Byggahus.se

Vad skulle du ha valt?

  • Antal röster
    13
Står och velar inför vilken fönstertillverkare vi ska välja, Velfac eller Schuco. Har ett skjutdörrparti på 7,3 m (2 fasta fönster + 2 skjutdörrar).
Offert från Schuco leverantör i Sthlm landar på 850 000 kr medan Velfac kostar 590 000, totalt 13 fönster och 2 skjutdörrpartier.

260 000 som skillnaden blir kan användas till mycket annat, bla en solcellsanläggning.

Höjer Schuco värdet på huset som motiverar den kostnaden? Vad är era erfarenheter?
 
Vilka profiler skall du använda dig utav?

Båda är väldigt fina och beror mycket på hur övriga huset ser ut . Är alla materialval 100 i övriga huset så känner man nog skillnad. Är de tillbyggnad så är veldac mer än nog
 
Har ingen erfarenhet från velfac men satte in ett ase 80 hi på 4,5m från Schuco i maj och är väldigt nöjd.

Tror mycket beror på vad det är för hus man bygger i övrigt och vilken typ av köpare man i slutändan kan tänkas attrahera när den dagen kommer man ska sälja.
 
A atomlab skrev:
Vilka profiler skall du använda dig utav?

Båda är väldigt fina och beror mycket på hur övriga huset ser ut . Är alla materialval 100 i övriga huset så känner man nog skillnad. Är de tillbyggnad så är veldac mer än nog
Tack för ditt svar.
Det är nybygge, alla fönster ska montera på huset. Schuco-modellerna är för fönster AWS 70Hi, skjutdörrarna ASE 80HI. Dessa är 2,8 m höga, samma som takhöjden. I priset inkl solglas.
Velfac är 200 energy glas.

Velfac tillverkar inte 2,8 m höga fönster/skjutdörrar så där har vi 2,2 m med 0,6 m överljus.

Bifogar fasadbild där arkitekten ritat hur det ser ut med de olika skjutdörrarna från Schuco resp Velfac. Övriga fönster i huset ser man ingen skillnad på mellan Velfac och Schuco, det är endast skjutdörrpartierna.

Schuco övre bild och Velfac den nedre.
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnadsfasad med fönster, dörrar och materialangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en modern byggnad med bil, fasad mot väst, skala 1:100.
  • Gilla
kea.zimmerman
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Har ingen erfarenhet från velfac men satte in ett ase 80 hi på 4,5m från Schuco i maj och är väldigt nöjd.

Tror mycket beror på vad det är för hus man bygger i övrigt och vilken typ av köpare man i slutändan kan tänkas attrahera när den dagen kommer man ska sälja.
Tack för input.
Frågan är vad som höjer värdet på huset mest, att det är Schucofönster eller fönster med överljus och solcellspaneler på taket.
 
För att göra det ännu svårare:
Jag valde bort både Schuco och Velfac och beställde Aluprof. Fasta fönster, öppningsbara fönster, kombinerade fasta- och öppningsbara i samma ram, vikdörrparti och skjutdörrparti. Betydligt billigare, jättefina u-värden, helt i aluminium.
Ett år efter inflytt gjorde vi energideklaration och fick betyget A så det känns definitivt som att fönsterna lever upp till sina utlovade u-värden.
Det var tre år sedan och jag är fortfarande väldigt nöjd.
 
T TMatt skrev:
För att göra det ännu svårare:
Jag valde bort både Schuco och Velfac och beställde Aluprof. Fasta fönster, öppningsbara fönster, kombinerade fasta- och öppningsbara i samma ram, vikdörrparti och skjutdörrparti. Betydligt billigare, jättefina u-värden, helt i aluminium.
Ett år efter inflytt gjorde vi energideklaration och fick betyget A så det känns definitivt som att fönsterna lever upp till sina utlovade u-värden.
Det var tre år sedan och jag är fortfarande väldigt nöjd.
Intressant, ska definitivt kolla in!
Använde du leverantör/ÅF från Sverige eller kontaktade dem direkt?
Hur gick monteringen/installationen till, monterade du/dina byggare eller erbjöd leverantören montering?
 
Johanw123
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Intressant, ska definitivt kolla in!
Använde du leverantör/ÅF från Sverige eller kontaktade dem direkt?
Hur gick monteringen/installationen till, monterade du/dina byggare eller erbjöd leverantören montering?
Separat överljus ser ju betydligt mindre roligt ut på bilden ovan. Plocka in en offert från Hajom oxå och pruta på Schuco partiet
 
Johanw123 Johanw123 skrev:
Separat överljus ser ju betydligt mindre roligt ut på bilden ovan. Plocka in en offert från Hajom oxå och pruta på Schuco partiet
Hur mycket tror du jag kan pruta ned?
 
Valet är väl superenkelt. Dyrare fönster är enbart en större kostnad, solceller är en regelrätt investering som ger en intäkt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Valet är väl superenkelt. Dyrare fönster är enbart en större kostnad, solceller är en regelrätt investering som ger en intäkt.
Det är lite så jag resonerar. Dock är frågan om premiumfönster höjer värdet på huset mer än solceller? Om inte är svaret som du beskriver, tämligen enkelt.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Det är lite så jag resonerar. Dock är frågan om premiumfönster höjer värdet på huset mer än solceller? Om inte är svaret som du beskriver, tämligen enkelt.
Om inte lägre elkostnader och passiva inkomster är värt mer än fancy fönster i dessa och framtida tider är något väldigt konstigt på marknaden…
 
Johanw123
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hur mycket tror du jag kan pruta ned?
Ingen aning hur mycket det går att pruta men troligen betydligt mer än vad vi tror. Schuco tjänar bra på sina produkter som i slutändan bara är glas och extruderade alu profiler dock naturligtvis fina grejer men marginalen är nog brutal. Känns riskfyllt att ångra sig varje gång man ser glaspartiet när man ändå plöjer ner stora belopp. Sedan köper du naturligtvis solpaneler oxå om något år när den marknaden lugnat sig lite
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Priserna har dock gått upp mycket senaste 1,5 åren, precis som allt annat. I slutet av nov -21 höjde man, om jag minns rätt, typ 15% över en natt, och det samma 1 april -22.
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Det är lite så jag resonerar. Dock är frågan om premiumfönster höjer värdet på huset mer än solceller? Om inte är svaret som du beskriver, tämligen enkelt.
Håller med. Många (inkl. undertecknad) har inte förstånd nog att uppskatta skillnaden mellan olika varumärken på fönster.
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.