Byggahus.se
GoC GoC skrev:
Du behöver lägga till uppgraderad autopilot för 38.900kr för att få samma utrustning som en Ioniq 5 Advance.
Och vill du ha annan färg än vit så kostar det från 13.000kr för solid svart till 35.000kr för röd metallic.
Så nej, Teslan är inte alls billigare än Ioniq 5.
Är ens dessa två bilar jämförbara? Är inte Y mycket större. Prisskillnaden är marginell oavsett vilken som är som kostar mer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor fungerar inte sådant. Strecken är för dåliga. Dessutom har få vägar mittlinje...
Min ID4 har lite svårt att förstå att snökanten inte är kantlijen ibland:rofl:
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör ca 2000 mil per år varav 1200 - 1300 mil är på småvägar...
Precis, det är därför vi har olika krav och behov, där olika tillverkares lösningar fungerar bättre eller sämre vilket konstaterades i annan tråd, kan även vara denna, där Audi/VW hade vissa problem som jag aldrig haft med vår.
 
Vi är många som tycker att klimatfrågan är den viktigaste frågan. Redan nu drabbas miljontals människor av extrem väder och översvämningar. Det råder inga tvivel om att det är vi människor som orsakar den farliga temperaturhöjningen på jorden.
Företag, kommuner och privatpersoner gör viktiga insatser för att minska sina utsläpp av främst koldioxid. Som privatperson är det bästa att cykla eller ta bussen till jobbet.
För de som måste pendla med bil till jobbet är det många fördelar med att byta till en elbil. Det finns begagnade elbilar för 100 000-150 000 kronor. Den kostar bara 1-2 kronor per mil att köra. En elmotor har mycket högre verkningsgrad än en förbränningsmotor. 83 procent av energin används till att driva bilen framåt.

Elbilen kräver inga bränsletransporter och elbilen kräver mindre underhåll. De är tysta, har jämnt vridmoment och har bättre köregenskaper än bilar med förbränningsmotor. Detta eftersom batteriet är monterat i bottenplattan, den låga tyngdpunkten gör så att bilen ligger bättre på vägen och krängningar blir lättare att hantera. Nya snabbladdare byggs hela tiden.
Om fler byter till en elbil så ökar chansen att vi ska klara av att rädda framtidens klimat.

Tillsammans kan vi minska CO2
 
  • Gilla
  • Haha
Holmspel och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Min ID4 har lite svårt att förstå att snökanten inte är kantlijen ibland:rofl:
Det gäller nog många, det klarar in vår.
Däremot utan mittlinje följer den höger sidolinje.
 
P Pin skrev:
Är ens dessa två bilar jämförbara? Är inte Y mycket större. Prisskillnaden är marginell oavsett vilken som är som kostar mer.
Nej den är inte mycket större. Det är två helt jämförbara bilar. Du blandar i hop Ioniq 5 med Kona skulle jag tro. Inte förvånande då det bara finns drygt tusen Ioniq 5 i Sverige, och den ser mycket mindre ut än vad den är.
 
Och om någon köper en ny Tesla, välj en rund ratt!!!
Interiör av en Tesla med ratten, instrumentpanelen, pekskärm och utsikt över sjö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tomte på designavdelningen som tyckte det här var en bra idén har inte kört på svenska vägar och behövt blinka ut ur en rondell!!! :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Och om någon köper en ny Tesla, välj en rund ratt!!!
[bild]

Den tomte på designavdelningen som tyckte det här var en bra idén har inte kört på svenska vägar och behövt blinka ut ur en rondell!!! :crysmile:
Men den ratten finns ju bara till MS som inte har funnits att beställa i Sverige och nu när den finns att beställa så kostar den ju långt över en million
 
GoC GoC skrev:
Nej den är inte mycket större. Det är två helt jämförbara bilar. Du blandar i hop Ioniq 5 med Kona skulle jag tro. Inte förvånande då det bara finns drygt tusen Ioniq 5 i Sverige, och den ser mycket mindre ut än vad den är.
Nejdå det är Ioniq jag syftar på. Beror på vad vi menar med mycket, men Y är större speciellt vad gäller lastutrymme.

The Model beats the Ioniq 5 hands down in terms of cargo space. With 853 litres in the back (1,925 litres with the seats down), it has much more cargo space compared to the Ioniq 5, which has 531 litres and 1,587 litres with the seats folded down.

In the front storage area underneath the bonnet (known as a “frunk”), the Model Y also wins hands down. It has 117 litres worth of space under the bonnet, while the Ioniq 5 has just 24 litres in the AWD variant, and 52 litres in the RWD.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men den ratten finns ju bara till MS som inte har funnits att beställa i Sverige och nu när den finns att beställa så kostar den ju långt över en million
Den här bilen var beställd för över 1,5 år sedan, så den ratten har funnits ett tag... Tror att det bara var till Plaid man kunde välja den då.
 
anders07 anders07 skrev:
Den här bilen var beställd för över 1,5 år sedan, så den ratten har funnits ett tag... Tror att det bara var till Plaid man kunde välja den då.
Ja det är ju MS Plaid som haft den ratten och som nu Elon backat på så en rund ratt är standard
 
ullberg
GoC GoC skrev:
Du behöver lägga till uppgraderad autopilot för 38.900kr för att få samma utrustning som en Ioniq 5 Advance.
Och vill du ha annan färg än vit så kostar det från 13.000kr för solid svart till 35.000kr för röd metallic.
Så nej, Teslan är inte alls billigare än Ioniq 5.
Jag tog inte en advanced - utan en essential, hade jag tagit en advanced hade skillnaden varit ännu större,
Bilspecifikationer och prissättning, IONIQ 5 Advanced, tillval, totalpris, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man nu ska lägga till EAP på MYLR så landar man på

Elbil, vit, webbsida, "Beställ din", prisinformation, "Fortsätt till kassan" knapp, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortfarande billigare MYLR (men den ioniq:en har exv. HUD som inte MYLR har, eller för den delen kan få) så för att komma tillbaka till vad du sa ”jämförbar utrustning” (i min första jämförelse så var det inte ”veganläder” i ioniq men var det i MYLR) så blir det svårt då de inte är riktigt möjligt men ioniqen är inte längre billigare vill jag hävda med bestämdhet.

Sen säger jag inget om vad som är bästa bilen, ioniq5 är en väldigt bra bil, precis som MYLR! Både räckvidd (oavsett om på papper eller i verkligheten, se exv Teslabjörns jämförelse-excel) storlek (som någon annan kommenterade) och laddnätverk (även om det jämnar ut sig varefter Tesla släpper på fler SC för alla) är fördel MYLR. Sen är MYLR en amerikansk konstruktion, låt vara producerad globalt, och jag är personligen i det närmaste allergisk mot amerikansk ”kvalitet” så det talar för mig för Ioniq5, likaså utseende.

Men billigare - nej inte längre
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nejdå det är Ioniq jag syftar på. Beror på vad vi menar med mycket, men Y är större speciellt vad gäller lastutrymme.

The Model beats the Ioniq 5 hands down in terms of cargo space. With 853 litres in the back (1,925 litres with the seats down), it has much more cargo space compared to the Ioniq 5, which has 531 litres and 1,587 litres with the seats folded down.

In the front storage area underneath the bonnet (known as a “frunk”), the Model Y also wins hands down. It has 117 litres worth of space under the bonnet, while the Ioniq 5 has just 24 litres in the AWD variant, and 52 litres in the RWD.
Ja
Men skriv det då
Är ju en nordisk sjuka att vara så upptagen av att köra stora vitvaror i bagaget. Men I5 jag ett gigantiskt baksäte om du kör bak baksätena så att bagaget blir mindre. För du vet väl att du både kan skjuta sätena och luta ryggstöden i olika vinkar?
 
GoC GoC skrev:
Ja det är ju MS Plaid som haft den ratten och som nu Elon backat på så en rund ratt är standard
Är en X...
 
ullberg ullberg skrev:
Jag tog inte en advanced - utan en essential, hade jag tagit en advanced hade skillnaden varit ännu större,
[bild]

Om man nu ska lägga till EAP på MYLR så landar man på

[bild]

Fortfarande billigare MYLR (men den ioniq:en har exv. HUD som inte MYLR har, eller för den delen kan få) så för att komma tillbaka till vad du sa ”jämförbar utrustning” (i min första jämförelse så var det inte ”veganläder” i ioniq men var det i MYLR) så blir det svårt då de inte är riktigt möjligt men ioniqen är inte längre billigare vill jag hävda med bestämdhet.

Sen säger jag inget om vad som är bästa bilen, ioniq5 är en väldigt bra bil, precis som MYLR! Både räckvidd (oavsett om på papper eller i verkligheten, se exv Teslabjörns jämförelse-excel) storlek (som någon annan kommenterade) och laddnätverk (även om det jämnar ut sig varefter Tesla släpper på fler SC för alla) är fördel MYLR. Sen är MYLR en amerikansk konstruktion, låt vara producerad globalt, och jag är personligen i det närmaste allergisk mot amerikansk ”kvalitet” så det talar för mig för Ioniq5, likaså utseende.

Men billigare - nej inte längre
Nej inte alls, en Advance AWD kostar enligt prislistan 670kkr, men inga bilar finns att beställa
Likvärdig Tesla LR kostar 678kkr.
Nye förvånad att Elon sänker priset då det trissades upp enormt senaste året.
Ioniq 5 är än värre då det inte finns några att köpa. Me bara för att visa på den sjuka prisökningen som nu Tesla backar på så betalade jag 585 kkr för min Ioniq 5.
Ca 100kkr billigare än nuvarande pris och även den prissänkta MY.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.