Byggahus.se
Hej.
Hade ett elverk som läckte bensin på ett råspontgolv och ner i isoleringen. Vi sågade upp golvet och tog bort isoleringen och även planktaket ner i källaren. Men det kom förstås på takbjälkar. Hur gör jag för att få bort besinlukten från trä? Går det tvätta på något sätt? Måla över?
Mvh
/Carl-Magnus
 
Det dunstar bort förhållandevis fort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det dunstar bort förhållandevis fort.
Nja. Det har varit uppsågat nu i över en vecka och det luktar ganska mycket forfarande. Därför jag tänker om man kan påskynda det eller kanske stänga in det.
 
Jag skulle satsa på att ventilera, gärna med extra värme. Vad är det för utrymme? Jag misstänker att det var vanlig 4-taktsbensin du använde?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle satsa på att ventilera, gärna med extra värme. Vad är det för utrymme? Jag misstänker att det var vanlig 4-taktsbensin du använde?
Vanlig 95 oktanig bensin. Det är ett hus vi renoverar så ingen värme i huset. Vi körde både med vanlig fläkt och kupefläkt i början. Går det tvätta takbjälkarna med nåt som löser upp bensinen snabbare?
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Vanlig 95 oktanig bensin. Det är ett hus vi renoverar så ingen värme i huset. Vi körde både med vanlig fläkt och kupefläkt i början. Går det tvätta takbjälkarna med nåt som löser upp bensinen snabbare?
Bensin är väldigt flyktigt som det är. Jag kommer inte på något medel att lösa upp bensin. Det är snarare så att kemiskt ren bensin används i vissa fall för svår fläckborttagning. Fördelen är att den löser upp fläckar och dunstar fort.
 
Lukten kommer försvinna av sig självt men det kan ta ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.