Byggahus.se
Hur bör man bygga en stuga om den kommer vara kallställd på vintern men bebodd vissa dagar, både sommar vinter?

Bäst vore ju spån i väggar men det går bort, vanlig isolering får det bli...

Ska man ha papp eller windy utvändigt och nån form av ångspärr på insidan, eller bara spika panel direkt mot isoleringen?

120 i väggar och 145 i golv och tak eller är det bara att be om problem?

Plintgrund
 
Det du ska se till är att konstruktionen kan andas både inåt och utåt. Inte använda gullfiber då den suger åt sig fukt. Annars är det bara att köra på. Materialen kommer att röra sig mycket med temperaturväxlingarna så tapeter kanske inte är optimalt men det går.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Gullfiber är vanlig glasull va?
Men är det lika illa med stenull, typ paroc?
 
Nej stenull suger inte lika som glasullen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej stenull suger inte lika som glasullen.
Bra, glasullen är väl den som kliar
 
Rickard.
Ac350-95mm stenull-vindduk/asfaboard i vägg, lite tjockare i tak med vanlig trossbotten.

Denna lösning har jag erfarenhet av i ett mindre antal kallstälda stugor och det fungera bra i dom. Även rent teoretiskt tycker jag det är vettigt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ac350-95mm stenull-vindduk/asfaboard i vägg, lite tjockare i tak med vanlig trossbotten.

Denna lösning har jag erfarenhet av i ett mindre antal kallstälda stugor och det fungera bra i dom. Även rent teoretiskt tycker jag det är vettigt.
Ok tror du det blir tok med 120-125mm ?
Kan ju bli duktigt kallt här...
 
Rickard.
nino nino skrev:
Ok tror du det blir tok med 120-125mm ?
Kan ju bli duktigt kallt här...
Nja jag vet inte men jag tror det är onödigt och omotiverat om den inte står uppvärmd större delar/hela vintern.

Så kallt kan det väl ändå inte vara i Dalarna ;)
 
Kan ju lätt bli -30 men då är man ju iof inte där
Men i mars kan det ju vara rätt ok med -10 dagtid och -20 på nätterna, då vill man inte vakna och det är 10 inne...

Sov i en husvagn på Sollerön och vakna vid 03 och det var 5grader i vagnen der va inge kul :D
 
Rickard.
nino nino skrev:
Kan ju lätt bli -30 men då är man ju iof inte där
Men i mars kan det ju vara rätt ok med -10 dagtid och -20 på nätterna, då vill man inte vakna och det är 10 inne...

Sov i en husvagn på Sollerön och vakna vid 03 och det var 5grader i vagnen der va inge kul :D
Min villa 40+mil norr om dalarnas nordligaste punkt har 120mm i väggarna vilket inte alls är märkvärdigt. Moderna standarder och teoretiskt krav har fått folk att tappa lite hur isolering faktiskt fungerar men visst det krävs ju lite effekt på värmesystemet dom kallaste veckorna på året.

45x95 kostar dessutom ≈10kr mindre per meter så det är många kronor det ska spara in vilket jag TROR det aldrig gör med tjockare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Min villa 40+mil norr om dalarnas nordligaste punkt har 120mm i väggarna vilket inte alls är märkvärdigt. Moderna standarder och teoretiskt krav har fått folk att tappa lite hur isolering faktiskt fungerar men visst det krävs ju lite effekt på värmesystemet dom kallaste veckorna på året.

45x95 kostar dessutom ≈10kr mindre per meter så det är många kronor det ska spara in vilket jag TROR det aldrig gör med tjockare.
Köpte en hel del 50x125 ohyvlat så jag tänkte använda det. Så just regelkostnaden är inte så noga men det är klart isoleringen kostar ju en del mer...
Dumt att sätta 95 isolering i 125 regel kanske? Eller är det lufttätt så kanske det inte spelar nån roll?
Tänkte göra block hemma och frakta ut, med spån, som nog vore bäst, blir det nog tungt att hantera
 
Kör du på 120mm isolering
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kör du på 120mm isolering
145 i golv och tak kan det också funka?
Är inte mer än 265 brett så med 145 så kanske jag kan slippa en plintrad i mitten?
 
Ja det funkar har själv 195mm så inga problem
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard.
Teknisk specifikation och tabeller för dimensionering av golvbjälkar i träkonstruktioner, med mått och avståndskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.