Byggahus.se
F fribygg skrev:
Men du har alltså inte mailat eller ringt Elitfönster om jag förstår dig rätt?
De hade inte öppet i söndags. Självklart ska de få komma till tals och bemöta anklagelserna.

Med det tumult som nu skapats räknar jag med att marknadsavdelningen kallar till presskonferens.

Elitfönster är ju ofta bäst i test så jag misstänker att kunden som inte kunde stänga två av sina fönster har fel.

Att upplevelsen förvisso är sann, men att ingen annan delar den.

Fysiska universum är ju ett gammalt koncept som inte längre används vid tvister.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
K
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
En av verkstadens första prestationer var att borra hål på förångaren till aircond på en helt ny bil som skulle förses med motorvärmare. De fick riva halva bilen för att byta. Tog bara tre veckor.

Visst är man gnällig när de som ska leverera misslyckas och visar sig vara barn som antagit en vuxens utseende utan att informera resten av styrsystemet.
Händer att verkstäder gärna blir av med kunder som bara gnäller över allt hela tiden, och hellre lägger sin kraft på andra kunder. Kanske just därför dem inte har bråttom att åtgärda felet , eller skakar av sig det? ?
 
K Krux skrev:
Händer att verkstäder gärna blir av med kunder som bara gnäller över allt hela tiden, och hellre lägger sin kraft på andra kunder. Kanske just därför dem inte har bråttom att åtgärda felet , eller skakar av sig det? ?
När verkstaden bytte en skärm som någon kört på demonterade de alla jordkablar från en gemensam skruv i motorrummet.

När bilen hämtades med glad min räckte det med en färd på 1 km innan alla instrument i bilen flimmrade och bilen hackade sig fram.

Med kännedom om var de rotat kunde jag skruva tillbaka ledningarna och ta mig tillbaka till verkstaden.

Klart man inte vill ha sådana kunder.

Eller när de inte hittar nycklarna eller att man får leta själv var bilen står för de vet inte själva var de ställt den.

Det är lugnt - alla kan ju ha en "dålig dag", Men om de har ett "dåligt decennium" och gör minst skada medan de sover, kommer ingen kund undan.

De flesta som får elhaveri på Nynäsvägen efter ett fredligt verkstadsbesök ringer säkert och undrar om det är normalt.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Jag går mot strömmen och håller med TS. En del produkter och arbeten må vara fantastiska på flera vis. Men man kan bli riktigt förbannad över uselheten i enstaka detaljer i konstruktion eller utförande som i sig förstör glädjen eller nyttan av en annars fin produkt.

”Om det bara hade tänkts ett steg längre..”
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Heh ja ... jag har haft liknande problem en sån där mekanism. Tog mig en kvart att lista ut hur jag skulle få igen fanskapet. Och då har jag redigt med mekarvana.

De stackars flyttstädarna hade försökt också men gav upp och ringde mig.

Fönster borde hålla sig till att vrida sig runt en axel.
 
J Jaggatagga skrev:
Heh ja ... jag har haft liknande problem en sån där mekanism. Tog mig en kvart att lista ut hur jag skulle få igen fanskapet. Och då har jag redigt med mekarvana.

De stackars flyttstädarna hade försökt också men gav upp och ringde mig.

Fönster borde hålla sig till att vrida sig runt en axel.
Kul att höra att någon annan stött på problemet.

Jag delade anekdoten, mest bara för att någon annan stackare i alla fall ska kunna hitta ett hjälpande exempel på internet.

Att bemöta sig att lämna spår efter sig så att andra lyckas bättre ingår i Toyota -modellen. det räcker inte med att JAG lyckas. När man lämnar underlag vidare till medarbetare ska det vara lätt att konsumera och vara till nytta för andra.

Tillverkaren får skylla sig själva om de lägger "elit" i företagsnamnet och antyder att man ligger i topp och sedan kommer insnubblande med en lösning som inte ens fungerar för gamla försiktiga tanter OCH som inte löses i brådrasket ens av halvhändiga normalbegåvade medborgare.

Produkten är nästan ett skämt med tanke på att de som ska använda den absolut inte ska behöva vidta extra handpåläggning för att hindra felfunktion. Och om denna inträffar absolut inte förväntas klättra upp på en stege för att manöverera både en nästan osynlig spärr och handtaget samtidigt.

De borde ju som minimum skrivit numret till 24-timmars -jouren med stora bokstäver på karmen.

Att de förlorar ära och berömmelse får de vara tacksamma för att de inte gjort tidigare och kunnat sälja produkten utan protester.

Men nu är det slut med dumheterna.

"Kunderna rasar" kommer det stå på löpsedlarna.
 
  • Gilla
  • Haha
ohGr ohGr och 2 till
  • Laddar…
I problemet håller jag helt med dig. Det är pinsamt när ett fel bli ohanterbart bara för att någon inte tänkt till.

Men ditt sätt att skriva bäddar in det lite halvt obegripligt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
I problemet håller jag helt med dig. Det är pinsamt när ett fel bli ohanterbart bara för att någon inte tänkt till.

Men ditt sätt att skriva bäddar in det lite halvt obegripligt.
Tack.

Jag ska se över min poesi.

Nästa gång blir det iskalla fakta och inte en enda känsloyttring eller någon ironi.

:cool:
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
I bostaden finns flera fönster och alla kan enkelt fås att haka upp sig så att de inte längre kan stängas utan maskinteknisk högskoleutbildning.

Konstruktören tyckte det var fiffigt att kunna vrida fönstret antingen runt nedre kanten så de kan tippas inåt för vädring eller öppnas helt vridet runt höger eller vänster sida.

Det hela manövreras med ett vred som kan vridas 0-90° för tippning och vidare 90-180° för öppning.

För att sätta godtyckligt fönster ur drift behöver man bara att anbringa axiell öppningskraft på handtaget och sedan vrida handtaget från 0 till 180°.

När vredet passerar tippläget öppnas tippfunktionen, men låt inte detta besvära. Forsätt ytrerligare 45° och nu öppnas även mekanismen för svängning av fönstret i sidled.

Konstruktören har här infört en finess där man i stället för att hindra att detta inträffar, försätter mekanismen i spärrat läge så att handtaget inte kan föras tillbaka mot stängt läge.

För att ytterligare förstärka effekten har konstruktören bemödat sig att se till att fönstrets övre låsmekanism inte tillåter att fönstret stängs.

Därmed har elitfönstret vunnit matchen med schack-matt. Den boende får får svepa in sig i filtar och invänta servicepersonal.

..men det finns en lösning.

1. Att folk som inte begriper sig på mekanik slutar tillverka fönster.
2. Att den som är utsatt för fönsret klättrar upp på en hushållsstege och lokaliserar en spärr i fönstrets översida som kan tryckas ned med tex skruvmejsel samtidigt som handtaget vrids tillbaka.

Bilden visar spärren i fönstrets översida.
[bild]
Vilken tur att du följt underhållsanvisningarna för fönstrena till punkt och pricka, för annat vore ju orimligt.
 
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Typen är kippdreh enligt sidan 5/6, men där står inget om att det enkelt kan fås att gå i baklås.

[länk] EF Harmoni 3-glas.pdf
Dreh-kipp är inte den klassiska svenska standarden de flesta är vana vid utan det är importerat från europa där det är väldigt vanligt.
Däremot så reagerade jag över lägena du beskrev som är tvärt om mot det jag beskrev i tidigare inlägg (90° sväng, 180° tilt), är det felskrivning eller är verkligen beslaget tvärt om.
Dessa spanjoletter brukar ha en spärr så det inte ska bli så fel som du beskriver vilken ska göra att du endast kan vrida handtaget 180° när fönstret är stängt så jag blir lite frågandes om den fungerar som den ska.
Fönsterhandtag i låst position, säkerhetsläge, vit fönsterram, något slitna detaljer och skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du filma normal och felaktig funktion så det klarnar hur lätt felet uppstår?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Vilken tur att du följt underhållsanvisningarna för fönstrena till punkt och pricka, för annat vore ju orimligt.
Att olja och avtorkning gör att faran för felfunktion avhjälps eller är det nu förstört och kundens fel?
 
1 123abc skrev:
Dreh-kipp är inte den klassiska svenska standarden de flesta är vana vid utan det är importerat från europa där det är väldigt vanligt.
Däremot så reagerade jag över lägena du beskrev som är tvärt om mot det jag beskrev i tidigare inlägg (90° sväng, 180° tilt), är det felskrivning eller är verkligen beslaget tvärt om.
Dessa spanjoletter brukar ha en spärr så det inte ska bli så fel som du beskriver vilken ska göra att du endast kan vrida handtaget 180° när fönstret är stängt så jag blir lite frågandes om den fungerar som den ska.
[bild]
Kan du filma normal och felaktig funktion så det klarnar hur lätt felet uppstår?
Enligt min erfarenhet kan man få kipp-dreh eller dreh-kipp som man vill. Det vill säga fönstret kippar efter 90° eller 180° handtagsvridning beroende på vad man köpt.

Det är klart att jag tycker det är rimligast att ha sidoöppning efter 90° och kipp först efter 180°, men andra tycker väl annat. Jag tycker ju inte ens att inåtgående fönster är vettigt alls, och där vet jag att andra har annan uppfattning. :)
 
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Tack.

Jag ska se över min poesi.

Nästa gång blir det iskalla fakta och inte en enda känsloyttring eller någon ironi.

:cool:
Ditt sätt att skriva är för någon som mig som ser lite längre mycket underhållande, fortsätt gärna med anekdoter ur arbetslivet så att man får skratta lite istället för att sucka över alla dolda fel, asbestnoja och övriga trådar som inte roar.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.