda skogsägare med möjlighet tagit ned träd borde förhoppningsvis leda till lägre vedpriser efter sommaren, för pellets håller sig nog priserna uppe ett tag till.
 
Jag vet inte om jag vågar vänta till hösten med att fylla pelletsförrådet. Hur resonerar ni andra som är beroende av pellets?
 
R Riverground skrev:
Låga elpriser i sommar samtidigt som varenda skogsägare med möjlighet tagit ned träd borde förhoppningsvis leda till lägre vedpriser efter sommaren, för pellets håller sig nog priserna uppe ett tag till.
Tror nog att veden kommer stå högt.

Knappast att man rear ut lager av ved i sommar.

Varmaste vintern i Europa räddade oss från ännu högre priser. Förhoppningsvis förstår folk detta och att vi inte löst elfrågan under kommande halvår. Dock ser gaslagren bättre ut inför denna vinter.

Just nu fyller svenskarna vedboden och inte väntar ut större prissänkningar.
 
P Pligg85 skrev:
Du får ut ca 70 kWh på en 16 kilos säck.

Vissa förbrukade direktverkande el för 800+öre kWh i vintras så en säck kan ha ett teoretiskt värde på 600kr styck för det är vad folk betalar för att få energi i rätt tid.

Kör man värmepump så kanske man klarar sig med 15-20 kWh el för att motsvara energin i säcken.

I kombination med billig el som kanske kostar under kronan / kWh netto så kan 20kr säcken vara dyrt och krångligt i jämförelse med värmepumpen.
Billig el? Mja jag vet inte jag. Min el kostar 2.80 sek/kwh allt inräknat utifrån elpris på 60 öre/kwh. Förra årets pris på pellets fram till augusti låg på ca 55 öre/kwh. Lägger jag på transport så blir det några ören till. Idag är priset ganska exakt det dubbla.
Idag kanske det är lönsamt med vp av något slag men jag tror inte att det är så stor skillnad. Jag har jämfört med grannen som har bergvärme modern inverterstyrd. På vintern eldar han med ved i två kaminer som en gnu för att hålla ner elkostnaden.
Jag har hjälpt honom att trimma in pumpen så att den t.ex värmer varmvatten på" rätt tider".
Vi får se hur det faller ut.
Med den lilla priskillnaden över året som våra energikostnader diffar så är det inte lönsamt för mig iaf att investera i bergvärme elker luft/vatten.
Lvp skulle inte fungera så bra i min kåk då planlösningen inte är av öppen typ. Jag skulle få varmt och fint i rummetdär pumpen huserar men resten av kåken blir det värre med.
 
P Pligg85 skrev:
Du får ut ca 70 kWh på en 16 kilos säck.

Vissa förbrukade direktverkande el för 800+öre kWh i vintras så en säck kan ha ett teoretiskt värde på 600kr styck för det är vad folk betalar för att få energi i rätt tid.

Kör man värmepump så kanske man klarar sig med 15-20 kWh el för att motsvara energin i säcken.

I kombination med billig el som kanske kostar under kronan / kWh netto så kan 20kr säcken vara dyrt och krångligt i jämförelse med värmepumpen.
Elen kostar aldrig under kronan. Möjligen i norrland tidigare där man har halverad elskatt.
Lägger man på alla avgifter och skatter hamnar man lätt på 2 spänn. Jag betalar som sagt 60 ör/kwh för elen men totalpriset blir 2.80/kwh. Det tycker inte jag är billigt. På detta har man ofta en investeringskostnad om man t.ex har installerat bergvärme eller lvvp. Totalkostnaden/år skiljer inte så mycket. Jag har jämfört med grannen som har en bvp. Skillnaden per år hittills är 6-8 tusen till min nackdel. Installation av bvp här i mitt område är minst 160 tkr. Det blir lång återbetalningstid med de priser vi har nu. Hur framtiden ser ut vet ingen men det finns anledning att tro att elpriserna inte kommer att sjunka så mycket när alla elslukande fantasiprojket kommer igång. Då kommer efterfrågan på el öka dramatiskt.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått stått vad en marknadsekonomi är. En sådan styrning skulle vi förlora massor på.
Vilka fördelar har en marknadsekonomi?
 
Du kan ju jämföra med de som försökt med andra system. Typ Kuba och Sovjet.
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
F
G Guzzen1 skrev:
Vilka fördelar har en marknadsekonomi?
Du känner att det finns ett behov för sen frågan?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju jämföra med de som försökt med andra system. Typ Kuba och Sovjet.
Visst men som situationen ser ut nu där allt är lämnat åt en fri marknad som bara är fri för vissa, alltså storföretagen, som indirekt tvingar mindre aktörer att höja sina priser och därigenom minska sin omsättning och ev gå omkull. Alternativt köper dom stora upp små av strategiska skäl. T.ex Axfoods köp av Bergendahls. Det främjar iaf inte konkurrensen. Hade t.ex våra elbolag framförallt dom stora varit samhällsägda med krav att tillgodose den inre marknaden först så hade t.ex pelketspriset varit lägre idag. Vart har dom pengarna tagit vägen förresten som försäljningarna inbringat. De borde oavkortat gått till pensionssystemet efter som vi alla är ägare och därför har del i försäljningsintäkten.
Marknaden strävar alltid efter maximal vinst snabbt istället för stabilitet över tid. Dom stora styr dom små så speciellt fri är inte marknaden. Om underskott skapas av kapitalet eller om staten typ gamla Sovjet är egentligen två sidor av samma mynt. Fri marknad är det när jag kan sälja till vilket pris jag vill. Ta G-kås som exempel när han själv ägde det. Han hade filosofin att det var bättre att tjäna fyra snabba 25 öringar än en långsam krona.
Vad jag menar att det finns två sätt att marknadsmässigt tjäna pengar. Maximal vinst och ta ut så högt pris som möjligt eller sälja mycket med låga priser. Storfötetagen raderar effektivt ut konkurrens genom att antingen köpa upp företag eller tvinga företag ur marknaden genom t ex ockerhyror eller höga energipriser.
Dessutom rimmar det illa ur klimatsynpunkt att exportera så mycket el och biobränsle utomlands att bi får underskott här hemma givet dessa förbannade klimatmål det joddlas om.
Jag vill tillägga att ekonomisystemet är ett högst mänskligt påhitt och inte en naturkraft som många tycks tro och därför möjligt att förändra. Men så länge kapitalisten kan tjäna pengar så kommer det målet att stå över allt annat.
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju jämföra med de som försökt med andra system. Typ Kuba och Sovjet.
Jag ger inte fem öre för ett system som själv kan skapa underskott för att kunna höja priserna.
Det finns pelletstillverkare som inte fått tag i råvara så dom har ju inte möjlighet att delta på marknades ens som är så fri och fin. Det räcker med att titta på hur illa det ser ut. Banker, oljebolag, elbolag, m.m.
Det går ju inte att prata om frihet när oligopol är det som eftersträvas och alla andra tvingas förhålla sig till dessa. Fri marknad är ett jävvla snömos numera.
Det är inte så stor skillnad på om en stat bestämmer priset eller ett oligopol. Det är alla företag och ingående i detta samt konsumenten som drabbas.
Kom nu inte med motargumentet att alla kan sälja till vilket pris dom vill. Man måste åtminstone ha kostnadstäckning.
 
F fsn skrev:
Du känner att det finns ett behov för sen frågan?
Ja eftersom den fungerar dåligt men ändå tillbeds som varande det allsmäktiga oraklet som löser alla problem. En fri marknad är det när alla har samma förutsättningar. Om vissa blir tvingade i en riktning av olika markbadsskäl är marknaden inte fri. Då är den styrd. I mina ögon är inte skillnaden så stor vem som styr, om det är ett företag eller en stat. Resultatet blir lika. Skapade underskott och med det stigande pris.
 
G Guzzen1 skrev:
Elen kostar aldrig under kronan. Möjligen i norrland tidigare där man har halverad elskatt.
Lägger man på alla avgifter och skatter hamnar man lätt på 2 spänn. Jag betalar som sagt 60 ör/kwh för elen men totalpriset blir 2.80/kwh. Det tycker inte jag är billigt. På detta har man ofta en investeringskostnad om man t.ex har installerat bergvärme eller lvvp. Totalkostnaden/år skiljer inte så mycket. Jag har jämfört med grannen som har en bvp. Skillnaden per år hittills är 6-8 tusen till min nackdel. Installation av bvp här i mitt område är minst 160 tkr. Det blir lång återbetalningstid med de priser vi har nu. Hur framtiden ser ut vet ingen men det finns anledning att tro att elpriserna inte kommer att sjunka så mycket när alla elslukande fantasiprojket kommer igång. Då kommer efterfrågan på el öka dramatiskt.
Med timspot har det varit mycket tillfällen här med under kronan.

Ellevio har 30 öre per kWh på elnätsavgiften och energiskatten är på 49 öre kWh. Idag ligger elpriset på 5 öre och igår under 1öre. Många timmar för med negativt pris.

Dvs under kronan netto per förbrukad kWh på 6 av 7 senaste prissatta dagar
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
F
G Guzzen1 skrev:
Ja eftersom den fungerar dåligt men ändå tillbeds som varande det allsmäktiga oraklet som löser alla problem. En fri marknad är det när alla har samma förutsättningar. Om vissa blir tvingade i en riktning av olika markbadsskäl är marknaden inte fri. Då är den styrd. I mina ögon är inte skillnaden så stor vem som styr, om det är ett företag eller en stat. Resultatet blir lika. Skapade underskott och med det stigande pris.
Herrejävlar vad du inte förstår. Kommunist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.