Byggahus.se
Oavsett vad det kallas så är det ju nätägarrn som har monopol på fibern. Så den avgiften är ju vad de vill ha.
 
D Daniel 109 skrev:
Oavsett vad det kallas så är det ju nätägarrn som har monopol på fibern. Så den avgiften är ju vad de vill ha.
Ja nätägaren ska ju alltid ha sitt, men eftersom jag kan byta operatör och spara flera hundralappar i månaden så är det iallafall inte nätägarens avgift som hindrar lägre priser.
 
Nissens Nissens skrev:
Ett problem är att Telias öppna nät inte heller är öppet. Telias största konkurrenter får inte leverera tjänster i det nätet.
De vill inte agera tjänsteleverantörer utan de stora konkurrenter har installerat egen utrusning på stationerna och hyr fiber istället av Telia, så det finns utrustning från Telia, Telenor, Tele2/Comhem och Bahnhof på samma station. Bahnhof har nog bara etablerat i några större städer.
Så deras affärsidé är inte att vara tjänsteleverantör i "Telia Öppen" utan att ta en större del som fiberoperatör.
Det öppnades för ca 5 år sedan och är vanligt idag att man flyttar fiber mellan operatörerna, flyttar fiber på station och sedan en ny medieomvandlare i bostaden.
Det fanns väl en oro om att PTS skulle reglera detta för Telia som dominerande och tog det via den frivilliga vägen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag ringer bahnhof en gång om året för att höra om jag kan byta till deras fiber istället för ip only, men inte etablerat sig här ännu
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Min erfarenhet är att Open Infras eftermarknad lämnar en del att önska.

Man får räkna med lång tid innan t.ex fiber om behöver repareras eller blåsas i ny, även när deras fiber routers lägger av har vi fått vänta länge innan felsökning påbörjats.
 
Det här borde vara tydligare vid val av fiberanslutning.

Man blir lite förvånad efter att ha installerat med Open infra när en mejladress med personnamn svarar vid kommunikation med kundtjänst från tjänsteföretaget.
 
B Boende45 skrev:
Det här borde vara tydligare vid val av fiberanslutning.

Man blir lite förvånad efter att ha installerat med Open infra när en mejladress med personnamn svarar vid kommunikation med kundtjänst från tjänsteföretaget.
Förklara, förstår inte vad du avser.
 
A ajn82 skrev:
Jag ringer bahnhof en gång om året för att höra om jag kan byta till deras fiber istället för ip only, men inte etablerat sig här ännu
Bahnhof etablerade bara i de större städerna när Telia öppnade upp sin fiber. Har uppfattat det som att deras affärsidé har varit områden där de kan få en mycket stor mängd potentiella kunder och optimera de investeringar de gör.
IP Only siktade in sig på landsbygden och det blir dyrbart att bygga egen infrastruktur som fiberoperatör även om de kan hyra fiber, behöver både installera utrustning och hyra kapacitet för eget stomnät. I kombination med betydligt lägre kundpotential för varje etableringsplats.
 
A AndersS skrev:
Bahnhof etablerade bara i de större städerna när Telia öppnade upp sin fiber. Har uppfattat det som att deras affärsidé har varit områden där de kan få en mycket stor mängd potentiella kunder och optimera de investeringar de gör.
IP Only siktade in sig på landsbygden och det blir dyrbart att bygga egen infrastruktur som fiberoperatör även om de kan hyra fiber, behöver både installera utrustning och hyra kapacitet för eget stomnät. I kombination med betydligt lägre kundpotential för varje etableringsplats.
Bahnhof finns som tjänstelev hos Telia hos oss på landet.
Då undrar man ju om de inte skulle vara intresserade av att tjäna mer pengar ifall de fick sätta egen utrustning hos oss.
 
K karlmb skrev:
Bahnhof finns som tjänstelev hos Telia hos oss på landet.
Då undrar man ju om de inte skulle vara intresserade av att tjäna mer pengar ifall de fick sätta egen utrustning hos oss.
Har ni ställt frågan? Men det krävs xx antal kunder för att etablera ny sajt och få lönsamhet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ni ställt frågan? Men det krävs xx antal kunder för att etablera ny sajt och få lönsamhet.
Nej, men jag kanske ska snacka ihop mig med några under samma nod så får vi se.
 
A ajn82 skrev:
Jag ringer bahnhof en gång om året för att höra om jag kan byta till deras fiber istället för ip only, men inte etablerat sig här ännu
Till mig skickar de reklam i brevlådan varje år att man kan byta till Villafiber för det finns i området. Men ringer man kundtjänst säger de att det inte finns :)
 
  • Ledsen
ajn82
  • Laddar…
Man kan kolla sin adress på deras hemsida för att se om man kan få deras villafiber.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.