Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns studentlägenheter på ung. 18 kvm från 60-talet i Stockholm som inte har någon sorts kök. Så hur de lagar/värmer mat vet jag inte men de lär diska i badrummet och det är gamla handfat utan avställningsyta.
Även av detta har jag erfarenhet :) Innan jag bodde i ovan nämnda uthyrningsdel så hyrde jag ett rum med hall och toalett UTAN kokmöjlighet, kyl, frys och utan dusch… Hyran på 1650kr/mån var väldigt låg även med den tidens mått mätt. Typ runt millennieskiftet. Jag bodde då på jobbet som hade dusch och kök och låg 2km från rummet. Rummet sov jag mest bara i. Vid rätt årstider så kunde jag hänga ut kylvaror i en kasse utanför fönstret. :D Funkade fint, och då det var 9 våningar upp var det ingen som såg och funderade över det… Men trotts att jag var snål så tyckte jag det var värt det när jag flyttade och kunde fixa kokvrå och hade dusch för nästan en dubblering av hyran till 3000kr/mån.
 
  • Gilla
Odi et Amo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget kommer hända från kommunens håll men styrelsen kan ju ha åsikter och ni får återställa.
Om det inte är vatten eller avlopp, kan man då påläggas att "återställa"? Det handlar då egentligen bara om en möbel.

Själva tanken på att dra in vatten och avlopp släppte jag fort då jag insåg vad det kommer kosta och vilken omfattning det är på arbetet. Det kanske även kräver någon form av byggtillåtelse från kommunen om man inreder en boenhet till i en lägenhet? Alltså inte bara tillstånd från styrelsen.

//GF
 
Fotografen Fotografen skrev:
Misstänker att eletroluxaren åsyftar det fakutm att trinettekök ligger högt på listan för brandorsaker. Moderna, sedan 20 år eller så, trinettekök har därför timer för plattorna.

Det verkar vara ett faktum, men jag tror inte det påverkas av vart det står placerat, snarare hur det används.

https://www.google.com/search?client=opera&q=brand+trinettkök
 
G Goodfidelity skrev:
Om det inte är vatten eller avlopp, kan man då påläggas att "återställa"? Det handlar då egentligen bara om en möbel.

Själva tanken på att dra in vatten och avlopp släppte jag fort då jag insåg vad det kommer kosta och vilken omfattning det är på arbetet. Det kanske även kräver någon form av byggtillåtelse från kommunen om man inreder en boenhet till i en lägenhet? Alltså inte bara tillstånd från styrelsen.

//GF
Det jag tänker på är då ugn/spis som i sig kräver fläkt och IM-kanal, svårt tolkningsfråga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det jag tänker på är då ugn/spis som i sig kräver fläkt och IM-kanal, svårt tolkningsfråga.
Krävs det verkligen fläkt? imkanal förstår jag, men det är ganska många lägenheter och hus som inte har fläkt.

Kanske det är krav vid nybyggnad/ombyggnad?
 
Nej en köksfläkt är inget krav. Snarare tvärtom, man får oftast inte ha flöktar kopplade till immkanalen i flerfamiljshus.
 
H hempularen skrev:
Nej en köksfläkt är inget krav. Snarare tvärtom, man får oftast inte ha flöktar kopplade till immkanalen i flerfamiljshus.
Det var det jag kommer ihåg också, många föreningar kräver kolfläkt.

Anledningen är för att det bygger upp tryck i kanalerna och att frånluftfläkten på taket inte kan dra undan trycket som byggs upp, då skjuter luften ut i andra lägenheter.

För att det skall funka måste man ha en tryckstyrd fläkt på frånluften / taket som automatiskt anpassar sig när folk slår på fläktarna. Därtill så menar jag att fläktarna måste ha en strypning som skapar rätt grundflöde och hindrar ett för högt maxflöde. Inget av detta är ett problem i villa, men ack så viktigt i lägenheter.
 
Jag menar en egen im-kanal mot yttervägg (ej i husets system).
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag menar en egen im-kanal mot yttervägg (ej i husets system).
Ja det skulle kanske gå, men då finns det väl krav på att det skall blåsas ut över takhöjd om det är ett lägenhetshus? Eller kör man rakt genom fasaden? Tänker på lukten för grannar. Många hus har friskluftintag i fasaden, under eller vid sidan av fönster.
 
G Goodfidelity skrev:
Ja det skulle kanske gå, men då finns det väl krav på att det skall blåsas ut över takhöjd om det är ett lägenhetshus? Eller kör man rakt genom fasaden? Tänker på lukten för grannar. Många hus har friskluftintag i fasaden, under eller vid sidan av fönster.
Ja precis, kan gå som sagt…
 
BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Ja det skulle kanske gå, men då finns det väl krav på att det skall blåsas ut över takhöjd om det är ett lägenhetshus? Eller kör man rakt genom fasaden? Tänker på lukten för grannar. Många hus har friskluftintag i fasaden, under eller vid sidan av fönster.
Nu har jag ju väldigt svårt att tro att föreningen skulle godkänna ett hål genom ytterväggen, men frånsett det så ska fasaden brandskyddas och det får inte finnas någon risk för att den luften kommer in i något annat rum, t.ex. via en friskluftsventil under ett fönster ovanför. Kan finnas ytterligare krav. Det kan även tänkas att en helt ny imkanal ska godkännas av kommunen/sotaren.

Mitt förslag är att du hyr ut rummet utan några som helst tillagningsmöjligheter utan det och kylskåp får den boende fixa själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag ju väldigt svårt att tro att föreningen skulle godkänna ett hål genom ytterväggen, men frånsett det så ska fasaden brandskyddas och det får inte finnas någon risk för att den luften kommer in i något annat rum, t.ex. via en friskluftsventil under ett fönster ovanför. Kan finnas ytterligare krav. Det kan även tänkas att en helt ny imkanal ska godkännas av kommunen/sotaren.

Mitt förslag är att du hyr ut rummet utan några som helst tillagningsmöjligheter utan det och kylskåp får den boende fixa själv.
Jag tror också som dig, gällande genomföringen.

Gällande matlagningsmöjligheterna så höjer det säkert hyran med 1500:-/mån så det är ganska bra ekonomi i att genomföra en enklare förändring och kokmöjlighet. Kanske är nedbetalt efter 6-12 månader.
 
BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Gällande matlagningsmöjligheterna så höjer det säkert hyran med 1500:-/mån så det är ganska bra ekonomi i att genomföra en enklare förändring och kokmöjlighet. Kanske är nedbetalt efter 6-12 månader.
Fast då är det du personligen som åker dit på OVK-anmärkningen, i stället för att du kan lasta över det på den boende, dvs. säga till hen att det är förbjudet att ha en kokplatta. Vill du vara säker så ställ in en mikro, en vattenkokare och ett litet kylskåp men inget mer än så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då är det du personligen som åker dit på OVK-anmärkningen, i stället för att du kan lasta över det på den boende, dvs. säga till hen att det är förbjudet att ha en kokplatta. Vill du vara säker så ställ in en mikro, en vattenkokare och ett litet kylskåp men inget mer än så.
Jag förstår.

Du verkar kunna OVK biten, jobbar du med det?

Gäller samma sak om det är en stekplatta som inte är fast monterad, eller en såndär kombiugn med två stekplattor uppepå?

TriStar-OV-1443-Svart.jpg
 
Jag skulle inte låta en hyresgäst laga mat / steka /koka utan antingen kolfilterfläkt eller im-kanal i en Lgh jag ägde iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.