5 914 läst · 47 svar
6k läst
47 svar
Klarar min generator i bilen att driva extraljusen?
Tjena!
Inte så hemma när det kommer till att beräkna mängden el som går åt, allt med Ah, Watt, volt osv. Kan vissa grunder men vågar inte ta beslut inom det.
Jag skulle vilja införskaffa mig 5 st. extraljus ”Supervision Revolution 160watt”: https://ljusgiganten.se/supervision-rev … results=33
Vill ha en så kallad ”rallyfemma” med ramp.
Jag har redan en led-ramp monterad: https://ljusgiganten.se/supervision-fus … ;results=3
Samt en baslåda: https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford … slada.html
Med BRL’S slutsteg: GAS PRO 2000 (verkar inte finnas till salu längre).
Jag har en v70 T5 -07 med ett 90 Ah Volvo original batteri, okänt vad generatorn genererar men antar att det är minst 100.
Nu till frågan, klarar min bil i nuvarande skick att leverera vad dessa lampor kräver samt med ljudet och allt sammanlagt, eller blir jag tvungen att byta generator mot kraftigare?
Mvh,
Tobias
Inte så hemma när det kommer till att beräkna mängden el som går åt, allt med Ah, Watt, volt osv. Kan vissa grunder men vågar inte ta beslut inom det.
Jag skulle vilja införskaffa mig 5 st. extraljus ”Supervision Revolution 160watt”: https://ljusgiganten.se/supervision-rev … results=33
Vill ha en så kallad ”rallyfemma” med ramp.
Jag har redan en led-ramp monterad: https://ljusgiganten.se/supervision-fus … ;results=3
Samt en baslåda: https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford … slada.html
Med BRL’S slutsteg: GAS PRO 2000 (verkar inte finnas till salu längre).
Jag har en v70 T5 -07 med ett 90 Ah Volvo original batteri, okänt vad generatorn genererar men antar att det är minst 100.
Nu till frågan, klarar min bil i nuvarande skick att leverera vad dessa lampor kräver samt med ljudet och allt sammanlagt, eller blir jag tvungen att byta generator mot kraftigare?
Mvh,
Tobias
Nej den klarar inte det.
Generatorn är på 100A, men bara vid vettigt motorvarv, alltså under färd.
Den klarar lätt dina lampor (~72A tillsammans) men inte ljudet också på full effekt.
Bara ljudet kan dra 1200W (begränsat av högtalarna) slutsteget kan ju dra 2000W.
1200W vid 13Volt = 92A.
Generatorn är på 100A, men bara vid vettigt motorvarv, alltså under färd.
Den klarar lätt dina lampor (~72A tillsammans) men inte ljudet också på full effekt.
Bara ljudet kan dra 1200W (begränsat av högtalarna) slutsteget kan ju dra 2000W.
1200W vid 13Volt = 92A.
Det är ~67A enbart med dom fem extraljusen! Ledrampen är ~12A. Bara detta är alltså nästan 80A, då tillkommer bilens ordinarie ljus, bränslepump o.s.v. på minst 20A. Så, nä, det lär inte räcka. Tänk även på kabeldimensionering frnngenerator till batteri o.s.v.
D Dilato skrev:
Ah det är så illa alltså..skit meh..A Amarace skrev:
Nu lär jag nog inte göra det att byta generator, men vad skulle ni säga hade varit minimum i hur mycket generatorn klarar leverera för att få detta att funka?
ljudet lär jag aldrig gå över 1200w, tvekar starkt på det i alla fall.
Tack för era svar!
Ljudet lär inte gå i närheten av 1200W.
Ljusramperna har lägre effekt än namnet ger sken av.
Ljusramperna har lägre effekt än namnet ger sken av.
Det har man i och för sig läst rätt mycket om de teoretiska siffrorna och de verkliga siffrorna, vad tror du om det om man försöker se de ”verkliga” siffrorna? (Som vi dock inte vet 100%)D Daniel 109 skrev:
Om man skrollar förbi alla floskler i lampornas beskrivning så deklareras en strömförbrukning en bit ner. Den ligger något under den effekt som namnet indikerar. Men inte långt under.T TobyWoby skrev:
vet du något smidigt sätt man kan mäta en ungefärlig strömförbrukning av bilens nuvarande tillstånd? Tänker om man sätter på helljus, sätesvärmare osv för att sedan då se vad som blir över utifrån vad generatorn klarar leverera.D Daniel 109 skrev:
tänker en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-...MIo_vCrZv6-wIVqQZ7Ch21LAg7EAQYBCABEgIcGfD_BwE
Har multimeter men verkar som det är denna tång-versionen man behöver för att göra det jag söker.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Oj, väldigt svårt att säga, full volym är jag aldrig på i alla fall. Men visst när man kör längre resor så har man kanske lite högre musik en längre period. Hur många watt det är som dras för baslåda vet jag inte, behöver testa det med en mätare tänker jag för att veta säkert, först då kan man veta om det finns ampere kvar för några andra ljus tänker jag. Vill gärna ha lite marginal förstås.T Taxture skrev:
Tänker jag rätt att mäta med den produkt jag länkade ovan? Ta den runt pluskabeln vid batteriet och starta igång allt? Visst generatorn matar inte fullt när man inte gasar men jag bör se en ungefärlig förbrukning?T Taxture skrev:
aldrig använt en sådan förut, inte behövt mäta stora mängder ampere.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 252 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 252 inlägg
Japp, en tångamperemeter är rätt verktyg för att mäta förbrukningen.
Du lär inte ha tillräckligt från generatorn att köra allt på fullt samtidigt, men så länge du har extraljusen kopplade så att du kan släcka rallystjärnan separat från övriga helljus så är det ju bara att köra på. Du kommer att märka ifall strömmen inte räcker.
Förr när det enbart var halogen märktes det tydligt när lamporna varierade i styrka i takt med basen men idag med led och xenon är det inte lika märkbart.
Du lär inte ha tillräckligt från generatorn att köra allt på fullt samtidigt, men så länge du har extraljusen kopplade så att du kan släcka rallystjärnan separat från övriga helljus så är det ju bara att köra på. Du kommer att märka ifall strömmen inte räcker.
Förr när det enbart var halogen märktes det tydligt när lamporna varierade i styrka i takt med basen men idag med led och xenon är det inte lika märkbart.