Byggahus.se
Grabben har ett 2 vån hus med golvvärme i båda planen, bergvärme o värmepump. Nu har plötsligt trycket i systemet börjat sjunka, med dålig värme på vån 2 till föld. Får fylla på vatten varje dag. Trycker man på expansionskärlets luftpåfyllnadsventil så kommer det luft och inte vatten, har inte kollat förtrycket dock. Anläggningen är bara 4 år så kärlet borde inte vara trasigt? Och även om blåsan är kass skulle väl kärlet till slut bli helt fyllt av det vatten som fylls på? Värmepumpen håller väl till skillnad från tex. vedpanna jämn värme så tycket borde väl hållas mera jämt. Inte observerat något läckage vid anslutningar o ventiler. Vad kan släppa ut vattnet??
 
A arvid53 skrev:
Grabben har ett 2 vån hus med golvvärme i båda planen, bergvärme o värmepump. Nu har plötsligt trycket i systemet börjat sjunka, med dålig värme på vån 2 till föld. Får fylla på vatten varje dag. Trycker man på expansionskärlets luftpåfyllnadsventil så kommer det luft och inte vatten, har inte kollat förtrycket dock. Anläggningen är bara 4 år så kärlet borde inte vara trasigt? Och även om blåsan är kass skulle väl kärlet till slut bli helt fyllt av det vatten som fylls på? Värmepumpen håller väl till skillnad från tex. vedpanna jämn värme så tycket borde väl hållas mera jämt. Inte observerat något läckage vid anslutningar o ventiler. Vad kan släppa ut vattnet??
Kan ju i bästa fall vara luften som läcker ut från expansionsskärlet genom påfyllningsventilen. Lite såpa på den så ser du om den läcker.

Om golvvärmeslingan läcker så kan det gå att hitta var med en termograf.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kan ju i bästa fall vara luften som läcker ut från expansionsskärlet genom påfyllningsventilen. Lite såpa på den så ser du om den läcker.

Om golvvärmeslingan läcker så kan det gå att hitta var med en termograf.
Tror han fyllt på några dagar, och kärlet är ju bara 10-15 liter så det borde vara fyllt om nu blåsan är trasig tycker jag. Finns det någon typ "säkerhetsventil" som kan smygläcka?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ja, det finns alltid en säkerhetsventil när det är slutet expansionskärl.
Ja, den kan börja läcka, men sällan utan att den har öppnats manuellt/övertryck.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hur troligt är det att en slinga läcker? Kan inte observera någon läcka vid ventilerna där flödet regleras. Kan det vara möjligt att "säkerhetsventilen" blivit oriktig så att den släpper alldeles för tidigt? så att det påfyllda vattnet går direkt i avloppet?
 
Sätt ett uppsamlingskärl under säkerhetsventilens utlopp för att se om det kommer något vatten den vägen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Tror han fyllt på några dagar, och kärlet är ju bara 10-15 liter så det borde vara fyllt om nu blåsan är trasig tycker jag. Finns det någon typ "säkerhetsventil" som kan smygläcka?
Om det är punka på blåsan kommer det vatten från ventilen där du pumpar in förtryck. De är en vanlig bilventil prova att trycka in ventilen det ska bara komma luft inget vatten.
 
Kan ju vara att en spik har gått igenom slangen någonstans å nu efter ett antal år har det börja läka
 
Har nu bytt ut säkerhetsventilen, vilken inte höll tätt. Tänkte att problemet var löst. Men tyvärr inte så, kör jag båda våningarna sjunker trycket, men en våning åt gången så funkar det. Oavsett vilken, hur är detta möjligt? Borde inte vara någon slinga som läcker då.
 
Hur kopplar du ifrån respektive våningsplan?

Hur mycket sjunker trycket och på hur lång tid?
Från vilket tryck till vilket? Från vilket klockslag till när?
 
A arvid53 skrev:
Har nu bytt ut säkerhetsventilen, vilken inte höll tätt. Tänkte att problemet var löst. Men tyvärr inte så, kör jag båda våningarna sjunker trycket, men en våning åt gången så funkar det. Oavsett vilken, hur är detta möjligt? Borde inte vara någon slinga som läcker då.
Jag har ett liknande problem får fylla på ca. 5 liter per dygn. Har haft dit en firma som med värmekamera konstaterat att jag troligen har ett läcka i returledning som är ingjuten i källargolvet. Ska nu testa att täta systemet med denna produkt. F4 Leak Sealer Express, Fernox,
Återkommer när det är gjort tyvärr har jag inte hittat någon VVS som vill åta sig jobbet. Så om någon känner till någon VVS i Stockholm som ni tror gör sånt så hör av er.
 
Men 5L/dygn borde väl vvs firman åtgärda?Man brukar lösa läckan genom att man drar utanpå rör och gå på sticket istället för att bila upp golvet.Går inte det att köra utanpå liggande istället?
 
J jimmy flodin skrev:
Jag har ett liknande problem får fylla på ca. 5 liter per dygn. Har haft dit en firma som med värmekamera konstaterat att jag troligen har ett läcka i returledning som är ingjuten i källargolvet. Ska nu testa att täta systemet med denna produkt. F4 Leak Sealer Express, Fernox, [media]Återkommer när det är gjort tyvärr har jag inte hittat någon VVS som vill åta sig jobbet. Så om någon känner till någon VVS i Stockholm som ni tror gör sånt så hör av er.
Detta verkar väldigt intressant, bygger väl på samma teknik som när man slår "kylartätning" i en bilmotor. Det har jag prövat och med lyckat resultat.
 
A arvid53 skrev:
Har nu bytt ut säkerhetsventilen, vilken inte höll tätt. Tänkte att problemet var löst. Men tyvärr inte så, kör jag båda våningarna sjunker trycket, men en våning åt gången så funkar det. Oavsett vilken, hur är detta möjligt? Borde inte vara någon slinga som läcker då.
Har du ordnat ett uppsamlingskärl till din nya säkerhetsventil så att du med 100 procents säkerhet kan utesluta att det inte är därifrån det läcker/kommer vatten?

Du har större driftsatt volym när du kör båda slingorna. Det kan kanske vara något fel/för lite expansionsvolym som gör att säkerhetsventilen öppnar bara vid körning av båda slingorna.

Jag skulle nog inte använda nåt tätningsmedel i systemet. Medlet kanske korkar igen och förstör funktioner.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Men 5L/dygn borde väl vvs firman åtgärda?Man brukar lösa läckan genom att man drar utanpå rör och gå på sticket istället för att bila upp golvet.Går inte det att köra utanpå liggande istället?
Vill just nu ha en snabb lösning, ska byta till golv-värme under året och då kopplar jag bort allt gammalt, järnrör från 1947
R roke skrev:
Har du ordnat ett uppsamlingskärl till din nya säkerhetsventil så att du med 100 procents säkerhet kan utesluta att det inte är därifrån det läcker/kommer vatten?

Du har större driftsatt volym när du kör båda slingorna. Det kan kanske vara något fel/för lite expansionsvolym som gör att säkerhetsventilen öppnar bara vid körning av båda slingorna.

Jag skulle nog inte använda nåt tätningsmedel i systemet. Medlet kanske korkar igen och förstör funktioner.
Vist finns det en risk med tätningsmedel och den risken får jag ta. I mitt fall är anläggningen från 1994 så det är ändå dax att byta ut systemet inom kort och kan jag förlänga livslängden lite till är jag nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.