Byggahus.se
Hej,

Vet inte om jag är på rätt del av forumet då det är mitt första inlägg men jag gör ett försökt.

Har nyligen köpt en lägenhet med min flickvän och vi planerar på att bygga om köket i samband med att vi flyttar in nu till sommaren. Köket upplevs ganska trångt idag och vi skulle gärna vilja göra det större genom att slå ut lite onödiga garderober och flytta två väggar. Man vill ju såklart inte råka riva hela huset i samband med vårt lilla köksbygge så behöver kanske lite tips här.

Lyckades få fram orginalritningarna från 1954 (Huset byggdes 1955). Nu är jag varken ingenjör eller arbetar inom bygg, utan är både ung och kontorsråtta så allt med detta är outforskat vatten för mig.

Här är en bild på planlösningen:
Svensk lägenhetsplan med vardagsrum, balkong, sovrum, kök, hall och badrum. Färgmarkeringar syns på planen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi planerar på att riva väggarna som är röda och sedan bygga nya vid det som är blått. (Återkommer till den fina magenta inrigade väggen i nästa bild)

När vi var på visningen kändes båda väggarna lite mer robusta, de verkade varken vara byggda i gips eller trä utan mer något betongliknande, eventuellt lättbetong eller så.


Arkitektonisk ritning eller konstruktionsplan med markeringar och mått, sannolikt en våningsplanslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är från orginalritningen över balkar, då verkar det som att det som är inrigat är en bärande pelare. Den syns också i ritningen över källaren. Dvs vad jag kan se går den från Källare, bottenvåning, våning 1. Kan dock inte se om den fortsätter på våning två (Finns ej ritningar över våning 2).
Arkitektonisk ritning, sektion, markerad detalj, måttangivelser, svartvitt, handskrivna anteckningar, konstruktionselement, teknisk dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och om man kollar på orginalplanritningar så ser man att den vägen är ritad lite tjockare så den matchar ytterväggarna i tjocklek.
Ritning av en lägenhet med markerad detalj, sovrum, kök, badrum, vardagsrum och kapprum är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med min begränase kunskap inom allt detta skulle jag anta att enbart denna pelare är bärande och resten av innerväggarna i lägenheten är fritt fram att riva om så skulle önskas? Men tänker kolla här om någon där ute på forumet kanske har en annan uppfattning än mig innan jag sätter släggan i väggen ;)

Tack på förhand!
 
P
Innan du ens funderar på att lyfta släggan, så måste du kontrollera med bostadsrättsföreningen vilket jag gissar att detta gäller.

Bara för det inte är bärande så kan det finnas annat som är i vägen. Det kan vara så att det går kablar, rör eller annat i dessa väggar. Eller så vill man inte att det ska ändras pga en massa olika orsaket
 
  • Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H HampusGberg skrev:
Köket upplevs ganska trångt idag och vi skulle gärna vilja göra det större genom att slå ut lite onödiga garderober och flytta två väggar.
Efter att haft ett likartat kök så tycker jag att det är det ett väldigt lagom avstånd mellan de två skåpraderna praktiskt sett, bättre än de 120 cm som är vanligast idag, Det är t.ex. lätt att plocka ut många saker från kyl/frys och lägga direkt på diskbänken. Bo in er ett bra tag innan ni lägger ner så mycket pengar på en rätt liten förändring.

Det är inte mycket förvaring i hallen så var säkra på att ni inte kommer att ångra att ni tar bort en garderob.
H HampusGberg skrev:
När vi var på visningen kändes båda väggarna lite mer robusta, de verkade varken vara byggda i gips eller trä utan mer något betongliknande, eventuellt lättbetong eller så.
Gips användes inte på 50-talet. Betong, lättbetong, slaggsten och även putsad plankstomme förekom nog fortfarande. Runt en garderob, som den i hallen, kanske bara masonitskivor på några träreglar.
 
  • Gilla
HampusGberg och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Innan du ens funderar på att lyfta släggan, så måste du kontrollera med bostadsrättsföreningen vilket jag gissar att detta gäller.
Absolut, vi ska fixa lite andra saker i lägenheten som kräver styrelsens godkännande (lite elfix). Så det kommer bli ett mejl om allt till styrelsen för att få en tumme upp.

BirgitS BirgitS skrev:
Bo in er ett bra tag innan ni lägger ner så mycket pengar på en rätt liten förändring.
Optimalt hade man ju bott in sig och sett vad man gillar/ogillar med det nuvarande köket. Tyvärr är det nuvarande köket väldigt gammalt. Vitvaror och allt från sent 70-tal/tidigt 80-tal, bortsett från diskmaskinen som kommer från cirka 2000. Så vitvarorna behöver verkligen bytas ut då de passerat sitt bäst före datum, t.ex så är fläkten helt trasig och går inte att använda idag. Därför planeras det nytt kök från start, och då vill vi kolla på alla möjliga alternativ så man inte missar något som skulle bli till drömköket.

Vår initiala plan (om det går att riva väggarna) är att bygga köket ungefär såhär:
Översikt över ett kök i en bostadsplan, med möblering och vitvaru-beteckningar: diskho, kyl/frys, och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det ska fortfarande finnas gott om plats att ställa av saker nära Kyl/Frys utan att behöva gå över hela rummet samt lätt att komma åt diskmaskin osv.
 
BirgitS
H HampusGberg skrev:
Vitvaror och allt från sent 70-tal/tidigt 80-tal, bortsett från diskmaskinen som kommer från cirka 2000. Så vitvarorna behöver verkligen bytas ut då de passerat sitt bäst före datum, t.ex så är fläkten helt trasig och går inte att använda idag.
Om något är trasigt är det förstås bra att byta ut det men äldre vitvaror håller mycket längre än nya. Numera är det många vitvaror som behöver service redan första året och lägger av helt efter 5 år.

När det gäller din köksritning så tycker jag att det är alldeles för trångt mellan K/F och diskhon. Den ytan blir väldigt fort full så fort man plockar ut lite ur K/F, får ju inte ens plats en fryslåda. Öka på den ytan och minska den som är längst bort till höger i stället så att de blir ungefär lika långa.
 
  • Gilla
HampusGberg och 1 till
  • Laddar…
P
Var inte naiv och gör förmycket innan styrelsekoll har gjorts. Det kan bli mycket besvikelse

Sen har du inte sagt hur högt detta hus är
Vilken våning lägenheten är på
Vilket håll taket/takstolar är åt
I betonghus kan det vara så att allt är bärande då golv och tak är av betong

Och som sagt bärande är bara en uppgift för en vägg.. Det kan gå allt möjligt i en vägg. Jag hittade en avloppsledning som jag inte visste fanns i en i mitt lilla hus.
 
  • Gilla
HampusGberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller din köksritning så tycker jag att det är alldeles för trångt mellan K/F och diskhon. Den ytan blir väldigt fort full så fort man plockar ut lite ur K/F, får ju inte ens plats en fryslåda. Öka på den ytan och minska den som är längst bort till höger i stället så att de blir ungefär lika långa.
Tack för tipset! Ska flytta runt lådorna och se hur det blir med lite mer utrymme bredvid K/F.

P PappasHammare skrev:
Sen har du inte sagt hur högt detta hus är
Vilken våning lägenheten är på
Vilket håll taket/takstolar är åt
I betonghus kan det vara så att allt är bärande då golv och tak är av betong

Och som sagt bärande är bara en uppgift för en vägg.. Det kan gå allt möjligt i en vägg. Jag hittade en avloppsledning som jag inte visste fanns i en i mitt lilla hus.

Hittade denna sektionsritning över huset som jag hoppas kan svara på frågorna på ett bättre sätt än jag skulle kunna förklara. Vi har då köpt lägenheten på våning två (Våning 3 om man räknar med källare och garage som ett våningsplan, inte lägenheten högst upp i huset)
Arkitektonisk sektion av ett hus, visar olika våningar, rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får hålla tummarna på att styrelsen har koll på sådana eventuella överraskningar så man inte har sönder något man inte bör ha sönder.

Mäklaren nämnde att många i huset bredvid (där finns det enbart massa treor) har slagit ut sina väggar mellan kök och vardagsrum. Men varje hus är ju unikt och som du säger, man vet aldrig vad som kan lura bakom en vägg, el, rör etc.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.