Byggahus.se
Hej!

Har behov av 3fas med vanlig europahandske som kontakt. Nu är det så att spisen står väldig nära där jag kommer att behöva detta så frågan är om det går att konvertera spiskontakten till en vanlig 3fas europahandske, eller ska jag behöva be en elektriker komma och installera 3fas från elskåpet?

Min spiskontakt ser ut som på bilden jag bifogar (http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251289#36-3100).

Mvh,

Peter
 
  • spiskontakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du bara en temporär lösning? Du ska tillfälligt dra bort spisen och ansluta din trefasmaskin där? Visst kan man göra en "förlängningssladd" med en hane spiskontakt i ena änden och en hona europakontakt i andra. Förutsätts då att din spiskontakt har alla ledare framdragna.
Får se om någon elektriker har något att invända.
 
har för mig att det i en tidigare tråd i ämnet visades en sådan kabel som fanns att köpa som standardprodukt, kan ha varit hos Ahlsells.
 
Bara att göra det.
Tror det är Ahlsell som säljer sånna kablar som färdig produkt.
Kolla bara så det finns nolla fram till spisuttaget.
Alla trådar L1,L2,L3 N,PE måste finnas för att det ska funka.

Sen standardfråga : Vad ska du göra ? Nyfiken ^^
 
Lite O/T men visst va alla kablar tvugna att vara ansluta i ett perilex? Inte får man sätta ett om man inte har både nolla jord och alla faser?
 
Nej, men...
 
....det är en viss skillnad på får och hur det tyvärr är gjort lite hör och där och därmed gäller samma gamla grundregel igen. Tro inte utan mät upp det hela för säkerhetsskull
 
hempularen skrev:
har för mig att det i en tidigare tråd i ämnet visades en sådan kabel som fanns att köpa som standardprodukt, kan ha varit hos Ahlsells.
Ahlsells säljer inte till privatpersoner, så det blir till att knåpa. Om du nu inte har en firma och kan öppna ett konto hos dem.
 
En liten synpunkt...
Trefashandskar har låsning så de inte kan dras isär då de används och det saknar spiskontakter. Man bör tänka på att det ofta handlar om lite större laster då man kör trefasförbrukare och man vill inte ha ljusbågar i uttaget på grund av glappkontakt etc.

/Kent
 
DjAlbert skrev:
Bara att göra det.
Tror det är Ahlsell som säljer sånna kablar som färdig produkt.
Kolla bara så det finns nolla fram till spisuttaget.
Alla trådar L1,L2,L3 N,PE måste finnas för att det ska funka.

Sen standardfråga : Vad ska du göra ? Nyfiken ^^
Jag ska få hem lite entreprenörer som skall ställa upp en garagebyggsatts (tar väl en dag eller så) och de krävde en sådan 3fas koppling. Då spisen står nära ett fönster som är precis där garaget skall byggas passar det ju väldigt bra, så slipper man ta dit en elektriker som kopplar in på grupper i säkringsskåpet...

Hur som helst, är det någon som har en länk eller artikelnummer på den där kabeln, eller iaf ett pris? Får inte fram något vettigt på Ahlsells hemsida :(

/ P
 
  • Gilla
SankteSatan
  • Laddar…
Om jag tolkar det rätt så är artikelnummer 1925210 det du behöver.

Som privatperson kan du ex. köpa den på elproffset.se. Knappa in numret som sökbegrepp i övre vänstra hörnet så får du upp varan.
 
Har du jordfelsbrytare?
 
Kanske :)

Det är ett Älvsbyhus byggt 2004... kan det svara på frågan eller måste man alltid sätta in det själv?
 
hempularen skrev:
Om jag tolkar det rätt så är artikelnummer 1925210 det du behöver.

Som privatperson kan du ex. köpa den på elproffset.se. Knappa in numret som sökbegrepp i övre vänstra hörnet så får du upp varan.
Hur kan du veta detta? Man får ju inte upp någon information eller bild på varken Ahlsells eller elproffsets hemsida...

/ P
 
Jag fick upp den på ahlsells sida med bild (gå in i webshopen som guest).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.